راهنمای خرید

خرید کدام یک از مودم‌های ایرانسل TF-i60 H1 یا هواوی B818 یا N5368X بیرونی به صرفه‌تر است؟

کدام‌یک از این سه مودم هواوی انتخاب بهتری برای اینترنت موبایل و TDLTE است؟

این مقایسه را من پیشنهاد ندادم. در واقع، یک خواننده عزیز از من پرسید کدام‌یک از این مودم‌های هواوی را بخرم تا بالاترین سرعت اینترنت را داشته باشم و البته در یک منطقه گرم‌سیری هستم و نمی‌توانم به راحتی مودم بیرونی استفاده کنم.

اگر من بودم؛ به جای مودم هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 H1، مودم هواوی B622 را وارد این رقابت و مقایسه می‌کردم که مودمی به‌روزتر، آنلاک و ارزان‌تر است و مشکلات چند نسخه‌ای مودم ۶۱۲ را ندارد.

سناریو این است: تصور کنید قدرت خرید هر سه مودم هواوی B612 (یا ایرانسل TF-i60 H1 آنلاک)، هواوی B818 و هواوی N5368X را داریم؛ اما می‌خواهیم بدانیم خرید کدام مودم از همه لحاظ منطقی و به صرفه‌تر است؟

آیا چند میلیون بیشتر هزینه کردن برای خرید هواوی B818 نسبت به هواوی B612 منطقی است یا خرید مودم بیرونی و فضای باز N5368X که از نظر قیمتی میان هواوی B612 و B818 است ولی الزامات و دردسرهای نصب خودش را دارد؟

در یک شرایط مساوی، کدام‌یک بهترین آنتن‌دهی و بالاترین سرعت اینترنت را به ما می‌دهد؟ اگر بخواهیم سیم کارت فورجی استفاده کنیم؛ کدام‌یک به صرفه‌تر است و برای اینترنت TD کدام مودم را بخریم؟

ابتدا، با بررسی کوتاه مزایای منحصربه‌فرد هر سه مودم شروع می‌کنیم:

هواوی B818: بهترین مودم ۴.۵G/TDLTE از نظر مشخصات

هواوی B818

اگر دنبال بهترین مودم رومیزی ۴G و TDLTE هستید؛ ما مودمی بهتر از هواوی B818 سراغ نداریم. مودمی که تقریبا از تمام باندهای فرکانسی FDD و TDD مورد نیاز یک کاربر در ایران پشتیبانی می‌کند؛ بالاترین فناوری‌های MIMO و CA را دارد؛ سرعت اینترنت ۱ گیگابیت و وای فای دو بانده پر سرعتی به شما می‌دهد؛ پنل کاربری کامل و آنلاک شده‌ای دارد و یک مودم رومیزی کامل است.

شاید مودم‌های ۴G رومیزی زیادی در بازار باشند که مشخصات بهتری نسبت به هواوی B818 دارند؛ مثلا مودم هواوی H112 یا H122 که ۵G را هم پشتیبانی می‌کنند ولی از نظر قیمتی قابل مقایسه با هواوی B818 نیستند.

بیشتر بخوانید: هواوی H112 در برابر هواوی H122؛ مقایسه دو مودم ۵G پرچم‌دار بازار

اما سوال اینجا است که صرف خرید مودم هواوی B818، سرعت اینترنت ما چند برابر می‌شود؟ تست‌های عملی ما و تجربیات کاربران دیگر نشان می‌دهد خیر!

در واقع، شما زمانی می‌توانید از مزایا و مشخصات رده بالای مودم ۸۱۸ سود ببرید؛ که به یک شبکه ۴G LTE و باند فرکانسی پیشرفته دسترسی داشته باشید؛ بالاترین آنتن‌دهی را گرفته و بتوانید خوب مودم را تنظیم و پیکربندی کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم هواوی برای اینترنت ۵G و ۴G و TD-LTE

وگرنه، در نقطه‌ای با گیرندگی آنتن پایین، مودم B818 کمی سریع‌تر از ایرانسل TF-i60 H1 یا هواوی B612 است.

خرید مودم هواوی B818

هواوی N5368X: بهترین مودم بیرونی برای داشتن بالاترین آنتن‌دهی

N5368X و N5368X MAX

تقریبا میان کاربران حرفه‌ای مودم‌های سیم کارتی و همین‌طور شرکت‌های فروشنده مودم و تجهیزات شبکه، شک و تردیدی نیست که مودم هواوی N5368X بهترین سرعت و آنتن‌دهی را می‌دهد و یک مودم رومیزی ۵G همه چیز تمام است؛ به شرط اینکه شرایط نصب در پشت بام و جایی فضای باز و بدون مانع برای دریافت مستقیم سیگنال‌ها را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم‌های بیرونی هواوی N5368X و N5368X MAX

چه کاربر اینترنت ۴G و سیم کارت معمولی اینترنت موبایل باشید؛ چه کاربر اینترنت تی دی ال تی ای شرکت‌های مختلف و چه تمایل به استفاده از ۵G دارید؛ مودم N5368X بهترین و برای شما است.

این مودم از هواوی B818 ارزان‌تر و از هواوی B612 گران‌تر است؛ برای مناطق حاشیه شهری و مراکزی که دسترسی به دکل مخابراتی و اینترنت موبایل بسیار سخت است؛ توصیه می‌شود و البته الزامات و شرایط نصب و راه‌اندازی خاص خود را دارد.

هواوی B612 (یا هواوی B622): به‌صرفه‌ترین مودم رومیزی ۴.۵G/TDLTE

مودم هواوی B622

همه ما مودم ایرانسل TF-i60 H1 یا هواوی B612 را می‌شناسیم و دیگر گفتن از آن، گزافه‌گویی است.

یک زمانی جزو رده بالاترین مودم‌های رومیزی سیم کارتی ایران محسوب می‌شود ولی اکنون با ورود مودم‌هایی مانند هواوی B628 و هواوی B818 و هواوی H112/H122 یا مودم‌های HTC و ZTE، دیگر مودمی رده متوسط است.

در حقیقت، اکنون مودم ۶۱۲ از هر نظر یک مودم رده متوسط است؛ هم از نظر قیمتی و هم از نظر مشخصات و کارایی. شما با ۵ الی ۶ میلیون تومان می‌توانید یک مودم بخرید که از هر نظر برای اینترنت ایران کافی است و در صورتی که آنتن‌دهی خوبی داشته باشید؛ متوسط سرعت اینترنت ۴۰ الی ۵۰ مگابیت به شما می‌دهد؛ یعنی برابر با اینترنت VDSL و برخی طرح‌های اینترنت فیبر نوری.

و اما بهتر از مودم هواوی B612 می‌توان هواوی B622 را معرفی کرد که بزرگ‌ترین ضعف مودم ۶۱۲، یعنی وای فای تک بانده را با یک وای فای ۶ دو بانده، پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مقایسه مودم هواوی B622 با هواوی B612؛ کدام‌یک بهتر و ارزش خرید بیشتری دارد؟ (جدول مشخصات)

هواوی ۶۲۲ فقط وای فای خوبی ندارد؛ بلکه از اصل، از شرکت مبدا، آنلاک است و از هر سیم‌کارت و اینترنت نسل چهارم موبایلی در ایران پشتیبانی می‌کند.

خرید مودم هواوی B612

خرید مودم هواوی B622

پیشنهاد ویژه خرید مودم سیم کارتی رومیزی

خلاصه و در چند خط بگوییم اگر برای خرید مودم رومیزی و سیم کارت مردد هستید؛ از چند قانون زیر تبعیت کنید:

۱- اگر در منطقه‌ای هستید که آنتن‌دهی ضعیف است و شرایط نصب مودم بیرونی دارید؛ هواوی N5368X را بخرید.

۲- اگر در منطقه‌ای هستید که آنتن‌دهی ضعیف است ولی نمی‌توانید مودم بیرونی نصب کنید؛ مودم هواوی B622 یا هواوی B612 آنلاک یا هواوی HWS32 را بخرید و با سیم کارت‌های مختلف از جمله فورجی ایرانسل، طرح ۳۶۰ مبین نت، سیم کارت همراه اول و … تست بزنید و هر کدام اینترنت سریع‌تری داد؛ برای آن بسته طولانی مدت بخرید. می‌توانید روی این مودم‌ها، آنتن تقویتی هم نصب کنید.

بیشتر بخوانید: یک تجربه واقعی؛ وقتی هواوی HWS32 مودم‌های سیم کارتی معروف بازار را شکست داد

۳- اگر در یک منطقه با آنتن‌دهی بسیار خوب و اینترنت موبایل پرسرعت و پیشرفته و چندین باند رادیویی هستید؛ سراغ خرید مودم هواوی B818 بروید و بعد آموزش تجمیع فرکانس و پیکربندی آن برای دریافت بهترین سرعت اینترنت را دنبال کنید.

خرید مودم هواوی B818 برای جایی که اینترنت نسبتا ضعیفی دارد یا آنتن‌دهی خوبی ندارد؛ مساوی با سرعت و کارایی مشابه مودم هواوی B612 است؛ پس فقط پول خود را دور ریختید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. آقای محمدی زاده عزیز من مودم b818_260 هواوی رو بعد از خواندن نقد و بررسی شما خریدم مودم آنلاک کارخانه هست
    ولی در پنل مدیریتی مودم گزینه ca و ۴*۴ mimo رو نداره تویه قسمت اطلاعات دستگاه هم اصلا گزینه ca رو نداره
    سوالم اینه یعنی مودم اصلا از فناوری تجمیع فرکانس استفاده نمی کنه ؟!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا