راهنمای خرید

چرا با داشتن یک اسمارت‌فون رده بالا؛ باید مودم ۴G LTE بخریم؟

یکی از کاربران سایت شبکه‌چی به نام «مهرداد»؛ سوال زیر را مطرح کرده است:

«اینترنتی که ما به وسیله مودم‌های سیم‌کارت‌خور پیشرفته بازار می‌گیریم (مثل مودم e5785 هواوی) در مقایسه با همین گوشی‌های پیشرفته و پرچمدار چه فرقی دارند؟
بحثم درباره امکانات روترینگ مودم‌ها نیست
بحث مصرف باطری هم جای خودش
ولی تو سرعت و آنتن‌دهی اینترنت دریافتی چه میزان فرق می‌کنند؟
کسی که گوشی پرچمدار یا رده بالا دارد، منطقیه که برای بهبود کیفیت اینترنت دریافتی یک هزینه سنگین هم برای خرید مودم بکند؟»

سوال و موضوع خیلی خوب و مهمی است. شاید این سوال برای دیگر خواننده‌ها و کاربران هم مطرح شده باشد.

چرا ما باید هزینه گزافی مثلا ۵۰۰ هزار تومان برای خرید یک مود ۴G LTE یا ۴.۵G بدهیم در‌حالی‌که اسمارت‌فون ما از سریع‌ترین مودم LTE سود می‌برد؟

تفاوت سرعت میان اینترنت گوشی با اینترنت مودم چقدر است؟

می‌خواهیم در این مطلب کمی درباره این موضوع و سوال‌های مطرح شده؛ صحبت کنیم. اما پیش از آن‌که وارد بحث اصلی شویم؛ باید این نکته را بگوییم که غالب اسمارت‌فون‌های عرضه شده در چند سال اخیر از مودم ۴G و ۴.۵G سود می‌برند. حتا بالاتر از آن، اسمارت‌فون‌های رده بالای سال ۲۰۱۷ از مودم‌های GigabitLTE سود می‌برند که سرعت دانلود ۱ گیگابیتی دارند.

اسمارت‌فون‌هایی که دارای مودم Cat4 باشند؛ از اینترنت ۴G و اسمارت‌فون‌هایی که دارای مودم Cat6 باشند؛ از اینترنت ۴.۵G پشتیبانی می‌کنند. در Cat4 حداکثر سرعت دانلود به ۱۵۰ مگابیت و در Cat6 حداکثر سرعت دانلود به ۳۰۰ مگابیت می‌رسد.

بنابراین؛ احتمالا شما حداقل یک اسمارت‌فون ۴G دارید. حتا اگر یک گوشی تلفن همراه میان‌رده خریداری کرده باشید؛ از ۴G LTE پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از اینترنت ۴G استفاده کنید.

چرا به مودم ۴G LTE نیاز داریم؟

به زبان ساده، اگر از اینترنت ۴G یا ۴.۵G تنها روی گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید و تصمیم ندارید از اینترنت موبایل برای دستگاه‌های دیگر استفاده کنید؛ هیچ دلیلی برای خرید یک مودم ۴G وجود ندارد و فقط پول خود را دور ریختید!

فاکتور سرعت در این موضوع تعیین‌کننده نیست. در بسیاری از حالات، سرعت اینترنت موبایل با سرعت مودم برابر است و در برخی شرایط و هنگامی که مودم دارای آنتن‌های خارجی یا فناوری‌های پیشرفته‌تری باشد؛ سرعت آن بیشتر از اینترنت موبایل روی گوشی شما می‌شود.

بنابراین؛ تنها به دلیل سرعت بیشتر روی گوشی موبایل، نباید دست به خرید یک مودم ۴G بزنید. اما دلایل دیگری وجود دارد که خرید یک مودم ۴G LTE را توجیه و لازم می‌کنند:

۱- جایگزینی با اینترنت ADSL

این روزها، غالب مردم دارند از اینترنت ADSL به اینترنت ۴G و موبایل کوچ می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید اینترنت موبایل را جایگزین اینترنت ADSL کنید؛ پس نیاز به یک مودم روتر ۴G خواهید داشت. مودم روترهای ۴G دارای درگاه‌های شبکه، آنتن خارجی و قابلیت‌های مدیریت دستگاه‌های شبکه هستند. مودم روترهای ۴G می‌توانند یک شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کنند تا دیگر دستگاه‌ها هم به اینترنت متصل شوند. 

اسمارت‌فون‌ها قابلیت‌های شخصی دارند و نمی‌توانند جایگزین مودم روترهای ADSL شوند ولی مودم روترهای ۴G به راحتی می‌توانند عملکرد یک مودم روتر ADSL را پیاده‌سازی کنند و حتا اینترنت با سرعت بیشتری برایتان فراهم سازند.

۲- استفاده از اینترنت موبایل روی چند دستگاه

شاید تصور کنید می‌توان با هات‌اسپات کردن یک اسمارت‌فون، اینترنت بی‌سیم را میان چند دستگاه دیگر به اشتراک گذاشت. هات‌اسپات اسمارت‌فون، یک راه‌حل دایمی و پایدار نیست. به طور مرتب قطع و وصل می‌شود، آنتن‌دهی وای‌فای ضعیفی دارد و باید حتما گوشی در کنار دستگاه دیگر باشد. امکان اتصال دستگاه‌های شبکه با کابل اترنت به موبایل وجود ندارد و گاهی اوقات که خانه نیستید؛ دیگران هم نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

اگر فقط می‌خواهید خودتان از اینترنت ۴G LTE استفاده کنید؛ تصور نداشتن یک مودم ۴G امکان‌پذیر است ولی هنگامی که پای دیگران و دستگاه‌های مختلف به میان می‌آید؛ ناگزیر هستید به بازار رفته و یک مودم روتر ۴G بخرید.

۳- مشکل آنتن‌دهی

مودم ۴G عموما آنتن‌های قوی‌تر دارند و نسبت به گوشی‌های موبایل؛ آنتن‌دهی بهتری خواهند داشت. برخی از مودم‌ها از آنتن‌های خارجی استفاده می‌کنند تا مشکل آنتن‌دهی رفع شود.

روی گوشی‌های موبایل، آنتن‌های کوچک و ضعیفی تعبیه شده است ولی در مودم‌های همراه شاهد آنتن‌هایی هستیم که قابلیت‌ها و امکانات بیشتری دارند.

بسیاری از کاربران مودم‌های ۴G را برای رفع مشکل آنتن‌دهی موبایل خانه یا ساختمان‌شان خریداری می‌کنند.

۴- وای‌فای

مسئله خیلی ساده است: با خرید یک مودم روتر ۴G به وای‌فای هم دسترسی پیدا می‌کنید ولی در اسمارت‌فون‌ها خبری از وای‌فای نیست. وای فای موضوع بسیار مهمی است. هرچقدر اینترنت همراه شما پرسرعت باشد؛ اگر وای‌فای خوبی نداشته باشید؛ دستگاه‌های دیگر نمی‌توانند به اینترنت متصل شوند یا سرعت دانلود خوبی را تجربه کنند.

مودم روترهای خوب بازار از وای‌فای دوبانده با سرعت‌های بالای یک گیگابیت سود می‌برند. این دستگاه‌ها درون خودشان یک سوییچ و روتر دارند تا شبکه بی‌سیم راه‌اندازی شود و دستگاه‌های مختلف روی شبکه مدیریت شوند. 

گاهی اوقات وای‌فای و روتر یک مودم ۴G اهمیت بیشتری نسبت به خود اینترنت پیدا می‌کند.

۵- امکانات بیشتر

شما روی اسمارت‌فون‌ها تقریبا هیچ امکاناتی برای مدیریت اینترنت و شبکه ندارید ولی روی مودم‌ها همراه قضیه بسیار متفاوت است. شما می‌توانید به پنل مودم وصل شوید و انواع تنظیمات امنیتی، کنترل پهنای‌باند، کنترل والدین، مدیریت ترافیک، مدیریت دستگاه‌ها از نظر زمان اتصال و سرعت دانلود و مصرف اینترنت، تجمیع فرکانس و غیره را استفاده کنید.

انتخاب با شما است که فقط از اینترنت پرسرعت ۴G یا ۴.۵G روی گوشی موبایل استفاده یا مودم نسبتا گران قیمتی خریداری کرده و یک شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کنید. مهم این است که برای تصمیم خودتان یک دلیل محکم داشته باشید.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫16 دیدگاه ها

  1. تشکر بی حد و حصر از جناب محمدی زاده ی عزیز که انقدر به فکر کاربرای سایت و نیازهاشون هستن

    جامع و کامل بود و جواب خیلی از سوال ها رو داد

  2. اما بند اخر مطلب یعنی شماره ی ۵ :
    چندوقتیه به موضوع شبکه کردن سیستم ها علاقه مند شدم
    خب همونطور ک میدونیم از راه های مختلفی میش چندتا سیستم رو شبکه کرد
    مودم روتر ها ، روتر خالی ، سوئیچ و کابل اترنت ، و امکانات داخلی خود ویندوزها (ad hock تو ۷ و هات اسپات تو ۱۰ و دستورهای. Netsh wlan در cmd برای هر ۳ ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰ ) که البته اینا هم محدودیت های خودشونو داشتن
    داشتم روش های مختلف رو امتحان میکردم ک به ذهنم رسید ۳ تا لپ تاپی رو که در اختیار دارم با هات اسپات گوشی شبکه کنم و شد
    البته اینبار ساده تر از همیشه
    و احتمالا کار راه بنداز تر تو مواقع ضروری
    مثلا تو کتابخانه بین دوستان یا محل کار یا هر موقع دیگه ای که نیاز به یه شبکه موقت باشه
    حدس میزنم باید اپلیکیشن هایی برای مدیریت شبکه وای فای گوشی ها باشه
    یعنی همون کنترل پهنای باند .مسائل امنیتی . کنترل والدین (تصور کنید والدین میخوان به وسیله گوشی خودشون اینترنت رو با فرزند خودشون به اشتراک بزارن و در عین حال کنترل هم روش داشته باشن و یا حتی تو شبکه های ورک گروپ ایجاد شده)و کلا امکانات دیگه
    ب چند دلیل اینا به ذهنم رسید
    اینکه گوشی های امروزه از سخت افزار های به مراتب قدتمندتری از مودم ها و روتر ها بهرمندن مثل چیپست ها و … و البته به غیر یکی دوتا امکانات حجیم مثل انتن خارجی
    و دلیل دیگه اینکه احساس میکنم پیشرفت تکنولوژی داره به این سمت حرکت میکنه
    یعنی یه اسمارت فون برای همه چی
    مثل داستان دوربین s9 که کم کم داره میره به سمتی که نیاز به یک دوربین حرفه ای رو برطف کنه

  3. کاملا موافقم. به نظر من برای استفاده در منزل استفاده از مودم ۴G یا ۴.۵G روش مناسب تری هست. بنده تجربه استفاده از نت گوشی و هات اسپات کردن آن را دارم برای مواقع ضروری و موقت خوبه اما برای استفاده مداوم اصلا پیشنهاد نمیشه. من برای این کار بعد یک هفته توصیبه کردم مودم خریداری بشه و طرف مودم ایرانسل خریداری کرد و به راحتی نت شرکت رو تامین کردم. بسیار راضی بودم.

  4. با سلام
    چند ماه با راهنمایی شما مودم هواوی E8372 رو خریدم و باید بگم بهترین خریدی ک تا حالا داشتم همین بوده
    من از اینترنت ۳G همراه اول استفاده میکنم و تو منطقه ای ک هستم با گوشی تست کردم ۲ خط بیشتر نمیاره ولی با وجود این که این مودم آنتن داخلی داره ۴ تا خط میاره

    حالا سوالی ک دارم اینه: دو تا پورت تقویت کننده آنتن روی مودم هستن که نمیدونم ts-5 هستن یا ts-9 (فرق دارن باهم)؟
    واینکه آیا میشه از این پورت ها برای تقویت آنتن ۳G استفاده کرد یا فقط برای تقویت آنتن ۴G هستن ؟

    تشکر به خاطر احترامی که به کاربران میزارید

  5. سلام آقای محمد زاده عزیز برای کاربر خانگی که یک کامپیوتر خانگی و یک عدد لب تاپ و اینکه بخواد بطور همزمان به ۳ الی ۴ موبایل در طول روز وصل بشه از بین مودم های زیر کدوم رو پیشنهاد میدید.اگه لطف کنید و راهنمایی کنید ممنونتون میشم.
    ۱_ مودم روتر دی لینک مدل ۲۷۵ou new
    ۲_ مودم روتر تی پی لینک مدل ۸۹۶۱N.
    یا اگه مودم دیگه ای که بهتر باشه و خودتون پیشنهاد کنید من ممنونتون میشم.

  6. سلام
    ۱- من گوشی سونیz5 دارم وتو خونهLTE میاد و میره یعنی یه زمانی H+ویه زمانی LTE است.و چون کلاس انلاین شرکت میکنم سرعت اینترنتم واسه کلاس انلاین کمه وبعضی وقت ها خوب کار نمی کنه.
    خواستم مودم همراه۴Gخوب بگیرم تا شاید قدرت انتن دهیش بالا باشه واینترنت با سرعت بیشتری نسبت به گوشی درا ختیارم بزاره و دیدم باید حدود۳-۴میلیون هزینه کنم تا مودم بخرم به نظرتون یه گوشی جدید بگیرم در حدSONY XZ2با cat18که پرچم دار سونی هستش مشکل انتن دهیم رفع میشه و سرعت اینترنت بیشتری بهم میده؟
    ۲- اگه جواب بالا منفی هستش برای افزایش سرعت اینترنتم مودم ایرانسل TF-I60 بگیرم که هم از۴G وهم جایی که TDLT پوشش خوبی داره از TDLT هم استفاده کنم چون خودش انتن بیرونی داره سیگنال بهتری میده؟یا نه همون گوشی رو بگیرم.
    ۳- اگه مودم هواویB612 رو به صورت ازاد از تو بازار بگیرم می تونم از سیم کارت های اپراتورهای مختلف استفاده کنم؟
    لطفا اگه پیشنهادی دارید که مشکم حل بشه لطفا راهنمایی کنید(در ضمن خط تلفن ثابت هم ندارم) و واسه هزینه خرید گوشی هم مشکلی ندارم.ومصرف اینترنتم فقط رو موبایل است و گاهی وقت ها رو لپ تاپم هم شیرش می کنم ولی۹۹% رو گوشی استفاده می کنم.
    با تشکر

    1. سلام
      ۱- گوشی سونی Z5 از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می‌کند که دارای مودم X10 LTE است و حداکثر سرعت دانلود ۴۵۰ مگابیتی می‌دهد. بنابراین، شما در سخت‌افزار مشکل ندارید و اگر گاهی شبکه ۳G و بعد ۴G می‌شود مشکل از آنتن‌دهی یا نقطه کور خانه یا موانعی است که اجازه نمی دهند آنتن‌دهی درستی داشته باشید. اگر از سیم‌کارت همراه اول استفاده می‌کنید؛ سیم‌کارت ایرانسل را هم تستی بزنید شاید آنتن‌دهی بسیار بهتری داشته باشد و دیگر نیازی به تعویض گوشی نداشته باشید.
      ۲- هر دو مودم ایرانسل TF-i60 و هواوی B612 برای مصارف اینترنت درون خانه مناسب هستند و به گفته خودتان هم ۴G و هم TD-LTE را پشتیبانی می‌کنند و از چند دستگاه به راحتی پشتیبانی خواهند کرد ولی اگر مشکل شما آنتن‌دهی باشد؛ دوباره با خرید این مودم‌ها همان مشکل سابق را خواهید داشت و می‌بینید سرعت اینترنت بیشتر از چند مگابیت بر ثانیه نیست. مودم هواوی B612 این مزیت را دارد که هر سیم‌کارتی روی آن جواب می‌دهد.
      ۳- با توجه به نیازی که اعلام کردید؛ اینترنت روی گوشی بیشتر به کار شما می‌آید تا مودم و برای لپ‌تاپ هم در صورت نیاز می‌توانید گوشی موبایل را هات‌اسپات کنید.

  7. سلام
    ممنون بابت راهنمایی.
    موقعیتم رو تو خونه جابجا کردم انتن فول LTE شد و تست سرعت گرفتم عالی بود.از طرفی پسر خالم یه مودم ایرانسل داره اورد تست کرد همون قسمتی که گوشیم فول انتن بود تست سرعت از مودم هم گرفتیم سرعت گوشی۲.۵ برابر مودم بود. چون من این خونه رو تازه رهن گرفتم که درس بخونم تو اتاق خوابش که خیلی کوچیک بود درس می خوندم انتن خوب نمی داد.
    بازم ممنونم واسه راهنمایی

  8. سلام دوست عزیز اخیرا من به شمکلی بر خوردم که اعصابم را خرد کرده است سرعت اینترنت ! قبلا با adsl کارم رو راه مینداختم و سرعتش خوب بود اما از وقتی کرونا اومد وای نکو که پدرم در اومد پینگ ۳۰۰ ! چیتر ۱۰۰ سرعت دان ۰.۵ مگا بایت سرعت آپ هم۰.۱ مگابایت ! من چیکار کنم مودمم قدیمی هست خونه مون هم سیم کشی اش خیلی کهنه شده اما سیستمم کامپیوتره و خلی هم پر قدرته الان من دو راهکار دارم یکی اینکه دیتا بگیرم و اون یکی هم این که وای فای بگیرم کدوم برام بهتره پینگ و سرعت دانلود و آپلود برام فوق العاده مهمه سرعتش هم نوسان نداشته باشه بعشی از دوستانم به من گفتن در خواست اینترنت وی دی اس ال بده بعد یه مودم خوب جدید درجه یک بخر و سیم کشی رو کلا بکن از اول از کافو تا مودم یه سیم مسی درجه یک رو کار بکش ! اینجوری پینگت کم میشه نویزش میره سرعتش بالاتر میشه و از یه تامین کننده خوب اینترنت بگیر راهکار دوم اینکه یه گیرنده بی سیم بخر و به کامپیوترت وصل کن و با گوشیت هات اسپات کن اما من گوشیم آ ده هست مودمش خوب نیست و هم دیتا هر چقدر خوبشو میگیرم باز آشغاله سرعتش در نوسانه و هی قطع و وصل میشه و پینگ افتضاح واقعا به بن بست خوردم ! مد نظر اینه که وی دی اس ال کنم اما تبریز هستم آیا امکانش برام وجود داره ؟ و اگه میتونم این کارو کنم از چه تامین کننده ای وای فای بخرم مخابرات ؟ های وب پیشگامان کدوم ؟

    1. سلام
      راهکار با دوام و پایدار و اساسی، همان خرید سرویس VDSL یا FTTH و استفاده از مودم یا روتر خیلی خوب برای داشتن وای‌فای پرقدرت است. البته سیم‌کشی مجدد خانه هم تاثیر زیادی روی نویز و پینگ و سرعت اینترنت دارد.
      اما اگر در شهر یا منطقه و محل شما اینترنت‌های ثابتی مانند VDSL و فیبرنوری ارائه نمی‌شود؛ یک مودم رومیزی ۴G بگیرید تا هم روی موبایل و هم روی لپ‌تاپ از اینترنت موبایل استفاده کنید. مدل ارزان‌تر آن اینترنت TD-LTE است.

  9. سلام و وقت بخیر
    من اخیرا با سایت شما آشنا شدم ولی در توصیف دانش، دقت و کاربردی بودن مطالب سایت تون به این اکتفا کنم که نزدیک به یک هفته است که مشغول خواندن تک تک مطالب سایت هستم و هنوز نه از نظر دانش و نه کشش اشباع نشده ام.
    به جرات میگم تا به حال با همچین گنجینه ای از محتوای تخصصی در سایت های داخلی مواجه نشده بودم
    دست مریزاد و سپاس

  10. سلام
    در ارتباط با این مطلب یک راهنمایی نیاز داشتم، ببینید من تنها نیازمندی فعلیم اینه که با تی وی اندرویدی و از طریق برنامه iptv شبکه های تلویزیونی خارجی را به صورت آنلاین تماشا کنم.
    در حال حاضر دیتا موبایل را (که در محل من آنتن دهی خوبی هم دارد) روی باند ۵g هات اسپات میکنم و تی وی هم روی این باند قادر به دریافت است. سوالی که دارم این است که آیا صرف نظر از هزینه و سایر دلایلی که ذکر کردید صرفا با جایگزین کردن مودم Archer MR600 و اتصال تی وی از طریق lan به سرعت بیشتری خواهم رسید یا خیر؟
    بینهایت ممنونم از زمان و مشاوره ای که تخصیص میدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا