راهنمای خرید

فقط با ۲۲۵ هزار تومان وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac را به هر کامپیوتر و لپ‌تاپی اضافه کنید

اگر تصور می‌کنید استفاده از وای‌فای دو بانده روی لپ‌تاپ و کامپیوتر شما خرج زیادی دارد؛ سخت در اشتباه هستید.

افراد زیادی با این تصور، سال‌ها با وای‌فای تک بانده و کارت شبکه قدیمی ۸۰۲.۱۱n خود می‌سازند و هزار مشکل و دردسر و اعصاب‌خردی و قطع و وصلی و خرابی و کندی سرعت را به جان می‌خرند؛ چون می‌ترسند سراغ وای‌فای دو بانده بروند.

برخی از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای قدیمی‌تر حتی از وای‌فای تک بانده ۳۰۰ مگابیت پشتیبانی نمی‌کنند و حداکثر سرعت اسمی کارت شبکه آن‌ها ۱۵۰ مگابیت است. این افراد روی وای‌فای نباید سرعتی بیشتر از ۱۰ مگابیت انتظار داشته باشند.

اما خبر خوش اینکه همه‌چیز گران شده جز دانگل‌های وای‌فای USB. شاید بهتر باشد بگویم دانگل‌های وای‌فای به اندازه مودم‌ها و روترها گران نشدند.

شما با هزینه کردن ۲۰۰ هزار تومان می‌توانید یک دانگل وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac نسبتا قدرتمند خریداری و در زیر یک دقیقه لپ‌تاپ و کامپیوتر خود را به روتر یا مودم روتری دو بانده متصل کنید و از سرعت وای‌فای چندین برابر بیشتر لذت ببرید.

دانگل‌های وای‌فای USB دو بانده متنوعی در بازار هست که در ایران هم خوش‌بختانه یافت می‌شوند. از بهترین دانگل‌های دو بانده با سرعت‌هایی نزدیک به ۲ گیگابایت که برای بازی و استریم مناسب هستند و قیمت‌هایی نزدیک به ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان دارند تا دانگل‌های ارزان‌تر ولی به شدت کاربردی و کار راه بینداز.

من در یک مقاله بهترین دانگل‌های وای‌فای USB سال ۲۰۲۰ را معرفی کردم و در مقاله دیگری ۱۰ دانگل وای‌فای USB خوش قیمت بازار ایران را مروری داشتم.

دانگلی با کیفیت و کارایی خوبی ولی ارزان و مقرون‌به‌صرفه

از میان همه این دانگل‌ها، می‌خواهم مدلی را معرفی و پیشنهاد بدهم که خودم از نزدیک با آن ماه‌ها کار کردم و اعتراف می‌کنم تعجبم را برانگیخت؛ چون برندی زیاد معروف و شناخته شده نیست و قیمت نسبتا مناسبی هم دارد ولی برای هر لپ‌تاپ و کامپیوتری کافی است.

توتولینک A۶۵۰UA یک دانگل دو بانده USB با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و سرعت ۶۵۰ مگابیتی است. قبلا این دانگل را به طور مفصل بررسی و ده‌ها عکس از تست‌های آن را منتشر کردم. دوست داشتید در لینک زیر این بررسی کامل را بخوانید:

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: دانگل دو بانده توتولینک A۶۵۰UA لپ‌تاپ‌تان را به وای‌فای سریع‌تر وصل کنید

این دانگل اندازه نسبتا بزرگی ندارد ولی از یک انتن خارجی سود می‌برد تا قدرت آنتن‌دهی و سرعت وای‌فای بهتری داشته باشد. به راحتی به درگاه USB لپ‌تاپ یا کامپیوتر زده و در عرض چند ثانیه روی ویندوز ۱۰ شناسایی و نصب می‌شود.

بعد فهرستی از شبکه‌های وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز برای شما نشان می‌دهد تا بتوانید به وای‌فای ۵ گیگاهرتز پرسرعت خودتان وصل شوید و دنیای جدیدی از وای‌فای را تجربه کنید.

سرعت این دانگل روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ۲۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز نزدیک به ۴۳۳ مگابیت است. 

آنتن آن به هر سویی قابل تنظیم است و از مدولاسیون ۲۵۶QAM و فناوری MU-MIMO پشتیبانی می‌کند.

قیمت دانگل توتولینک A۶۵۰UA فقط ۲۲۵ هزار تومان است (خرید از سایت دیجی‌کالا) و تقریبا ارزان‌ترین دانگل دو بانده ایران محسوب می‌شود.

دانگل‌های دو بانده بهتر و گران‌تر

دانگل‌های وای‌فای دو بانده دیگری هم در بازار ایران هست که باز کیفیت خوبی دارند ولی گران‌تر هستند. اگر نخواستید دانگل توتولینک را به هر دلیلی خریداری کنید؛ دانگل‌های زیر به ترتیب ارزش خرید دارند:

دی‌لینک DWA-۱۷۱ با قیمت ۲۵۹ هزار تومان (خرید از سایت دیجی‌کالا)

تی‌پی‌لینک Archer T2U با قیمت ۳۳۶ هزار تومان (خرید از سایت دیجی‌کالا)

تی‌پی‌لینک Archer T4U با قیمت ۴۸۰ هزار تومان (خرید از سایت دیجی‌کالا)

دی‌لینک DWA-182 با قیمت ۴۷۰ هزار تومان (خرید از سایت دیجی‌کالا)


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام؛ میشه یکم توضیح بدین کار این دانگل ها چیه دقیقاً؟ ینی اینترنت رو از وای فای مودم خونه، آنتن این دانگل میگیره و به لپ تاپ ارائه میده؟ یکم بیشتر و ساده تر بگین ممنون میشم

    1. بله همان‌طور که گفتید؛ دانگل باعث میشه لپ‌تاپ و کامپیوتر به مودم یا روتر خانه وصل بشه و از طریق وای فای بشه اینترنت را استفاده کرد.
      دانگل‌ها دو نوع USB و PCI هستند. مدل یواس‌پی ساده‌تر و سریع‌تر و راحت‌تر با وصل شدن به درگاه یواس‌پی لپ‌تاپ و کامپیوتر کار می‌کنند ولی مدل‌های PCI را باید روی مادربورد نصب کرد و داستان دارند.
      اگر لپ‌تاپی یا کامپیوتری کارت شبکه وای‌فای نداره و نمی‌تونه به وای‌فای وصل بشه یا داره ولی قدیمی است و سرعت کندی داره؛ دانگل های یواس‌پی وای‌فای دو بانده گزینه خیلی خوبی هستند تا مشکل را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا