گجت

نگاهی به درایو SSD پلکستور M8Pe: سرعت واقعی را اینجا حس کنید!

همیشه برای لذت بردن از بالاترین سرعت یک شبکه یا اینترنت؛ نباید تمام توجه ما به مودم یا روتر و وای‌فای معطوف شود. 

گاهی اوقات داشتن یک سیستم حرفه‌ای با قدرت‌مندترین قطعات کمک می‌کند بهتر استریم ویدیو کنید؛ بازی‌های آنلاین بدون لگ و تاخیر اجرا شوند و حتا سرعت شبکه و اینترنت نیز افزایش پیدا کند.

یکی از قطعاتی که در سرعت کل سیستم تاثیرگذار است و می‌تواند هیجان شما را به اوج برساند یا برعکس از اینترنت، شبکه، سیستم و بازی زده شوید؛ درایوهای ذخیره‌سازی هستند.

در این مطلب می‌خواهم به طور مختصر نگاهی به یکی از بهترین کارت‌های SSD بازار جهانی و البته ایران داشته باشیم: پلکستور M8Pe.

احتمالا گیمرها و افرادی که با سیستم‌های حرفه‌ای بازی؛ مالتی‌مدیا، ویرایش و استریم ویدیو، ایستگاه کاری و سرور سروکار دارند؛ با برند پلکستور و درایوهای SSD آن آشنا هستند و به خوبی از کیفیت بالای محصولات این شرکت آگاهی دارند.

خوش‌بختانه شرکت پلکستور در ایران هم نمایندگی و گارانتی رسمی دارد و محصولات‌اش وارد این بازار می‌شود و در دسترس کاربران ایرانی است.

درایو SSD سری M8Pe

سری M8Pe یکی از حرفه‌ای‌ترین سری محصولات SSD پلکستور است و برای کاربران گیمینگ و افرادی که نرم‌افزارهای کاربردی با سرعت بسیار بالا اجرا می‌کنند؛ طراحی و ساخته شده است.

این درایو ذخیره‌سازی اطلاعات از فناوری و رابط پیشرفته و به‌روز NVMe ساخته شده است. همان‌طور که می‌دانید هم‌اکنون از رابط‌های NVMe برای ساخت حافظه‌های فلش سرورها و مراکزداده استفاده می‌شود و بالاترین رابط برای تجهیزات شبکه است.

درایو M8Pe از قطعات رده eSport ساخته شده است. از پردازنده مرکزی مارول ۸۸SS1093 و حافظه فلش توشیبا ۱۵nm MLC با حافظه‌های NAND مدل Toggle استفاده می‌کند و رابط اتصال آن به مادربورده و سیستم، رابط PCIe Gen3 X4 و M.2 2280 است.

تمام فناوری‌ها و رابط‌های بالا یک نتیجه مشخص می‌دهند: سرعت خواندن ۲۵۰۰ مگابایت و نوشتن ۱۴۰۰ مگابایت که در نوع خودش و درایوهای SSD هم‌رده بسیار بالا است. 

سرعت خواندن و نوشتن تصادفی متوالی این درایو هم  280K IOPS و ۲۴۰K IOPS است. در این محصول از آخرین فناوری‌های تصحیح خطای LDPC استفاده شده است تا محافظت از اطلاعات کاربران هم در سطح بالایی انجام شود.

انعطاف‌پذیری در اندازه و ظرفیت

درایو M8Pe در اندازه‌های مختلف وارد بازار می‌شود. از ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت بگیرید تا ۲۵۶، ۵۱۲ و یک ترابایت که ظرفیت بسیار خوبی برای سیستم‌های سرور و ایستگاه کاری محسوب می‌شود.

نکته مهمی که باید درباره این درایو SSD توضیح بدهم؛ استفاده از فین‌های هیت‌سینک با طراحی ویژه است که هم این کارت ذخیره‌سازی را آرام، بی‌صدا و خنک نگه می‌دارد و هم کاربران می‌توانند این محصول را با این فین‌ها یا بدون آن‌ها انتخاب کنند تا برای بستن یک سیستم با مادربوردهای مختلف و استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده دست‌شان باز باشد.

وزن این درایو با هیت‌سینک حدود ۲۳۰ گرم است ولی بدون بدنه و هیت‌سینک به ۱۰ گرم هم می‌رسد.

این درایو را می‌توان روی کامپیوترهای گیمینگ، سرور و ایستگاه کاری، رومیزی معمولی و حتا لپ‌تاپ‌ها نصب و استفاده کرد.

سایت‌هایی که این درایو را به طور دقیق بررسی کردند؛ از سرعت نسبتا پایین نوشتن این دستگاه نسبت به سرعت خوانندن گله کردند و همین‌طور ابزارهای نرم‌افزاری متنوعی ندارد.

به هر حال، درایو M8Pe شاید سریع‌ترین SSD دنیا نباشد ولی یکی از انتخاب‌های خوب کاربران حرفه‌ای است و در بازار طرفداران و فروش بسیار بالایی دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا