زوم تک

تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان و میزان رضایت شغلی

با یک مقاله جذاب و کاربردی دیگر در مورد تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان و کارکنان در یک سازمان و شرکت در خدمت شما هستیم. تقریبا تمامی مدیران و مسئولین منابع انسانی در موسسات و سازمان ها چه بصورت دولتی و چه خصوصی از این موضوع مطلع هستند که کار تیمی تاثیر زیادی در همگرایی و تکمیل فرآیندهای کاری دارد بطوریکه کارمندان با قرار گرفتن در یک تیم می توانند به بسیاری از اهداف یک مجموعه برسند و در کنار یکدیگر کلیه موانع و مشکلات را برطرف کنند. مزیت مهمی که می توانیم برای کار تیمی مثال بزنیم مربوط به کاهش هزینه ها و بازدهی بالاتر یک سازمان است. به همین خاطر می خواهیم در ادامه این مطلب درباره تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان و افراد یک مجموعه صحبت کنیم. در اینجا مایلم آموزش کار تیمی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

کار تیمی (Team Work) چیست؟

در سال های گذشته وقتی در مدرسه مشغول انجام وظایف می شدیم نمی توانستیم به تنهایی آنها را انجام دهیم و به همین خاطر به سراغ سایر همکلاسی هایمان می رفتیم تا از آنها کمک بگیریم و همه دانش آموزان برای ارتقای سطح آموزش دیگر افراد بسیج می شدند تا کسی در درس خود با مشکلی مواجه نشود. از این تجربه بعدها بصورت موثرتری استفاده کردیم و توانستیم گروه های آموزشی را در کلاس های درسی ایجاد کنیم تا هرکسی بتواند در هر گروهی که خواست مشغول به فعالیت شود.

با این مثال تا حدی در مورد مفهوم کار تیمی آشنایی اولیه پیدا کردیم حال برای اینکه تعریف جامع تری از کار تیمی داشته باشیم باید بگویم که فرآیند کار تیمی از مجموعه فعالیت های مشترکی ایجاد شده است که با گروهی از افراد متخلف می خواهیم به یک هدف خاص برسیم. این هدف برای تمامی اعضای تیم مهم و راهبردی است. در سال های گذشته شاید تابحال اینقدر نیاز به کار تیمی در شرکت ها و سازمان های مختلف احساس نمیشد ولی رفته رفته این نیاز بیشتر شد و امروزه می بینیم که بسیاری از شرکت ها بدنبال افرادی هستند که بتوانند بصورت تیمی کار کنند و فعالیت های محوله را به نحو احسن انجام دهند.

اگر در شرکت شما هم به یک مجموعه کامل با خصوصیات کار تیمی نیاز دارید در وهله اول باید بتوانید به مجموعه خود در مورد تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارمندان اطلاعات کاملی بدهید و در مورد مزایا و کاربردهای کار تیمی گزارش دهید تا همه افراد بدانند چه وظایفی را در حوزه کاری خود انجام دهند. حال اگر شما هم بعنوان یک مدیر سازمان و شرکت مشغول به کار هستید می توانید با بررسی های بیشتر در زمینه ایجاد تیم های کاری، با نحوه تعامل و بکارگیری کارمندان در هر بخشی بیشتر آشنا شوید و نکات مهمی را در این زمینه یاد بگیرید.

کار تیمی چیست

آشنایی با اصول کار تیمی

مطمئنا نتیجه و هدف کار تیمی را باید بزرگتر از کار فردی بدانیم چون مجموعه ای از اعضای چند نفره با تجربه و خلاقیت های مختلف می توانند در کنار هم جمع شوند و وظایف را بصورت مشترک انجام دهند تا به بهترین شیوه ممکن بتوان به نتیجه مورد نظر یک سازمان رسید. این موضوع را می توانیم در هر سازمان و شرکتی پیاده سازی کنیم چون در هر مجموعه ای نیاز داریم تا کارمندان بصورت تیم های فعال وظایف خود را بخوبی انجام دهند و مهمتر از همه چیز با کمترین هزینه و زمان ممکن به هدف خود برسند.

سوال اینجاست مگر کار تیمی چه خصوصیاتی دارد که می تواند به این شکل ما را به کسب بهترین نتیجه هدایت کند؟

جواب این سوال را در بیان همین ویژگی های کار تیمی باید پیدا کنیم، در کار تیمی می توانیم به نوعی از خود گذشتگی را در بین کارکنان مشاهده کنیم که باعث می شود تمامی افراد هرچه در دست دارند برای پیشبرد اهداف یک سازمان ارائه دهند. واضح است که همیشه یک مجموعه بزرگتر و کاملتر از یک عضو می باشد و همچنین مجموعه ای که بدنبال کسب یک هدف مشترک است می تواند نقش مهم و اساسی را در کسب نتایج مورد نظر ایفا کند.

بد نیست مثالی در این زمینه بگوییم تا شناخت ما از اهمیت کار تیمی بیشتر شود. اگر یک اتوموبیل در مسابقات فرمول یک بخواهد توسط یک نفر سرویس شود و چرخ های آن تعویض شده و سوخت مورد نیاز آن تزریق شود دیگر نمی توانیم امیدی به برنده شدن داشته باشیم، ولی وقتی برای سرویس خودرو تیمی از اعضای سرویس اتوموبیل در کنار هم باشند و هرکسی مسئول انجام وظیفه مشخصی باشد که مکمل یکدیگر هستند، می تواند تنها در چند ثانیه تمامی اقدامات فوق را انجام داد و به همین صورت در یک محیط سازمانی نیز می توانید با روش مشابه تاثیر کار تیمی بر عملکرد کارکنان را به وضوح مشاهده کنیم.

بطور کلی کار تیمی احساس وفاداری، ایمنی و اعتماد بنفش را افزایش می دهد و سعی می کند نیازهای تمامی افراد را بصورت فردی برآورده کند و تمامی تمایلات آنها را ارزش داده و از هر راهی برای حفظ روابط مثبت بیرون و درون تیم استفاده کند. البته این سبک زندگی و کاری تنها منوط به جامعه کاری و در محل شرکت و سازمان ها نیست و می تواند در زندگی فردی افراد هم تاثیر بالایی داشته باشد که منجر به رضایت شغلی آنها شود.

تفاوت کار تیمی با کار گروهی

بررسی تفاوت کار تیمی با کار گروهی

بسیاری از مدیران هنوز بطور کامل تفاوت بین کار تیمی و کار گروهی را ندارند و اکثرا این دو را با هم اشتباه می گیرند. باید بدانیم هنگامی از یک کار گروهی صحبت می کنیم منظورمان این است که افرادی در کنار هم جمع می شوند تا  بر روی فرآیند مخصوصی کار کنند و در انتها محصول و خدماتی را بدست مشتری برسانند. در یک کار گروهی مهمتر از نوع فرآیند، نوع انجام دادن آن است. از این جهت وظایف بین تمامی افراد تقسیم خواهد شد و مقدار مشارکت و همکاری اندکی در نوع تصمیم گیری جمعی وجود دارد. نقش هر کدام از افراد در میزان توسعه هدف اصلی در یک گروه درک نشده باقی خواهند ماند.

می توان نتیجه گرفت که افرادی که در یک گروه کار می کنند در برنامه ریزی و تصمیم گیری هدف دخالتی ندارند و این افراد که بجای کار در تیم، در یک گروه کار می کنند ابتدا به بازدهی و بهره وری شخصی خود متمرکز هستند تا اینکه تمامی فعالیت ها و وظایف محول شده به آنها را به انجام برسانند. موضوعی که بیش از پیش مدیران سازمان ها باید به آن دقت کنند معایب کار گروهی است.

از مشکلات و معایب کار گروهی می توان به این نکته اشاره کرد که اگر اهداف شخصی افراد با گروه سازمانی سازگار نباشد، همکاری این افراد کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین میزان مشارکت آنها نیز در گروه کاهش خواهد یافت. ولی وقتی که به یک کار گروهی دست پیدا کنیم اتحاد شکل گرفته همراه با اهداف و علایق افراد می تواند انسجام و جذابیت بیشتری نسبت به کار تیمی ایجاد کند و البته میزان اختلافات و درگیری ها را نیز کاهش دهد. حال در ادامه بررسی می کنیم که خصوصیات یک کار تیمی چیست؟

در واقع کار در یک تیم با یک گروه تفاوت های زیادی با هم دارد. در اصل یک تیم به مجموعه ای از اشخاص همفکر گفته می شود که با متمرکز شدن بر روی یک هدف خاص و یکسان برای کسب آن هدف تلاش می کنند. ولی در یک گروه افراد از نظر تعدادی می توانند تنها بیشتر از ۲ نفر باشند و هدف خاص و یکسانی را دنبال نمی کنند. در یک کار تیمی، نبودن هر یک از افراد تیم می تواند هدف نهایی آنها را با مشکل و نوسان همراه سازد ولی در یک گروه اینطور نخواهد بود و تمامی اعضای یک گروه شخصیت فردی مستقلی نسبت به یک تیم دارند.

ضرورت کار تیمی

بررسی الزام و ضرورت کار تیمی

از الزامات کار تیمی برای واحدهای صنعتی و موسسات باید گفت که جهت تولید و ایجاد پیوند بهتر بین کارکنان باید از کار تیمی استفاده بهینه شود. مدیران سازمان ها باید بدانند ضرورت کار تیمی این است که یک فکر و ذهن نمی تواند همیشه بهترین راه حل را ارائه کند و همچنین به تنهایی تصمیم نهایی را بگیرد. این فرد به کسانی احتیاج دارد که بتوانند درباره تمامی ایده هایش بحث و بررسی داشته باشند و نقشه راه مناسبی را به او نشان دهند.

در یک تیم می توانیم مشاهده کنیم که هر عضو از تیم، سهمی مساوی دارد و هر شخصی در تیم می تواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات ارائه دهد. البته می توانیم تمامی گزینه ها را بررسی کرده تا بهترین و مناسبترین آنها که تاثیر کار تیمی بر عملکردکارمندان است انتخاب شود و همچنین فکر و اندیشه را می توانیم در بین اعضای تیم بحث کنیم تا مزایا و معایب آنها مورد بررسی قرار گیرد. وظایفی که به افراد تحویل داده می شود توسط یک تیم انجام می شود که با سرعت بسیار بیشتری نسبت به وضع انفرادی انجام می گیرد. به این دلیل که هر فرد زمان بیشتری را برای انجام هرکدام از کارها در یک مجموعه کاری صرف خواهد کرد مخصوصا وقتی به تنهایی همه کارها را بخواهد انجام دهد. حال وقتی کارمندان و کارکنان بخواهند با هم کار کنند، به همدیگر کمک خواهند کرد و مسئولیت های خاص خودشان را با در نظر گرفتن تخصص و سطح خود بپذیرند.

در نگاه کلی می توان نتیجه گرفت که خروجی یک کار تیمی بسیار سریعتر و کاملتر خواهد بود و از این نظر کار در یک تیم هرگز کسل کننده نیست و با ناامیدی پیش نمی رود و اعضای کل تیم می توانند در غیاب هر یک از اعضای دیگر کار خود را براحتی انجام دهند و بر این اساس عدم حضور یک شخص و غیبت آن در یک تیم مشکل ساز نخواهد بود.

اهمیت کار تیمی

شناخت اهمیت کار تیمی (Team Work)

امروزه مدیران سازمان ها بیش از پیش به اهمیت کار تیمی اشراف دارند و تمامی افراد در چارچوب و هماهنگی نزدیک با همدیگر کار می کنند و در نتیجه در انتهای کار بهتر میتوانند متوجه شوند که درخواست افراد دیگر در یک تیم چیست و چکار باید انجام دهند؟

در کار تیمی اختلافات غیر ضروری بین کارمندان کاهش پیدا خواهد کرد و هر شخص تلاش می کند تا بهترین سطح از مهارت خود را جهت پشتیبانی از افراد و اعضای تیم بکار بگیرد. در این حالت سطح ارتباطات در یک کار تیمی افزایش می یابد و تمامی اعضای تیم می توانند از همدیگر تجربه کافی بدست بیاورند، در این صورت می توانیم شاهد رشد و ارتقای موفقیت سازمان ها باشیم. دلیل این رخداد هم این است که هر شخصی توانایی و قدرت های خاص خود را دارد که می تواند در بلند مدت به نفع تیم شود و هرکسی نهایتا دوست دارد که توانایی و استعدادهای او مورد ستایش قرار گیرد و به همین خاطر از ارائه آنها در یک تیم دریغ نخواهد کرد.

برای ایجاد شرایط تاثیر کار تیمی بر عملکردکارمندان و افزایش میزان رضایت شغلی در یک تیم، کار تیمی باید در محل کار افراد مورد ستایش و تشویق قرار بگیرد تا به این ترتیب پیوند بین کارمندان افزایش پیدا کند و به این شکل سرعت رسیدن به اهداف بیشتر شود.

معیارهای مهم درباره اصول کار تیمی

برای اینکه بتوانیم کار تیمی را با تمامی بخش ها و جزئیات کامل انجام دهیم باید شش اصل را برای کارهای تیمی در نظر بگیریم. این شش اصل عبارتند از :

  1. پاسخگویی و قبول مسئولیت همگانی
  2. داشتن اهداف مشترک
  3. توانایی کار با مهارت های تکمیلی
  4. میزان تعداد کمی از افراد (حداکثر تا ۱۲ نفر)
  5. پذیرفتن راهکارهای کاری با تمامی اعضای تیم

اصول کار تیمی

از جمله مزایای مهم کار تیمی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • ایجاد انگیزه بیشتر در افراد
  • افزایش دادن میزان ارتباطات
  • کاهش هدر رفتن منابع
  • انجام تصمیمات بصورت هدفمند
  • کاهش یافتن ریزش کارمندان
  • ایجاد زمینه خلاقیت بیشتر
  • افزایش یافتن توجه و نگاه به هم افزایی

باید به این نکته اشاره کنیم کسانی که حداقل یکبار در یک تیم کاری فعالیت کرده اند و با تمام خصوصیات آن آشنا هستند می دانند که انجام وظایف در چنین فضایی نه تنها هیچ زحمتی نیست بلکه یک تفریح و کسب تجربه گرانبها حساب می شود.

آموزش سازمانی فرادرس

جمع بندی درباره تاثیر کار تیمی بر عملکرد

در این مطلب سعی کردیم درباره کار تیمی و تاثیرات آن در زندگی و فعالیت کاری اشخاص صحبت کنیم و در این باره مزایا و قابلیت هایی که می توانیم با کار تیمی داشته باشیم را معرفی کردیم. در ادامه به ضرورت و الزامات حضور در یک تیم و شروع کار در آن اشاره کردیم که چه فواید خوبی می تواند برای افراد و کارمندان داشته باشد. بصورت کلی تاثیر کار تیمی بر عملکرد را تجزیه و تحلیل کردیم که می تواند به تمامی افراد کمک کند مهارت های خود را در قالب یک تیم عرضه کنند.

برای اینکه بخواهید با تمامی سازوکارها و جزئیات موجود برای حضور در یک تیم و انجام کارها بصورت تیمی آشنا شوید، فرادرس آموزش هایی را عرضه کرده است که می تواند به کلیه افراد جهت حضور در اجتماع و جامعه کاری کمک ویژه ای کند. این مجموعه ارزشند آموزش سازمانی فرادرس نامیده شده است که شما هم می توانید با وارد کردن اطلاعات خود تمامی مهارت های موجود را فرا بگیرید. برای عضویت و استفاده از شرایط آموزش سازمانی فرادری به لینک زیر مراجعه کرده و اطلاعات خود را تکمیل کنید و منتظر تماس از سوی فرادرس باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا