آموزش

چرا سرعت وای‌فای در برخی ساعت‌های شبانه‌روز افت می‌کند؟

کاربران زیادی از کاهش سرعت وای‌فای در برخی زمان‌های روز شاکی هستند. غالبا هم این زمان‌ها تصادفی هستند و نمی‌توان برای آن‌ها الگوریتم خاصی پیدا کرد.

سرعت وای‌فای و اینترنت خوب است و شما دارید به راحتی کارهای خود را انجام می‌دهید که به یک باره سرعت افت می‌کند و چند دقیقه تا چند ساعت همین‌طور سرعت پایین است تا دوباره سرعت وای‌فای بهتر می‌شود.

وقتی در غالب اوقات سرعت وای‌فای خوب و راضی‌کننده است؛ یعنی مودم روتر یا روتر بی‌سیم شما خوب کار می‌کند؛ وضعیت مکانی روتر نسبت به شما خوب است؛ تنظیمات درست هستند و سرعت اینترنت هم خوب است.

مشکلی که دنبالش هستیم، علت کاهش سرعت وای‌فای در برخی ساعت‌های شبانه‌روز است. توجه کنید که ما مطمئن هستیم سرعت اینترنت خوب است و مشکلی از سوی سرویس دهنده اینترنت نیست. 

دلایل افت سرعت وای‌فای و راه‌حل‌های آن‌ها

چند احتمال برای این مشکل وجود دارد که برخی از آن‌ها خنده‌دار هستند.

احتمال نخست، تداخل امواج رادیویی روتر بی‌سیم با دستگاه دیگری در خانه مانند مایکروویو است. بررسی کنید آیا زمان‌هایی که از مایکروویو استفاده می‌کنید؛ سرعت وای‌فای کاهش پیدا نمی‌کند؟ یا دستگاه‌های دیگری مانند تلفن ثابت بی‌سیم، سشوار و هر دستگاه دیگری که در باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کند.

فرضیه بعدی، شلوغ شدن باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز با افزوده شدن کاربران دیگر است. آیا فقط خودتان از وای‌فای و روتر بی‌سیم استفاده می‌کنید یا دیگر اعضای خانواده هم کاربر این سیستم هستند؟ آیا وقتی تعداد دستگاه‌های متصل به وای‌فای و روتر بیشتر می‌شوند؛ سرعت وای‌فای افت نمی‌کند؟

همسایه‌ها هم می‌توانند روی وای‌فای شما تاثیرگذار باشند. تصور کنید در اطراف شما چند همسایه باشند که هر روز به طور تصادفی به وای‌فای و مودم روتر خودشان وصل می‌شوند ولی به علت چسبیدگی و نزدیکی ساختمان‌ها و دیوارها، فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز حسابی شلوغ و پر ترافیک می‌شود.

اگر دزد وای‌فای هم دارید؛ قطعا روی سرعت وای‌فای شما تاثیرگذار است. بررسی کنید آیا کاربر یا دستگاه ناشناسی به وای‌فای شما متصل می‌شود؟ برای این منظور از نرم‌افزارهای Fing و WiFi Device Scanner استفاده کنید.

نرم‌افزارهای زیادی هستند که می‌توانند به شما نشان بدهند فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز در اطراف خانه شما شلوغ است یا خیر. مثلا، نرم‌افزارهایی مانند NetSpot به شما کمک می‌کنند وضعیت باند رادیویی که در حال استفاده از آن هستید را بررسی کنید.

اگر از باند رادیویی شلوغی استفاده می‌کنید یا روی باند رادیویی روتر شما تنظیم شده که روتر همسایه‌ها هم روی آن باند است؛ با استفاده از این راهنما باند رادیویی خود را تغییر دهید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا