فناوری

بدون اینترنت، وای‌فای و شبکه موبایل با هم چت کنید

در عصری که همه شرکت‌ها برای افزایش سرعت اینترنت، وای‌فای و شبکه‌های سلولی موبایل با هم رقابت می‌کنند و می‌خواهند کاربران به امکانات ارتباطی سریع‌تری دسترسی داشته باشند؛ شرکت اوپو می‌خواهد همه این‌ها را کنار بزند.

چندی پیش، شرکت چینی اوپو که گوشی‌های معروفی در بازار دارد؛ از دموی فناوری جدیدی به نام MeshTalk رونمایی کرد.

مش تاک نیازی به اینترنت یا وای‌فای برای برقراری ارتباط میان دو گوشی ندارد و از یک پروتکل اختصاصی خود استفاده می‌کند.

طبق گفته اوپو، دارندگان گوشی‌های این شرکت می‌توانند بدون نیاز به اینترنت، وای‌فای، شبکه‌های سلولی موبایل و حتی فناوری‌های ارتباطی مانند بلوتوث و NFC با هم در ارتباط باشند؛ تماس بگیرند و چت کنند.

اوپو برای توسعه این فناوری از مفاهیم و توپولوژی شبکه‌های ادهاک استفاده کرده است. در شبکه‌ها ادهاک هیچ هسته مرکزی برای هدایت ارتباطات نیست و خود گوشی‌ها باید یکدیگر را پیدا کرده و پیام یک گوشی را به گوشی دیگری برسانند.

یک گوشی اوپو پیامی را در محیط منتشر کرده و گوشی‌های دیگر با دریافت پیام و پردازش آن، نقش یک روتر و مسیریاب را برای هدایت رو به جلوی پیام ایفا می‌کنند تا در نهایت پیام به دست گوشی مقصد برسد.

امنیت؛ پاشنه آشیل مش تاک

شرکت اوپو می‌گوید این سیستم می‌تواند در فاصله‌ای ۳ کیلومتری (۱.۸۶ مایل) کار کند ولی در محیط‌های شلوغ فاصله‌ای بیشتر پوشش داده می‌شود چون تعداد نودهای میانی یا گوشی‌های کاربران بیشتر بوده و می‌توان پیام را با کیفیت بیشتری به جلو هدایت کرد.

جالب است که اوپو می‌گوید فناوری مش تاک قاتل باتری گوشی‌ها نیست و تاثیر چندانی روی مصرف باتری ندارد. به گفته این شرکت، یک اسمارت‌فون در حالت استندبای می‌تواند تا ۷۲ ساعت شارژ داشته باشد و در شبکه مش تاک فعالیت کند.

به طور کلی، فناوری مش تاک برای استفاده عادی و عمومی نیست بلکه بیشتر در محیط‌های شلوغ و پر تراکم مانند ورزشگاه‌ها توسعه داده شده است. گاهی اوقات، در یک نقطه آن‌قدر کاربر و دستگاه با هم تجمع می‌کنند و می‌خواهند با هم در ارتباط باشند یا به اینترنت و شبکه موبایل متصل شوند که عملا همه شبکه‌ها از کار می‌افتند.

هزینه پایین، یپاده‌سازی ساده و انعطاف‌پذیری این شبکه‌ها در کنار کاربری آسان از جمله مزایایی هستند که احتمالا اوپو روی آن‌ها مانور خواهد داد ولی مزیت بزرگ آن شاید عدم نظارت دولت‌ها و سازمان‌ها روی آن باشد. 

به خاطر ماهیت دایم در حال تغییر شبکه‌های ادهاک، امکان نظارت روی آن وجود ندارد. البته، این موضوع می‌تواند یک نقطه ضعف هم برای این شبکه‌ها باشد و به راحتی هک شوند.

هنوز معلوم نیست این فناوری چه زمانی به اسمارت‌فون‌های شرکت اوپو افزوده می‌شود و در کدام مناطق و کشورهای قابلیت استفاده دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا