وای‌فای

شیائومی روتر دوبانده‌ای با قیمت بسیار ارزان ۳۱ دلار در چین رونمایی کرد

روترهای شیائومی کوچک، جمع‌وجور، ارزان‌قیمت، مملو از امکانات و قابلیت‌ها و کاربردی هستند. در گذشته، چندین روتر این شرکت از جمله Mi Wireless Router 3 ،ZMI MF855 ،Mi Router 3C  را روی سایت شبکه‌چی بررسی کردیم و از مزایا و به‌خصوص قیمت‌های مناسب‌شان در بازار ایران نوشتیم.

حالا مطلع شدیم این شرکت خوب و باکیفیت چینی که بیشتر با اسمارت‌فون‌هایش معروف است؛ یک روتر جدید به نام Mi Router 4 در چین رونمایی کرد. دوباره یک روتر زیبا و جمع‌وجور با ۴ آنتن خارجی و سرعت و امکاناتی که برای کاربران خانگی مناسب هستند.

روتر Mi Router 4 نسخه ارتقا یافته روتر Mi Router 3 است. طراحی هر دو روتر بسیار شبیه به یکدیگر است. یک تفاوت بزرگ این دو روتر در جنس بدنه‌شان است. شیائومی در روتر جدید Mi Router 4 از فلزهای آلومینیوم-منیزیم بیشتری استفاده کرده تا سیستم خنک‌کنندگی روتر بهتر کار کند.

در کف پایینی روتر سوراخ‌هایی تعبیه شده تا جریان هوا بیشتر اتفاق بیفتد. همین‌طور؛ امکان باز کردن پنل پشتی و کفی روتر وجود دارد تا روتر به طور کامل با هوای بیرون در تماس باشد.

از نظر سخت‌افزاری، پردازنده بهتر و به‌روزتری به نام مدیاتک MT7621A استفاده شده است که از ۱۲۸ کاربر و سیستم برای اتصال به وای‌فای پشتیبانی می‌کند. اما حافظه رم ۱۲۸ مگابایتی و حافظه فلش ۱۲۸ گیگابایتی برای ذخیره‌سازی اطلاعات همانند روتر می ۳ تکرار شدند.

تراشه MT7621A دو هسته‌ای با سرعت ۸۸۰ مگاهرتز و ۴ نخ پردازشی است که از MIMO 4×4 پشتیبانی می‌کند. 

سرعت روتر جدید شیائومی همان ۱۲۰۰ مگابیت یا AC1200 است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیتی دارد.

امکانات ارتباطی این روتر خوش‌چهره چینی هم یک درگاه WAN گیگابیتی، دو درگاه LAN گیگابیتی و یک درگاه USB دارد. همه درگاه‌ها به همراه آنتن‌های خارجی در پنل پشتی هستند و در پنل جلویی شاهد چراغ‌های LED روتر هستیم.

یک روتر دوبانده خوب برای کاربران خانگی

روی این روتر سیستم‌عامل MiWiFi نصب می‌شود. این سیستم‌عامل مبتنی بر فریم‌ویر OpenWRT است که یکی از بهترین و مجهزترین فریم‌ویر‌های اوپن‌سورس شبکه برای روترهای بی‌سیم محسوب می‌شود.

شیائومی برای روتر می ۴ یک اپلیکیشن موبایل روی هر دو پلتفرم اندروید و iOS نیز عرضه می‌کند تا پیکربندی و تنظیمات روتر راحت‌تر و سریع‌تر با اسمارت‌فون‌ها نسبت به پنل‌های مدیریتی انجام شود.

نکته گفتنی دیگر درباره این روتر کلید MiNET برای اتصال سریع یک دستگاه به وای‌فای و روتر بی‌سیم است. با کلید MiNET نیازی به وارد کردن رمزعبور وای‌فای نیست. این کلید کارکردی شبیه به WPS دارد و روی محصولات شیائومی ازش پشتیبانی می‌شود.

از نظر امنیتی، از استانداردهای رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK سود می‌برد و روی پنل تحت وب هم امکاناتی نظیر فایروال SPI، سیستم‌های بلوکه‌سازی صفحات وب یا آدرس‌های آی‌پی و مک، پنهان‌سازی SSID، سیستم تشخیص نفوذ و مقابله با حملات DoS، مدیریت ترافیک شبکه و غیره را دارد.

همان‌طور که خواندید، این روتر تمام امکانات و قابلیت‌های یک روتر خوب دوبانده برای کاربران خانگی را دارد. جالب‌تر از همه این ویژگی‌ها، قیمت بسیار هیجان‌انگیز آن است. 

این روتر در چین با قیمت ۱۹۹ یوان عرضه می‌شود. معادل این قیمت به دلار حدود ۳۱ دلار می‌شود. اگر فرض کنیم در ایران با دلار ۶ هزار تومانی وارد شود؛ قیمتی حدودا ۲۰۰ هزار تومان خواهد داشت که برای چنین روتری بسیار مناسب و ارزان است.

شیائومی معمولا روترهای بی‌سیم‌اش را با قیمت ارزان برای بازارهای چین و هند عرضه می‌کند ولی در ایران هم یافت می‌شوند. امیدواریم این روتر هرچه زودتر به ایران بیاید و حتا بتوانیم از نزدیک آن را تست و ارزیابی کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا