فناوری

چرا طول کابل اترنت مهم نیست

آیا کابل شبکه بلند روی سرعت تاثیرگذار است؟

خیلی از ما، وحشت داریم از یک کابل شبکه بلند در خانه استفاده کنیم. سعی می‌کنیم کامپیوتر و لپ‌تاپ را در نزدیک‌ترین نقطه به مودم یا روتر قرار دهیم و حداکثر با یک کابل شبکه چند متری به هم وصل شوند.

اما جالب است بدانید من برای سال‌های طولانی، از یک کابل اترنت ۱۵ متری در خانه استفاده می‌کردم. مودم در سالن پذیرایی بود و کامپیوترم در اتاق با فاصله زیاد از مودم. کابل شبکه را از زیر قالی‌ها و موکت‌ها رد کردم و در این مدت هیچ اتفاقی نیفتاد و احساس نکردم سرعت اینترنت به خاطر بلند بودن کابل شبکه، افت کرده است.

در واقع، سوال مهم این است که آیا کابل اترنت بلند، باعث کاهش سرعت اینترنت می‌شود؟ در این مطلب می‌گوییم چرا کابل شبکه بلند آن‌قدرها هم بد نیست یا اصولا طول کابل شبکه مهم نیست!

در بسیاری از اوقات، شما به جای یک وای‌فای ضعیف در فاصله ۲۰ و ۳۰ متری از مودم و روتر، می‌توانید یک کابل اترنت خوب و بلند استفاده کنید. چیزی که من تجربه کردم و نتیجه داد.

پیش از رفتن سراغ بحث طول کابل شبکه، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مطلب زیر داشته باشید:

در چه مواردی از کابل اترنت استفاده کنیم؟

کابل اترنت به چه دردی می‌خورد؟ وقتی می‌خواهیم یک دستگاه را با سرعت بالا و قابلیت اطمینان زیاد به مودم یا روتر وصل کنیم؛ سراغ کابل شبکه یا کابل اترنت می‌رویم.

همین‌طور، وقتی می‌خواهیم به هر دلیلی از وای‌فای استفاده نکنیم و متکی به سیگنال‌های رادیویی نباشیم؛ بهترین راهکار اتصال چند دستگاه به یکدیگر، کابل‌های شبکه هستند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کابل شبکه پرفروش بازار ایران

کابل اترنت سریع‌تر از وای‌فای است؛ مشکل ضعیف شدن سیگنال یا تداخل امواج را ندارد؛ پهنای‌باند بالایی ارائه می‌دهد و پینگ آن بهتر از شبکه‌های بی‌سیم است.

تنها ضعف کابل‌های اترنت، زشتی آن‌ها و پیچیده شدن در دست و پای شما است. اگر بتوانید یک کابل‌کشی خوب داشته باشید که کابل‌ها دیده نشوند؛ اتصال کابلی خیلی بهتر از وای‌فای است.

طول کابل شبکه

آیا کابل اترنت طولانی، روی سرعت تاثیرگذار است؟

یک تصور غلط وجود دارد که وقتی کابل شبکه از یک متر یا سه متر فراتر رفت؛ سرعت‌شان به شدت کاهش پیدا می‌کند. این باور کاملا اشتباه است.

کارشناسان شبکه می‌گویند کابل‌های اترنت CAT 6A می‌توانند تا ۱۰۰ متر، سرعت قابل استفاده را حفظ کنند؛ همان‌طور که کابل‌های شبکه قدیمی‌تر این قابلیت را دارند.

جدیدترین کابل شبکه به نام CAT 8A، می‌تواند تا ۳۰ متر سرعت ۴۰ هزار مگابیت بر ثانیه را حفظ کند. کارشناسان می‌گویند اگر کابل‌های شبکه را در اندازه‌های توصیه شده، استفاده کنید؛ سرعت شما کاهش پیدا نخواهد کرد.

من برای سال‌ها طولانی از اینترنت VDSL شاتل با حداکثر سرعت ۷۰ مگابیت بر ثانیه استفاده کردم و مودم تی پی لینک VR400 را با یک کابل شبکه CAT 6A حدود ۱۵ متری به کامپیوتر گیمینگ اتاقم رساندم. در این ایام، به ندرت سرعت اینترنت به زیر ۶۵ مگابیت رسید ولی سرعت وای‌فای، حتی با فرکانس ۵ گیگاهرتز همیشه زیر ۵۰ مگابیت بود.

اگر دستگاه‌های زیادی به وای‌فای وصل می‌شدند یا از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کردم؛ سرعت اینترنت باز هم کاهش پیدا می‌کرد و گاها تا ۳۵ مگابیت بر ثانیه می‌رسید.

اگر مرز ۱۰۰ متر را رد نکنید؛ کابل‌های شبکه تاثیر آن‌چنانی روی سرعت اینترنت شما ندارند؛ به‌ویژه اگر از کابل اترنتی مانند CAT 6A استفاده کنید. یک کابل CAT 6A می‌تواند تا ۱۰ هزار مگابیت بر ثانیه را پوشش دهد؛ در حالی‌که سرعت اینترنت در ایران بسیار کمتر از این اعداد است.

بنابراین، برای اکثر کاربران خانگی اصلا مهم نیست که طول کابل اترنت چقدر است یا از چه سرعتی پشتیبانی می‌کند؛ چون ما در خانه نهایتا یک کابل ۲۰ الی ۳۰ متری استفاده می‌کنیم و سرعت اینترنت فیبر نوری، به عنوان سریع‌ترین اینترنت در ایران، حداکثر به ۲۰۰ الی ۳۰۰ مگابیت می‌رسد.

آیا کابل‌های اترنت بلند، خطر قطع شدن دارند؟

گفتیم بزرگ‌ترین عیب و خطر برای کابل‌های اترنت، زیر دست و پا بودن آن‌ها و آسیب دیدن و خطر قطعی است. اگر خوب کابل‌کشی نکرده باشید و کابل شبکه را از مسیرهای مطمئن و غیرقابل دسترس برای سایر اعضای خانواده، عبور نداده باشید؛ احتمالا پس از چند سال، مشکل قطعی و آسیب‌دیدگی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک گوشی تلفن یا تبلت را با کابل شبکه اترنت به اینترنت وصل کنیم؟

چند راه‌کار برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی و قطعی کابل شبکه وجود دارد:

۱- سعی کنید کابل اترنت را در اندازه و طول مناسب استفاده کنید. خرید و استفاده از کابل شبکه بلندتر از نیاز، باعث جمع شدن کابل در یک نقطه و افزایش خطر قطعی و خرابی می‌شود.

۲- تا حد امکان، از کابل‌کشی در سطح زمین خودداری کنید و کابل‌ها را از روی دیوار یا سقف و با داکت عبور دهید تا هرگز پایی به آن‌ها نخورد یا ناخواسته، جمع و قطع نشوند. بهترین راه‌حل، عبور کابل‌ها از کنارهای دیوار، پشت مبلمان و زیر موکت‌ها است.

۳- برخی از ساختمان‌های امروزی، مسیرها و داکت‌هایی برای عبور کابل دارند؛ حالا کابل آنتن تلویزیون یا کابل خط تلفن و کابل شبکه. اگر در چنین ساختمانی زندگی می‌کنید؛ ایده‌آل‌ترین فرصت برای استفاده از کابل‌های اترنت به جای وای‌فای است.

هزینه کابل اترنت ارزان‌تر از وای‌فای

برخی اوقات یک مودم با اینترنت سریع ولی وای‌فای ضعیف داریم. برای ارتقای مودم باید چند میلیون تومان هزینه کنیم ولی فقط با خرید یک کابل اترنت صد هزار تومانی، می‌توانیم سرعت اینترنت بالا را به کامپیوتر یا تلویزیون و کنسول بازی خودمان برسانیم.

بیشتر بخوانید: چگونه برای خودمان کابل شبکه اترنت بسازیم؟

کابل‌های اترنت ارزان هستند. یک کابل شبکه CAT 6A ده متری با کیفیت و برند بالا، کمتر از ۲۰۰ هزار تومان برایتان هزینه دارد. کابل‌های Cat6 و Cat5 به مراتب ارزان‌تر هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
gizmodo

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام
    از این مقاله سودمند خیلی خیلی ممنونم مهندس جان
    ممنونم از بابت سایت خوبتان
    مهندس اگر کابل CAT5 برای مثال استفاده کنیم یعنی اگر کابل CAT5 به طول ۳۰ یا ۴۰ متر باشد و خیلی قیمت بالایی نداشته باشد آیا باز هم کاهش سرعت داریم.
    با تشکر

    1. سلام
      کاهش سرعت محسوسی نخواهید داشت
      کلا در مصارف کابل برای شبکه‌های خانگی چون طول زیادی ندارد؛ مشکلی برای سرعت پیش نمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا