اترنت

نگاهی به سوئیچ‌های شرکت لینک‌سیس: خانواده گیگابیتی‌ها

شرکت لینک‌سیس در چند سال اخیر، سبد محصولات سوییچ خود را ارتقا داده و سعی کرده مدل‌های متنوعی با امکانات گسترده برای همه طیف‌های مشتریان فراهم کند.

همه سوییچ‌های اترنت این شرکت گیگابیتی هستند و دیگر سوییچ صد مگابیتی به فروش نمی‌رسد.

از فناوری‌های سبز در مصرف بهینه انرژی سود می‌برند و درگاه‌هایی با استانداردها و سرعت‌های متنوع برای کاربردهای گوناگون در شبکه فراهم می‌سازند.

سوییچ‌های لینک‌سیس در سه دسته مجزای غیرمدیریتی (Unmanaged)، اسمارت (Smart) و مدیریتی (Managed) تقسیم می‌شوند. با هم نگاهی به محصولات هریک از این دسته‌ها می‌اندازیم:

سری غیرمدیریتی LGS100

در این دسته عمدتا سوییچ‌های خانگی و اداری کوچک برای راه‌اندازی و اتصال یک شبکه محلی ساده قرار دارند. این سوییچ‌ها به سادگی نصب و دستگاه‌های شبکه اصطلاحا با plug-and-play وارد شبکه می‌شوند.

نیازی به پنل مدیریتی یا پیکربندی و تنظیمات راه‌اندازی اولیه ندارند. در این دسته کاربران می‌توانند مدل‌هایی ۵، ۸، ۱۶ و ۲۴ درگاهه خریداری کنند. تمامی سوییچ‌ها گیگابیتی هستند. برخی مدل‌ها به درگاه‌های +PoE نیز مجهز هستند تا برق دستگاه متصل به سوییچ هم تامین شود.

سوییچ‌های مدل‌های ۵، ۸ و ۱۶ درگاهه برای مصارف دسکتاپ مناسب هستند و ۲ مدل ۲۴ درگاهه (یک مدل +PoE) طراحی مناسب برای استفاده در رک‌ها (Rackmount) دارند. همین‌طور، شاهد یک مدل ۸ و ۱۶ درگاهه +PoE هستیم. بنابراین کاربران می‌توانند به طور آزاد هر سوییچ مناسب با نیازشان را انتخاب و در شبکه استفاده کنند.

سری اسمارت LGS300

سوییچ سری اسمارت برای کسب‌وکارهای رده متوسط که دنبال محصولاتی با کیفیت و کارایی بالا ولی قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند؛ طراحی شدند.

این سوییچ‌ها هم همگی گیگابیتی هستند، از پنل مدیریتی و نصب آسان سود می‌برند، برای مصارف VOIP بهینه‌سازی شدند و می‌توانند با اولویت‌بندی ترافیک شبکه براساس دیتا، ویدیو، صوت و غیره در لایه‌های ۲ و ۳ شبکه؛ کیفیت شبکه را تضمین کنند.

این سوییچ‌ها در مدل‌های ۸، ۱۶ و ۲۴ درگاهه طراحی شدند و برخی مدل‌ها از قابلیت +PoE سود می‌برند. از استانداردهای ۸۰۲.۳az برای مصرف بهینه انرژی، استاندارد ۸۰۲.۱X برای امکانات امنیتی روی هریک از درگاه‌ها، DHCP Snooping، استاندارد ۸۰۲.۱q برای VLAN، QoS و SNMP بهره‌مند هستند.

برخی مدل‌ها از دو درگاه ۱۰ گیگابیتی مشترک SFP سود می‌برند تا امکان استفاده از این سوییچ‌ها در شبکه‌های پرسرعت ۱۰Gbps نیز فراهم شود. باز هم شاهد دو نوع طراحی دسکتاپ و رک‌ماند برای این سوییچ‌ها هستیم تا مشتری براساس نیازش بتواند یک مدل را انتخاب کند.

سری مدیریتی LGS500

محصولات این رده برای شبکه‌های بزرگ و گسترده، سازمان‌ها و مشتریان پرتوقع عرضه شدند. ترکیبی از قدرتمندی و کارایی را به نمایش می‌گذارند و ضمن اینکه بسیار پایدار و قابل اعتماد در شبکه ظاهر می‌شوند؛ انواع ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته را برای کسب‌وکارها برحسب اندازه و شبکه‌ای که دارند؛ فراهم خواهند ساخت.

شرکت‌های کوچک استارتاپی یا کسب‌وکارهای متوسط بازار هم می‌توانند مشتری سوییچ‌های مدیریتی سری LGS500 لینک‌سیس باشند. در این دسته شاهد چهار مدل ۲۸ و ۵۲ درگاهه هستیم که دو مدل همراه با قابلیت +PoE عرضه شدند.

هر ۴ مدل رک‌ماند و مناسب برای استفاده در تجهیزات رک هستند. ترکیبی از درگاه‌های یک گیگابیتی و ده گیگابیتی SFP برای مشتری فراهم می‌کنند و در مدل‌های ۵۲ درگاهه شاهد درگاه‌های اختصاصی +SFP برای شبکه‌های ۱۰Gbps هستیم.

به طور کامل در لایه ۲ و ۳ قابل مدیریت و مسیریابی نشان می‌دهند. انواع سیاست‌های کنترلی و امنیتی در این لایه‌ها قابل اعمال به سوییچ است و در لایه ۳ از سرویس‌های QoS سود می‌برند.

این سوییچ‌ها از هر نظر برای استفاده در شبکه‌های دارای ترافیک و دستگاه‌های متعدد مناسب و سفارشی‌سازی شده‌اند. از استانداردهای مصرف بهینه انرژی استفاده می‌کنند و مدل ۵۲ درگاهه +PoE می‌تواند تا ۳۸۴ وات انرژی روی درگاه‌های RJ45 برای دستگاه‌های دیگر فراهم کند.

* این مطلب در شماره ۲۰۵ ماهنامه شبکه (خرداد ماه ۹۷) منتشر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا