راهنمای خرید

اگر روترتان را انتخاب کردید؛ این ۵ سوال را پیش از خریدش جواب دهید

می‌خواهیم درباره بازه زمانی صحبت کنیم که یک مدل روتر بی‌سیم یا مودم روتر برای خرید انتخاب کردید ولی هنوز سفارش ندادید یا به بازار نرفتید.

این روزها، مودم روترها یا روترهای بی‌سیم ارزش و جایگاه بزرگی در خانه و کار ما پیدا کردند. کافی است چند دقیقه اینترنت یا وای‌فای قطع شود تا متوجه اهمیت‌شان شویم.

از سوی دیگر؛ قیمت این محصولات نسبت به سال‌های گذشته؛ مثلا ۵ سال پیش؛ چندین برابر شده است و دیگر کاربران نمی‌توانند هر سال یک روتر جدید بخرند یا آن را ارتقا بدهند. انتخاب یک روتر به منزله این است که باید چندین سال با آن کار و مزایا و معایب‌اش را تحمل کنند.

بنابراین؛ بهتر است وقتی تمام ویژگی‌های یک مدل روتر را بررسی و تصمیم نهایی را گرفتید؛ اندکی درنگ کنید و باز هم یک سری کارها را انجام دهید تا مطمئن شوید از انتخاب و خریدتان راضی هستید.

پیش از اینکه اقدام به خرید روترتان کنید؛ به دنبال جواب این ۵ سوال باشید:

۱- جزو بهترین یا پرفروش‌ترین روترهای بازار است؟

بررسی کنید آیا روتری که انتخاب کردید؛ جزو مدل‌های معروف و شناخته شده بازار است؟ جزو بهترین روترهای بازار یا سال انتخاب شده یا حداقل جزو پرفروش‌ترین مدل‌های بازار هست؟

به راحتی می‌توان این اطلاعات را پیدا کرد. با یک جست‌وجوی ساده در گوگل و مراجعه به سایت‌های خارجی مانند آمازون یا سایت‌های داخلی مانند دیجی‌کالا؛ می‌توان فهمید این روتر یا مودم روتر چقدر طرفدار یا خریدار دارد.

واضح است وقتی یک روتر از سوی مثلا ۹۰ کاربر پیشنهاد شده است یا چند سال متوالی جزو بهترین روترهای بازار بوده است؛ کارایی و کیفیت ساخت خوبی دارد و می‌توانید از خریدتان رضایت داشته باشید.

۲- کاربرانی که ازش استفاده کردند؛ چه نظراتی داشتند و معایب‌اش چیست؟

واقعیت این است بسیاری از ادعاهایی که شرکت‌های سازنده روترها دارند؛ تبلیغاتی و شعارگونه است. همه تولیدکننده‌های روترهای بی‌سیم می‌گویند آنتن‌های محصولات‌شان «high-gain» است ولی در عمل تنها چند مدل گران‌قیمت بازار چنین آنتن‌هایی دارند.

تولیدکننده‌ها بدون استثنا مدعی هستند روترهای بی‌سیم آن‌ها برای استریم ویدیو و بازی‌های آنلاین مناسب است و می‌توانند ویدیوهای ۴K را بدون حتا ذره‌ای تاخیر و لگ روی وای‌فای منتقل کنند ولی باز در عمل این‌طور نیست و اتفاقا غالب اوقات کارایی بسیار پایین‌تری دارند.

حتما بررسی کنید کاربران دیگری که روتر شما را خریداری کردند؛ درباره‌اش چه نظری دارند. نقاط قوت و ضعف‌اش را در چه می‌دانند. آیا از آنتن‌دهی روتر راضی هستند؟ آیا از سرعت روتر راضی هستند؟ آیا سرعت اینترنت خوب بوده است؟ آیا روتر پس از مدتی خراب نشده؟ چه بازه‌ای را زیر پوشش وای‌فای قرار می‌دهد؟ نصب و راه‌اندازی‌اش ساده است؟

هم در سایت‌های خرید و فروش روترها و هم در انجمن‌ها درباره روترهای بی‌سیم و به طور ویژه؛ مدل‌های معروف و پرفروش زیاد بحث و تبادل‌نظر می‌شود. شاید جمعا نیم ساعت وقت شما را بگیرد ولی می‌توانید سر در بیاورید که اطراف روترها چه نظراتی هست و بهتر تصمیم بگیرید.

۳- چند سال گارانتی دارد و آیا شرکت معتبری است؟

چرا ما برای خرید یک گوشی موبایل یا لپ‌تاپ؛ این‌قدر روی گارانتی و شرکت نمایندگی آن حساس هستیم ولی برای خرید یک روتر یا مودم؛ اصلا توجهی به شرکت گارانتی‌کننده نداریم؟ شاید چون تصور می‌کنیم روترها هیچ‌وقت خراب نمی‌شوند یا نیازی به گارانتی ندارند.

این روزها، اغلب برندها در بازار شرکت توسط یک شرکت معتبر وارد شده و ۲ الی ۳ سال گارانتی دارند. حتما روتر و برندی را انتخاب کنید که در ایران هم شرکت معتبر و صاحب نامی دارد خدمات گارانتی‌اش را می‌دهد.

۴- چند سال دیگر نیاز به خرید روتر دارم؟

گاهی اوقات چندین سال از ساخت یک روتر می‌گذرد ولی هنوز در بازار جزو پرفروش‌ترین‌ها است. خرید چنین مودم یا روتری خوب است؛ به شرطی که بررسی کنید چند سال دیگر می‌توانید با این روتر کار کنید؟ ۶ ماه یا یک سال یا دو سال؟

برخی روترها کیفیت و کارایی خوبی دارند ولی مدتی بعد نیاز به ارتقا دارند. در واقع، بهترین روتر نسل پیشین خود بودند. همیشه هم معمولا قیمت بالایی دارند. یعنی شما هزینه زیادی پرداخت می‌کنید ولی بعد از یک سال متوجه می‌شوید باید دوباره هزینه‌ای برای خرید روتر کنار بگذارید.

روترهای دوبانده سری N مصداق خوبی از این ماجرا هستند. خرید یک مودم ۳G در این روزها هم نوع دیگری از یک خرید خوب ولی غیرآینده‌نگرانه است.

پس، بررسی کنید با خرید این روتر؛ چند سال دیگر باید دوباره روتر بخرم و چه ظرفیت‌ها و نیازهایی از آینده‌ام را رفع می‌کند؟

۵- رقبای آن در بازار کدام روترها هستند؟

یک روش برای فهمیدن کیفیت یک محصول؛ بررسی رقبای آن در بازار است. معمولا هر دستگاه روتر یا مودم روتر در بازار چند رقیب دارد. به مغازه‌دار بگویید اگر نخواهم این روتر را ببرم؛ چه مدل دیگری با همین مشخصات دارد؟ روتر بهتر از آن کدام است؟ خریداران بیشتر کدام روتر را می‌خرند؟

در سایت‌های خرده‌فروشی هم به راحتی می‌توان چنین اطلاعات را یافت. معمولا در همان صفحه خرید روتر؛ پیشنهادهای دیگر هم زده شده است که معمولا محصول‌های مشابه و رقیب هستند.

با یافتن رقیب یا محصول مشابه روتری که می‌خواهید بخرید؛ می‌توان به کیفیت و کارایی محصول پی برد. برخی اوقات به مدل بهتر یا روتری ارزان‌تر ولی سرعت واقعی بیشتر می‌رسید.

در واقع، پیشنهادم این است برای اطمینان از خریدتان؛ کمی مهندسی معکوس انجام دهید. اگر نخواهید این روتری که انتخاب کردید را بخرید؛ چه مدل و محصول دیگری در همان محدوده ویژگی‌ها و قیمتی در بازار هست؟

یافتن جواب این سوال‌ها، همان بهترین انتخاب و خرید شما است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا