فناوری

۴ باور غلط درباره اینترنت VDSL

این روزها با انتشار خبر سوییچ ۲ میلیون پورت و کاربر ADSL به VDSL از سوی مخابرات، تب وی‌دی‌اس‌ال بالا گرفته است و همه درباره این نوع سرویس اینترنت، شرایط و نحوه استفاده از آن، مودم‌های وی‌دی‌اس‌ال و قیمت‌هایش پرس‌وجو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هر چیزی که باید درباره تبدیل سرویس ADSL به VDSL (اینترنت سورینو) بدانید

روزانه مجبورم به ده‌ها پیغام و کامنت درباره وی‌دی‌اس‌ال پاسخ یا خواننده‌های عزیز را به یک سری مطالب نوشته شده پیشین سایت ارجاع دهم.

اما در این میان، شاهد رواج برخی باورهای غلط و اشتباه درباره اینترنت VDSL هستم. تصوراتی که نمی‌دانم از کجا وارد ذهن کاربران شده و پلاش برای بیرون کردن آن هم بسیار سخت است. در ادامه به ۴ نمونه از این باورهای اشتباه اشاره می‌کنم:

۱- وی‌دی‌اس‌ال اینترنتی عجیب و غریب است

یک خواننده پیغام داد: «می‌خواهم اینترنت VDSL بگیرم؛ لطفا تمام کارهایی که باید برای سیم‌کشی خانه، ثبت‌نام، تعویض مودم، خرید سرویس، قیمت، روتر بی‌سیم و … هست را به ترتیب بگویید.» من هم فقط پاسخ دادم اگر کاربر مخابرات هستید هیچ کاری نکنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟

ماجرا این است که برخی تصور می‌کنند اینترنت وی‌دی‌اس‌ال به طور کلی با اینترنت ای‌دی‌اس‌ال متفاوت است و مثلا مانند اینترنت فیبرنوری است یا مانند سوییچ از شبکه یک گیگابیتی به شبکه ده گیگابیتی است که باید همه‌چیز تغییر کند.

VDSL فقط یک استاندارد پیشرفته‌تر از ADSL است و پس!

همان سیم‌کشی‌ها در خانه استفاده می‌شود؛ همان مودم به اضافه پشتیبانی از استاندارد VDSL است؛ همان نوع اینترنت و سرویس است و شما نباید کار خاصی بکنید. فقط منتظر بمانید تا مخابرات با شما تماس بگیرد و به رایگان مودم را عوض کرده و سرویس اینترنت شما از ADSL به VDSL تبدیل شود.

۲- مودم وی‌دی‌اس‌ال با ای‌دی‌اس‌ال کار نمی‌کند

خانمی ازم برای خرید یک مودم VDSL راهنمایی خواست. ده‌ها پیام رد و بدل شد؛ مدل‌های مختلفی معرفی شد و چند و چون مشخصات هریک بیان شد. در نهایت؛ این کاربر محترم گفت می‌ترسد مودم VDSL بگیرد با اینترنت ADSL فعلی آن کار نکند و درخواست راهنمایی برای مودم ADSL کرد.

مثل این است که بگویید یک روتر AC با وای‌فای N مشکل داشته باشد یا یک روتر سری N از وای‌فای‌های نسل پیشین خود پشتیبانی نکند.

بیشتر بخوانید: به این دلیل مهم بهتر است مودم VDSL به جای مودم ADSL بخرید

هر مودم وی‌دی‌اس‌الی که در بازار است؛ قبل از وی‌دی‌اس‌ال از ای‌دی‌اس‌ال پشتیبانی می‌کند و با اینترنت ADSL فعلی شما کار می‌کند. این‌ها از یک خانواده و استاندارد هستند و فقط VDSL فناوری به‌روزتری برای دستیابی به سرعت بیشتر است.

پس، با خیال راحت سراغ خرید یک مودم ADSL/VDSL در بازار بروید و نگران حال و آینده نباشید.

۳- حتما باید مودم +VDSL2 بخریم

یک زمانی کاربران به دنبال خرید مودم‌های +ADSL2 بودند؛ بدون اینکه بدانند حداکثر سرعت اینترنت ADSL در ایران ۱۶ مگابیت است و چه ADSL یا ADSL2 و +ADSL2 همین سرعت را پوشش می‌دهد. +ADSL2 بیشتر جنبه تبلیغاتی برای فروش اینترنت و مودم پیدا کرده بود.

حالا، همین داستان می‌خواهد برای مودم‌های VDSL تکرار شود بدون اینکه بدانیم هریک از استانداردهای VDSL و VDSL2 و +VDSL2 چه سرعتی را در دانلود و آپلود پشتیبانی می‌کنند یا اینکه مخابرات و هر شرکت سرویس‌دهنده دیگری چه سرویس و سرعتی ارایه می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع استانداردهای VDSL چه تفاوتی با هم دارند و کدام‌یک در ایران هست؟

مودم‌های ADSL/VDSL که در بازار موجود هستند؛ عمدتا از اینترنت VDSL2 پشتیبانی می‌کنند که حداکثر سرعت دانلود ۲۰۰ مگابیت و آپلود ۱۰۰ مگابیت دارند. پس، نیازی به خرید مودم +VDSL2 ندارید و فقط پول خود را دور ریختید.

۴- اینترنت VDSL مشکلات ADSL را ندارد

کاربری ازم پرسید با اینترنت VDSL دیگر مشکل نویز، قطعی و افت سرعت و نظایر این‌ها رفع می‌شود؟ ظاهرا سیم‌کشی خانه‌اش مشکل داشت و روی اینترنت ADSL نویز می‌انداخت و باعث قطعی مکرر اینترنت می‌شد.

در جواب باید بگویم که نه! اینترنت VDSL نمی‌تواند مشکلاتی مانند نویز و قطعی فنی اینترنت را رفع کند یا تضمینی برای دانلود با حداکثر سرعت در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ندارد. همان اینترنت ADSL است ولی تصور کنید به جای سرعت ۱۶ مگابیت، با سرعت ۴۰ و ۵۰ مگابیت دانلود می‌کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران

افرادی که در سیم‌کشی تلفن ثابت خانه یا منطقه خود مشکل دارند؛ قطعا با اینترنت VDSL هم به مشکل برمی‌خورند و باید پیش از تغییر سرویس اینترنت، فکری برای رفع مشکل کابل‌ها کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید؛ خدا رو شکر این کپچا رو برداشتین، الان چند روزی هس میخوام نظر بنویسم ولی نمیشد!!! ببخشید از اینترنت سورینوی مخابرات (VDSL) خبری نشد؟ گفته بودن بعد ۱۰ روز تعرفه هاش رو میگن، ۱۰ روز رو گذشت فک کنم و خبری نشد!! راستی مودم VDSL ایسوس که جدید باشه مال سال ۲۰۱۹ توو بازار ایران میشه پیدا کرد؟ یا به خاطر تحریم ها و گرونی بیش از حد ارز و ثبات نداشتن اقتصاد، وارد نمیشه دیگه؟

    1. مودم‌های جدید ایسوس مربوط به سال ۲۰۱۹ که بماند؛ مودم‌هایی که چند است در بازار ایران عرضه شدند هم دارند کمیاب و نایاب می‌شوند.
      هنوز از قیمت‌های اینترنت سورینو خبری نشده است. حالا یه چیزی گفتند… شما جدی نگیر!

  2. سلام
    در کل بهتر نیست روی اینترنت سیم کارتی سرمایه گذاری کرد؟
    یه مودم ۴G/5G هزینه کنم و یه سیم کارت؟
    از نظر هزینه ، سرعت و دسترسی؟
    چه مودمی را پیشنهاد می کنید؟
    از راهنمایی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا