فناوری

انواع استانداردهای VDSL چه تفاوتی با هم دارند و کدام‌یک در ایران هست؟

چند نوع استاندارد و اینترنت VDSL وجود دارد و کدام استانداردها در ایران عرضه می‌شوند؟ تفاوت این استانداردها در سرعت دانلود و آپلود یا فاصله با مرکز مخابراتی چقدر است؟

بیشتر بخوانید: به این دلیل مهم بهتر است مودم VDSL به جای مودم ADSL بخرید

این سوال مهمی است؛ چرا؟ چون هنگام خرید مودم VDSL و همین‌طور خرید اشتراک سرویس‌های اینترنت VDSL از مخابرات و شاید در آینده‌ای نزدیک از شرکت‌های اینترنتی؛ باید بدانید که حداکثر سرعت اینترنت VDSL شما چقدر است و آیا مودم شما از این سرعت پشتیبانی می‌کند یا خیر؟

نگاهی به استاندارد VDSL

در این مطلب نمی‌خواهیم فناوری VDSL را معرفی کنیم ولی شاید در حد دو سه خط توضیح بد نباشد.

VDSL جدیدترین نوع اتصال روی استاندارد DSL است. VDSL سرعتی چند برابر ADSL دارد و روی همان کابل مسی و کابل تلفن ثابت خانه‌ها عرضه می‌شود. نیازی به کابل‌کشی فیبرنوری در داخل خانه ندارد و بزرگ‌ترین تفاوت‌اش با اینترنت ADSL در حساسیت به فاصله با مرکز مخابراتی یا کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) است.

در استاندارد VDSL با تغییر و افزایش فرکانس‌های سیگنال‌ها می‌توان به سرعت‌ها و توان خروجی مختلفی دست یافت. در حالی‌که حداکثر سرعت اینترنت +ADSL2 به مرز ۲۴ مگابیت می‌رسد؛ در اینترنت VDSL از سرعت ۵۰ مگابیت تا ۳۰۰ مگابیت در دسترس و امکان‌پذیر است.

برای استفاده از اینترنت VDSL باید مودم VDSL و سرویس اینترنت VDSL خرید کرد.

انواع VDSL

همانند اینترنت ADSL، روی استاندارد VDSL نیز با سه استاندارد متفاوت روبرو هستیم. تفاوت این سه استاندارد در فرکانس سیگنال‌ها، فاصله موثر با کافوی نوری و سرعت دانلود و آپلود است:

VDSL: استاندارد ITU G.993.1 با سرعت دانلود حداکثر ۵۵ مگابیت و آپلود حداکثر ۱۶ مگابیت. فاصله کاربران با مرکز مخابراتی یا کافوی نوری باید حداکثر ۱ الی ۱.۵ کیلومتر باشد. در VDSL پهنای‌باند بازه فرکانسی ۱۲ کیلوهرتز تا ۲۵ مگاهرتز استفاده می‌شود.

VDSL2: استاندارد ITU G.993.2 با سرعت دانلود حداکثر ۱۰۰ مگابیت و آپلود ۱۰۰ مگابیت. فاصله کاربران با مرکز مخابراتی یا کافوی نوری باید حداکثر ۵۰۰ متر باشد. در VDSL2 شاهد افزایش پهنای‌باند یا همان بازه فرکانسی تا ۳۰ مگاهرتز هستیم.

+VDSL2: استاندارد ITU G.993.2 Amendment 1 (با نام VDSL2 profile 35b ازش نام می‌برند) با سرعت دانلود حداکثر ۳۰۰ مگابیت و آپلود حداکثر ۱۰۰ مگابیت. فاصله کاربران با مرکز مخابراتی یا کافوی نوری باید حداکثر ۳۰۰ متر باشد. در +VDSL2 فرکانس ارسال سیگنال‌ها به مرز ۳۵ مگاهرتز می‌رسد.

کدام نوع VDSL در ایران هست؟

در حال حاضر فقط شرکت مخابرات ایران اینترنت VDSL ارایه می‌کند. با نگاهی به بسته‌ها و سرویس‌های این شرکت می‌توان به راحتی فهمید که استاندارد VDSL و VDSL2 عرضه می‌شود. یعنی فعلا سرویس اینترنت +VDSL2 در دسترس نیست.

باید این نکته را هم متذکر شویم که اگر فاصله مرکز مخابراتی با کاربران بیشتر از برد موثر باشد؛ سرعت اینترنت افت می‌کند و یک اتصال اینترنت VDSL2 با سرعت ۱۰۰ مگابیت می‌تواند به اینترنت VDSL و بعد +ADSL2 تبدیل شود. یعنی سرعت خط به زیر ۵۰ مگابیت می‌رسد.

بنابراین؛ واقع‌بینانه می‌توان گفت برای بسیاری از کاربران نوع اینترنت VDSL با حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت در دسترس است.

انواع مودم VDSL

براساس انواع VDSL می‌توان مودم‌های VDSL را نیز به سه مدل متفاوت تقسیم کرد. البته؛ در بازار بیشتر مودم‌های VDSL2 و +VDSL2 با سرعت‌های ۱۰۰ و ۳۰۰ مگابیت یافت می‌شوند ولی به هر حال باید هنگام خرید یک مودم روتر VDSL مواظب حداکثر سرعت پشتیبانی و استاندارد VDSL باشید.

بهتر است مودمی بخرید که حداقل از استاندارد VDSL2 پشتیبانی کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید
    ببخشید یکی دو جمله آخر مطلب تون نوشتین: “البته؛ در بازار بیشتر مودم‌های VDSL۲ و +VDSL۲ با سرعت‌های ۱۰۰ و ۳۰۰ مگابیت یافت می‌شوند”
    خب مودمی که vdsl+2 رو ساپورت کنه و توو بازار ایران باشه رو میشه معرفی کنین؟
    چون من تا الان چیزی پیدا نکردم!
    البته یه مدل از مودم دی لینک هس که توو فروشگاه های مجازی تیتر vdsl+2 روی مودم میزنن ولی با نگاه کردن به مشخصاتش معلوم میشه که فقط تا vdsl2 رو ساپورت میکنه!!!

    1. بله بیشتر مودم‌های توی بازار VDSL2 هستند

      ولی مدل‌هایی با سرعت و استاندارد واقعی +VDSL2 هم یافت می‌شود. مثلا:

      ایسوس DSL-AC88U

      همان‌طور که در مطلب هم گفتم؛ پول دادن بابت خرید یک مودم +VDSL2 واقعی کار بی‌فایده‌ای است چون اینترنت VDSL با سرعت ۳۰۰ مگابیت نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای پیشرفته هم در دسترس نیست و ارایه نمی‌شود.

      1. خب من میخواستم یه مودم vdsl دار بخرم! اگه vdsl+2 به نظر شما اصلا توو بازار نیس و خودمم تا الان چیزی پیدا نکردم، پس فقط میمونه گزینه vdsl2
        حالا چه مودمی بهتره؟ من خودم ایسوس n16 رو انتخاب کردم، ولی اونم کانال ۵ گیگاهرتز رو نداره و فقط ۲.۴ رو داره!
        بیشتر از برند ایسوس دوس دارم مودم بخرم؛ اگه مودم دیگه ای شما میشناسین بگین!
        کارای من هم با اینترنت کارای روزمره هس، ینی وبگردی، دانلود فیلم و سریال و بازی و آهنگ و کلیپ، تماشای آنلاین از یوتیوب و… خونه مون هم ۱۲۰ متره و ۳ نفر هستیم!
        با این ویژگی ها یه مودم vdsl2 خوب که این ویژگی ها رو خوب ساپورت کنه و کم نیاره معرفی کنین!
        آیا همین ایسوس n16 کافیه برا نیازهای من؟

        1. خرید یک مودم روتر +VDSL2 دور ریختن پول است.
          با سرویس‌های فعلی که شرکت مخابرات ایران می‌دهد؛ بهترین گزینه همان خرید یک مودم VDSL2 است.
          ایسوس مدل‌های مودم VDSL2 خوبی در ایران دارد ولی خیلی گران هستند و واقعا خریدشان کار هر کسی نیست. تمام شرایط و مشخصات مورد نیاز شما را هم دارند و مدل‌های خوبی هستند.

          همان ایسوس DSL-AC88U بسیار عالی است.

          ایسوس DSL-AC68U هم یکی از بهترین مودم روترهای ADSL/VDSL در بازارهای جهانی است که در ایران هم هست ولی با قیمت ۱.۷۰۰ تومان

          ارزان‌تر از آن مدل ایسوس DSL-AC52U است با قیمت تقریبی ۸۵۰ هزار تومان

          اگر نخواستید ایسوس بگیرید؛ تی‌پی‌لینک هم چند مدل خوب دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا