فناوریوای‌فای

روترهای سه بانده دقیقا چه کار می‌کنند و آیا ارزش خرید دارند؟

خوش‌بختانه، چند مدل روتر بی‌سیم سه بانده وارد بازار ایران شده است و اگرچه به تعداد محدود ولی اکنون کاربران ایرانی این شانس را دارند تا سریع‌ترین و قدرت‌مندترین روترهای جهان را خریداری کنند.

اگر تا به امروز تردید و شک داشتید روتر تک بانده یا دو بانده بخرید؛ خبر خوب اینکه باید بین خرید روتر دو بانده یا سه بانده نیز یکی را انتخاب کنید. 

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل برای نخریدن سریع‌ترین روترهای بی‌سیم بازار

روترهای سه بانده جزو سریع‌ترین روترهای دنیا هستند. حداقل، در تبلیغات و ادعاهای شرکت‌های سازنده این‌طور به نظر می‌رسد. به علاوه، جزو مجهزترین و قدرت‌مندترین روترهای دنیا هستند که از به‌روزترین فناوری‌های وای‌فای سود می‌برند. به همان اندازه هم گران‌قیمت هستند.

در این مطلب، می‌خواهیم بررسی کنیم روترهای سه بانده دقیقه چه کاری انجام می‌دهند و آیا آن‌طور که می‌گویند سریع و قوی هستند؟ آیا پرداخت چند میلیون تومان برای خرید یک روتر سه بانده منطقی است و ارزش خرید دارد؟

انواع روترهای سه بانده

ابتدا بهتر است سراغ انواع روترهای سه بانده برویم. روترهای دو بانده تا حدود زیادی تکلیف‌شان مشخص بود و همه می‌دانستند دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز در دسترس هستند و مثلا فرکانس ۵ گیگاهرتز سریع‌تر است و برد موثر بیشتری دارد و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز شلوغ‌تر و سرعت کمتری می‌دهد.

اما این تصور برای روترهای سه بانده کاملا اشتباه است و نمی‌توان گفت هر روتر سه بانده از یک فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و دو فرکانس ۵ گیگاهرتز سود می‌برد و کاربران می‌توانند هر سه فرکانس را استفاده کنند.

به طور خلاصه روترهای سه بانده در چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

روترهای ۸۰۲.۱۱ad

نسل جدید روترهای بی‌سیم از استاندارد ۸۰۲.۱۱ad یا WiGig پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد پس از ۸۰۲.۱۱ac تصویب و وارد بازار شده و روی فرکانس ۶۰ گیگاهرتز کار می‌کند. سرعت این فرکانس بسیار بالا ولی برای کاربردهای نزدیک است. مثلا ارتباطات بی‌سیم درون یک اتاق.

روترهای تی‌پی‌لینک AD7200 بهترین نمونه از این روترهای سه بانده است. این روتر روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۸۰۰ مگابیت، روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۷۳۳ مگابیت و روی فرکانس ۶۰ گیگارهتز سرعتی ۴۶۰۰ مگابیت دارد.

روترهای مش وای‌فای

دسته بعدی روترهای سه بانده؛ مش وای‌فای هستند و از باند رادیویی ۵ گیگاهرتز سوم برای ارتباط میان نودهای یک شبکه مش وای‌فای استفاده می‌کنند. 

روترهای لینک‌سیس Velop AC6600 و ایسوس Lyra AC2200 بهترین نمونه هستند. این روترها دو باند ۵ گیگاهرتز دارند ولی یک باند رادیویی به طور کامل برای ارتباط میان چند روتر مش وای‌فای نصب شده در محل است و کاربران نمی‌توانند از آن بهره ببرند.

بنابراین، این مدل روترهای سه بانده در حقیقت روترهایی دو بانده ولی با فناوری مش وای‌فای برای پوشش‌دهی و سرعت بیشتر در محیط‌های بزرگ هستند.

روترهای سه بانده 

گروه سوم روترهای سه بانده؛ آن چیزی هستند که غالب کاربران تصور می‌کنند. روتری با سه باند رادیویی مجزا برای راه‌اندازی و استفاده از سه شبکه بی‌سیم کاملا مستقل. 

این روترها هم از یک فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و دو فرکانس ۵ گیگاهرتز سود می‌برند. در برخی روترها هر دو فرکانس رده بالا سرعتی مشابه هم دارند ولی در برخی مدل‌ها هم شاهد دو فرکانس ۵ گیگاهرتز با سرعت‌های مختلف هستیم. 

روتر نت‌گیر Nighthawk X6 3200 یک روتر سه بانده است که هر دو باند رادیویی ۵ گیگاهرتز سرعتی مشابه هم و ۱۳۰۰ مگابیتی دارند اما روتر دی‌لینک DIR-890L روتری با دو فرکانس ۵ گیگاهرتز متفاوت است.

گاهی اوقات سرعت هر دو فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر است ولی از فناوری MIMO متفاوتی بهره می‌برند.

کاربران برحسب تعداد دستگاه‌هایی که دارند و اولویت‌بندی سرعت و کیفیت شبکه، هر دستگاه را روی یک فرکانس رادیویی تنظیم کرده تا همزمان چندین دستگاه در باندهای مختلف به روتر بی‌سیم وصل شوند.

کاربردهای روترهای سه بانده

هریک از انواع روترهای سه بانده کارکرد و کارایی متفاوتی دارد و نمی‌توان آن‌ها را با یک چشم نگاه کرد.

روترهای سه بانده مش وای‌فای برای پوشش‌ دادن محیط‌های بزرگ استفاده می‌شوند و برای آپارتمان‌های کوچک زیر ۱۵۰ متر مناسب نیستند. 

روترهای سه بانده مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ad نیز در شبکه‌ها و مکان‌هایی استفاده می‌شوند که امکان استفاده از دستگاه‌های دیگر مجهز به ۸۰۲.۱۱ad وجود دارد. عدم استفاده از فرکانس ۶۰ گیگاهرتز روی این روترها؛ عملا آن‌ها را تبدیل به یک روتر دو بانده پرسرعت می‌کند و هدر دادن هزینه است. 

اما روترهای سه بانده واقعی که سه شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کرده و کاربران می‌توانند از هر سه فرکانس استفاده کنند؛ گزینه مطلبی برای خرید گیمرها، مالتی‌مدیاکارها، کسب‌وکارهای کوچک و کاربرانی هستند که چندین دستگاه در باندهای رادیویی مختلف دارد.

یک سناریو برای استفاده از روترهای سه بانده این گونه است؛ دستگاه‌های موبایل و سیستمی که وبگردی می‌کنند به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز متصل می‌شوند. دستگاه‌هایی نیازمند سرعت بیشتر به فرکانس ۵ گیگاهرتز دوم متصل می‌شوند و در نهایت سیستم‌های گیمینگ به تنهایی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز دوم قرار می‌گیرند.

روتر سه بانده بخریم؟

حالا که با انواع و کارکرد روترهای سه بانده آشنا شدیم؛ تصمیم‌گیری درباره خرید یک روتر سه بانده راحت‌تر می‌شود. 

یک نکته مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. همیشه یک روتر سه بانده سرعتی بیشتر از یک روتر دو بانده ندارد. در ارزیابی‌های مختلفی که از روترهای سه بانده منتشر شده؛ شاهدیم که برخی اوقات یک روتر دو بانده سرعت و کارایی بهتری دارد. 

پس، این‌طور نیست که همیشه روتر سه بانده سریع‌تر و بهتر است. فناوری تراشه وای‌فای، فناوری MU-MIMO، تعداد آنتن‌های خارجی، سرعت واقعی فرکانس‌های ۵ گیگاهرتز و عوامل دیگری در کارایی روترهای سه بانده تاثیرگذار هستند.

نکته مهم دیگر که البته در توضیحات بخش‌های قبلی هم مشهود بود؛ کارکرد روترهای سه بانده است. روترهای سه بانده برای مصارف خانگی یا وب‌گردی و حتی دانلود و استفاده از اینترنت پر سرعت نیستند. این روترها برای کاربردهایی مشخص و خاص طراحی و عرضه می‌شوند و قیمت بالای آن‌ها هم به این دلیل است.

حرف آخر اینکه خرید یک روتر دو بانده خوب گاهی اوقات شبکه وای‌فای بهتری نسبت به روتر سه بانده راه‌اندازی می‌کند جز اینکه دقیقه بدانید برای چه کاری نیاز به یک روتر سه بانده دارید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا