آموزش

ویژگی وای‌فای پلاس (+WiFi) در گوشی‌های اندرویدی چیست و چرا نباید آن را روشن کنیم؟

در نسخه‌های جدید اندروید اگر وارد بخش تنظیمات وای‌فای شده باشید؛ حتما چشم شما به عبارت +WiFi یا مشابه آن خورده است.

به طور مشخص، در گوشی‌های هواوی، شیائومی، آنر، ردمی و وان‌پلاس از نام +WiFi برای آن استفاده شده و در گوشی‌های سامسونگ با ورود به بخش تنظیمات وای‌فای و بعد بخش Advanced می‌توانید این ویژگی را مشاهده کنید.

حالا سوال اینجا است که اصلا ویژگی +WiFi چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ چگونه باید از آن استفاده کنیم و آیا همیشه باید روشن یا فعال باشد؟

وای‌فای پلاس چیست؟

این ویژگی با بررسی سرعت و کیفیت شبکه وای‌فای و شبکه دیتای موبایل، هر کدام که سریع‌تر باشد را انتخاب و به آن سوئیچ می‌کند.

تصور کنید در خانه نشسته‌اید و می‌خواهیم یک فیلم روی گوشی استریم کنید ولی سرعت شبکه دیتای موبایل پایین است. اگر ویژگی +WiFi روشن باشد؛ با بررسی سرعت شبکه وای‌فای خانگی شما؛ اگر سرعت آن بیشتر از سرعت دیتای موبایل است؛ به طور خودکار ارتباطات گوشی را به وای‌فای وصل و دیتا را خاموش می‌کند.

برعکس، اگر در موقعیت یا مکانی باشید که سرعت دیتا بهتر از وای‌فای است؛ به طور خودکار اتصال گوشی به شبکه وای‌فای قطع شده و دیتای موبایل روشن می‌شود.

این ویژگی به طور پیش‌فرض اگر یک شبکه وای‌فای جدید کشف کند؛ به آن متصل می‌شود تا اسمارت‌فون شما همیشه به اینترنت وصل باشد. تصور کنید وارد یک مجتمع تجاری یا تفریحی می‌شوید و دارای وای‌فای عمومی است. وای‌فای پلاس سریعا به طور خودکار گوشی شما را به وای‌فای عمومی این مجتمع متصل می‌کند.

مزایای وای‌فای پلاس

وقتی +WiFi را فعال می‌کنید؛ همیشه مطمئن خواهید بود گوشی شما به اینترنت وصل است و البته از سریع‌ترین اینترنت وای‌فای یا دیتا استفاده می‌کند.

دیگر نیازی نیست به طور دستی بین شبکه‌های وای‌فای و دیتا سوئیچ کنید تا بفهمید کدام‌یک سریع‌تر و قوی‌تر است یا به دنبال یک شبکه وای‌فای عمومی بگردید. به طور دایمی گوشی شما به یک شبکه اینترنت مطمئن و پایدار وصل شده است.

معایب وای‌فای پلاس

علاوه بر اینکه باعث مصرف انرژی باتری و خالی شدن سریع آن می‌شود؛ هیچ اراده و مدیریتی روی مصرف دیتای گوشی ندارید و ممکن است همیشه در حال استفاده از دیتای موبایل باشید؛ چون شبکه وای‌فای در نزدیکی شما نیست که سرعتی بیشتر از اینترنت موبایل داشته باشد.

به طور ناخودآگاه به شبکه‌های وای‌فای رایگان و عمومی وصل می‌شوید که از نظر امنیتی ضعیف هستند و شاید برای اطلاعات روی گوشی شما خطرآفرین شوند.

همیشه گوشی شما به اینترنت وصل است و اپلیکیشن‌ها در حال به‌روزرسانی و سرویس‌ها در حال اتصال به سرورها هستند. افراد زیادی این وضعیت را دوست ندارند و بیشتر تمایل به اتصال دستی به اینترنت دارند.

چگونه +WiFi را فعال/غیرفعال کنیم؟

۱- وارد بخش تنظیمات اندروید گوشی خود شوید یا اپلیکیشن Settings را اجرا کنید.

۲- گزینه Wireless and Networks را بزنید.

۳- گزینه wifi را انتخاب کنید.

۴- روی آیکون سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و گزینه +WiFi را انتخاب کنید.

۵- حالا کلید روشن/خاموش گزینه +WiFi را تکان دهید تا به وضعیت دیگر برود.

یک توصیه شخصی به کاربران ایرانی

تجربه شخصی من نشان داده این ویژگی چندان در ایران مفید نیست و بهتر که همیشه خاموش و غیرفعال باشد.

در ایران، تعداد شبکه‌های وای‌فای پرسرعت خانگی و حتی اداری بسیار کمی داریم و سرعت دیتای موبایل (اینترنت ۴G) بسیار بیشتر است. بنابراین؛ همیشه گوشی به دیتای موبایل وصل است.

افزون بر آن، تعداد شبکه‌های وای‌فای عمومی بسیار کمی هم در اطراف ما هست. در کشورهای اروپایی و امریکایی یا کشورهایی مانند آسیای شرقی، آن‌قدر شبکه وای‌فای در هر نقطه هست و سرعت بالایی دارند که ویژگی +WiFi بسیار مفید بوده و دایما شما را به بهترین شبکه متصل می‌کند ولی در ایران خیلی اوقات شما فقط یک انتخاب دارید و آن هم اینترنت موبایل است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا