فناوری

ویژگی Seamless WiFi Roaming در روترهای نسل جدید چیست و چه مزایایی دارد؟

احتمالا در فهرست مشخصات و ویژگی‌های روترهای نسل جدید عرضه شده در دو سال اخیر، دائما ویژگی به نام Seamless WiFi یا Seamless WiFi Roaming مشاهده کردید.

غالب سیستم‌ها و روترهای مش وای‌فای به این ویژگی مجهز شدند و برخی شرکت‌ها مانند لینک‌سیس، دی‌لینک، زایکسل، ایسوس و نت‌گیر هم راه‌کار کاملی برای Seamless WiFi Roaming دارند.

اما این ویژگی دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ چه مزایایی برای کاربران خانگی یا کسب‌وکارها دارد و چرا باید دنبال یک روتر با ویژگی Seamless باشیم؟ یا این‌طور سوال‌مان را مطرح کنیم که آیا باید یک روتر Seamless بخریم یا نیازی به آن نداریم؟

فناوری Seamless WiFi Roaming

به زبان ساده، این ویژگی و فناوری اجازه می‌دهد شما در حال حرکت و تغییر مکان خود در خانه یا هر جای دیگری، بتوانید به یک شبکه وای‌فای مطمئن، سریع و پایدار متصل باشید.

خوب، شاید شما با خواندن جملات بالا بگویید هم‌اکنون هم با یک روتر قدیمی، ما همیشه به وای‌فای در هر کجای خانه متصل هستیم و Seamless چه دستاورد جدیدی برایمان دارد؟

در جواب باید بگویم، Seamless تضمین می‌دهد شما وقتی دارید از یک نقطه به نقطه دیگر خانه‌تان حرکت می‌کنید؛ وای‌فای هرگز حتی برای ثانیه‌ای یا میلی‌ثانیه‌ای قطع نشود و کیفیت و سرعت آن افت نکند.

در وای‌فای‌های معمولی مبتنی بر روترهای قدیمی و سنتی، وقتی شما دارید از سالنی که روتر در آن قرار دارد به سوی آشپزخانه یا اتاق خود می‌روید؛ برای چند میلی‌ثانیه یا حتی چند ثانیه وای‌فای قطع می‌شود یا اصطلاحا سیگنال‌های وای‌فای شما را گم می‌کنند و سکته در شبکه اتفاق می‌افتد.

مشکل بزرگ‌تر این است که شما هرچه‌قدر از روتر بی‌سیم دورتر می‌شوید؛ سیگنال‌ها ضعیف‌تر و سرعت وای‌فای کندتر می‌شود.

فناوری Seamless WiFi Roaming دقیقا این دو مشکل را رفع کرده است و اجازه نمی‌دهد وای‌فای شما قطع یا ضعیف شود.

چگونه Seamless WiFi Roaming همیشه شما را متصل نگه می‌دارد؟

سوال مهمی است. فناوری Seamless با تشخیص مکان جغرافیایی شما به طور هوشمند، دستگاه شما را به نزدیک‌ترین روتر بی‌سیم یا نودهای تقویت‌کننده در سیستم‌های مش وای‌فای و اکستندرها وصل می‌کند.

به جای اینکه هر روتر و نود برای خودش یک وای‌فای با نام و مشخصات و محدوده پوشش‌دهی مجزا داشته باشند؛ شما از یک شبکه وای‌فای سراسری با یک نام و مشخصات ولی محدوده پوشش‌دهی بسیار بزرگ‌تری سود می‌برید.

به محض اینکه سیستم Seamless تشخیص داد شما در حال دور شدن از یک روتر هستید؛ به طور خودکار و سریعا شما را به روتر یا نود نزدیک‌تر وصل می‌کند.

تصور کنید شما در یک ابر بزرگ راه بروید تا اینکه چندین ابر به یکدیگر متصل شده باشند و دایم از یکی به درون دیگری پرتاب شود. Seamless یک شبکه وای‌فای با محدوده پوشش‌دهی زیاد، سیگنال‌دهی قوی و پایدار می‌سازد تا شما به راحتی در آن حرکت کنید و اصلا مهم نباشد شما کجای این شبکه از نظر فیزیکی قرار دارید.

Seamless WiFi Roaming به درد چه افرادی می‌خورد؟

افرادی که خانه‌های بزرگ دارند و باید مرتبا از مکانی به مکان دیگری بروند.

افرادی که در خانه‌ها و ساختمان‌های دو طبقه و چند طبقه زندگی می‌کنند و ساعتی در یک طبقه و ساعت دیگر در طبقه دیگری هستند.

افرادی که اهل بازی‌های آنلاین، استریم ویدیو و صوت یا کارهای مالتی‌مدیای آنلاین هستند.

کسب‌وکارهایی که متکی بر دستگاه‌های موبایل و همراه هستند و نباید سرویس‌های آن‌ها حتی برای لحظه‌ای قطع شود.

و هر فرد و شرکتی که دایما به وای‌فای و اینترنت پرسرعت و یایدار بدون قطعی نیاز دارد؛ می‌تواند مشتری روترهای بی‌سیم و سیستم‌های مش وای‌فای مجهز به قابلیت Seamless WiFi Roaming باشد.

یک فناوری مجزا نیست

برخی افراد تصور می‌کنند Seamless WiFi Roaming یک فناوری یا دستگاه مجزایی از روترهای بی‌سیم است. این‌طور نیست و این فناوری بر بستر پلتفرم‌های شرکت‌ها ارایه می‌شود که غالبا این پلتفرم یک سیستم مش وای‌فای یا روتر بیسیم/اکستندر است.

بنابراین؛ برای استفاده از یک فناوری باید ابتدا یک راه‌کار و سیستم وای‌فای را خریداری  و راه‌اندازی کنید. آن‌گاه، Seamless WiFi Roaming یک قابلیت در دسترس شما خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با این فناوری می‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید:

 

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا