زوم تک

معرفی امنیت سایبری (cybersecurity)به صورت جامع

امنیت سایبری (cybersecurity) به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و اقدامات دفاعی برای محافظت از شبکه‌ها، تجهیزات، داده‌ها و برنامه‌ها در برابر حملات سایبری و یا دسترسی‌های غیرمجاز اشاره دارد؛ از این رو به آن فناوری اطلاعات نیز گفته می‌شود. در زمینه‌های مختلف کاربرد داشته و به طور کلی به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:

Network security: شامل حفاظت از شبکه کامپیوتری از جمله سیستم عامل، پروتکل‌های شبکه، فایروال‌ها، اکسس پوینت‌های وایرلس، هاست و سرور می‌گردد.
Cloud security: به محافظت از داده‌های موجود در فضای ابری تمرکز دارد.
Physical security: مربوط به کنترل دسترسیِ فیزیکی به کامپیوترها و سایر تجهیزات بوده که شامل اقداماتی برای جلوگیری از تعامل فیزیکی افراد غیرمجاز با سخت افزار می‌گردد.

چـرا امنیـت سایبـری بـرای سـازمان‌ها مهـم اســت؟

در چشم‌انداز دنیای دیجیتال، Cybersecurity برای سازمان‌ها در حفاظت از داده‌های حساس، حفظ برندینگ و تضمین ثبات مالی بسیار مهم است. با پیچیده‌تر شدنِ تهدیدات سایبری، کسب‌وکارها باید اقدامات امنیتی قدرتمندی را برای محافظت در برابر نقض داده‌ها، حملات باج‌افزاری و سایر تهدیدات در اولویت قرار دهند.

معرفی امنیت سایبری

بی توجهی به امنیت سایبری، می تواند اطلاعات حیاتی یک سازمان را در برابر انواع تهدیدات، آسیب‌پذیر نماید. یکی دیگر از دلایل اهمیت امنیت سایبری این است که مشتریان امروزی به طور فزاینده ای از خطرات موجود در فضای دیجیتال فعلی آگاه هستند و انتظار دارند اطلاعات آنها در برابر حملات سایبری محافظت شود. با اولویت دادن به امنیت سایبری، سازمان‌ها می‌توانند خطر نقض داده‌ها و خسارات مالی و همین طور آسیب به برندینگ را کاهش دهند.

چگونه می توان امنیت سایبری (امنیت شبکه) را تامین نمود؟

تامین امنیت شبکه یا Cybersecurity، نیازمندِ یک استراتژی جامع است. سازمان‌ها باید با اجرای Access control و مکانیسم‌های احراز هویت اطمینان حاصل کنند که فقط پرسنلِ مجاز می‌توانند به سیستم‌ها، دسترسی داشته باشند. به روز رسانی منظم نرم‌افزارها و مدیریت پچ‌های آپدیت برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و مقاوم ماندن در برابر تهدیدات نوظهور بسیار حیاتی است. به کارگیریِ فایروال‌ها، سیستم های intrusion detection/prevention و آنتی ویروس، قادر به ایجاد سد دفاعی قدرتمند در محیط شبکه هستند.

یکی دیگر از اقدامات تاثیرگذار در این زمینه، رمزنگاریِ داده‌ها در حین انتقال و ذخیره سازی آن‌هاست. برنامه‌های آموزشی کارکنان به منظور ارتقا آگاهی پرسنل از امنیت سایبری و نقش اساسی در ایجاد فرهنگ امنیتی آگاهانه و کاهش خطرات حملات مهندسی اجتماعی را نباید فراموش کرد.

ضمن این‌که نظارت همیشگی و مداوم از طریق security information and event management (SIEM) به شناسایی موارد مشکوک، کمک نموده و داشتن یک طرح برای مقابله با تهدیدات، امنیت شبکه را تضمین می‌کند. به طور خلاصه ارزیابی‌های منظمِ خطرات، پیروی از بهترین اقدامات امنیتی و کسب مشاوره از متخصصان مجرب به حفظ وضعیت کلی امنیت شبکه کمک فراوانی می کند.

نقش فایروال در تامین امنیت شبکه

فایروال‌ها، محافظ امنیت شبکه هستند و به عنوان مانعی بین شبکه های داخلی و تهدیدات احتمالی عمل می‌کنند. آن‌ها جریان داده را تجزیه و تحلیل نموده و کنترل می‌کنند، سپس بر اساس ruleهای امنیتی، مجاز یا مسدود می‌کنند. فایروال های نسل جدید فورتی نت ، با نظارت جامع و دقیق، تهدیدات احتمالی را شناسایی نموده، از دسترسی غیرمجاز جلوگیری می کنند و تهدیدات سایبری را کاهش می دهند. به طور کلی فایروال‌ها در خط مقدم Cybersecurity، نقش‌آفرینی می‌کنند و یکپارچگی و امنیت شبکه را تضمین می کنند.

نقش استوریج بر روی امنیت سایبری

سیستم‎‌های ذخیره سازی با حفاظت و مدیریت یکپارچه‌ی داده‌ها، تعهد خود را برای تامین امنیت سایبری نشان می‌دهند. رمزنگاریِ داده‌ها و کنترل دسترسی به آن‌ها توسط راهکارهای ایمنِ ذخیره‌سازی، انجام شده و به این ترتیب از اطلاعات مهم و حیاتیِ سازمان‌ها در برابر دسترسی غیر مجاز و یا data breach محافظت به عمل می‌آید. از طرفی با Redundancy و backup می‌توان تضمین نمود حتی به هنگام مواجهه با رویدادهای پیش‌بینی نشده و تهدیدات سایبری، امنیت داده‌ها حفظ شود. به طور کلی نقش استوریج در حفظ حریم خصوصی، یکپارچگی و در دسترس بودن داده‌های سازمانی، بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از اجزا حیاتی استراتژی جامع امنیت شبکه محسوب می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا