آموزش

در کنار مودم نشستم ولی باز وای‌فای لپ‌تاپ قطع می‌شود؛ مشکل از مودم است یا کامپیوتر من؟

بررسی ۷ دلیل قطعی و کندی وای‌فای روی دستگاه‌های نزدیک آن

گاهی اوقات دور از وای‌فای هستیم و قطع می‌شود یا سرعت اینترنت کند است. در این شرایط می‌گوییم سیگنال‌های وای‌فای به دستگاه ما نمی‌رسند اما وقتی در کنار مودم و روتر نشستیم یا روتر و لپ‌تاپ ما در یک اتاق است ولی باز وای‌فای قطع می‌شود یا اینترنت بسیار کند است؛ علت چیست؟ مشکل از دستگاه لپ‌تاپ یا گوشی ما است یا باید مشکل را در مودم و روتر و سرویس اینترنت جست‌وجو کنیم؟

این روزها داشتن اینترنت ضعیف یا وای‌فای که دائم قطع می‌شود؛ هرگز قابل تحمل نیست. می‌خواهم در یک جلسه کاری بسیار مهم شرکت کنم و باید با لپ‌تاپ و از خانه به چت ویدئویی بروم. آزمون‌های پایان ترم را دارم که اینترنتی و آنلاین هستند یا کلاس‌های آموزشی من سراسر روی اینترنت برگزار می‌شوند.

فقط هم من نیستم؛ بلکه چند نفر دیگر هم در این خانه باید از اینترنت و وای‌فای استفاده کنند و کارهای آن‌ها هم ضروری و حیاتی است. بنابراین، وای‌فای باید به اندازه کافی قوی و پرسرعت باشد.

اما در کمال تعجب، حتی وقتی در چند متری مودم و روتر هستیم؛ وای‌فای قطع می‌شود یا سرعت آن بسیار کند است. فقط مشکل روی لپ‌تاپ است و گوشی‌های موبایل سرعت وای‌فای خوبی دارند.

چند دلیل احتمالی برای این وضعیت وجود دارد:

وقتی فقط یک دستگاه خاص با وای‌فای مشکل دارد؛ مشخص می‌شود که آن دستگاه، مثلا لپ‌تاپ مشکلی دارد و مشکل از اینترنت یا مودم نیست.

۷ دلیل قطعی وای‌فای

۱- ابتدا سعی کنید همه‌چیز را به‌روز کنید. از درایور وای‌فای روی لپ‌تاپ تا سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس و مک و چیزهای دیگری که استفاده می‌کنید؛ حتی فریم‌ویر مودم و روتر.

ممکن است سیستم‌عامل لپ‌تاپ به طور خودکار درایور وای‌فای شما را به‌روز کند یا اینکه مجبور باشید به طور دستی درایور کارت شبکه را از اینترنت و سایت شرکت سازنده دریافت و نصب کنید.

اگر مدل و شماره آداپتور وای‌فای یا کارت شبکه را می‌دانید؛ دقیقا دنبال درایور آن در اینترنت باشید. در غیر این صورت، با نصب نرم‌افزارهایی که برند و مدل و شماره دقیق یک سخت‌افزار را به شما می‌گویند؛ سعی کنید مطمئن شوید آخرین نسخه این درایور نصب شده است.

۲- حتما بررسی کنید استانداردهای وای‌فای و کارت شبکه لپ‌تاپ یکی باشند. مثلا، اگر وای‌فای مودم یا روتر شما از سری ۸۰۲.۱۱ac است؛ کارت شبکه لپ‌تاپ هم روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac تنظیم شده باشد.

اگر روتر شما ۸۰۲.۱۱ax است و لپ‌تاپ شما ۸۰۲.۱۱ac؛ چون لپ‌تاپ قدیمی‌تر است و چاره‌ای نیست؛ باید وای‌فای روتر را روی ۸۰۲.۱۱ac تنظیم کنید یا اینکه یک آداپتور وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax برای لپ‌تاپ خریداری کنید.

بسیاری از قطعی‌های وای‌فای به عدم سازگاری استاندارد دستگاه گیرنده با روتر برمی‌گردد.

۳- تنظیمات مدیریت آداپتور وای‌فای لپ‌تاپ را بررسی کنید تا مثلا برای صرفه‌جویی در مصرف برق، روی سرعت و قدرت گیرندگی پایین قفل نشده باشد. برخی اوقات، لپ‌تاپ برای کاهش مصرف شارژ باتری، وای‌فای را خاموش می‌کند و شما ندانسته تصور می‌کنید وای‌فای قطع است.

۴- تنظیمات شبکه لپ‌تاپ را بررسی کنید. آیا تنظیمات یک وی‌پی‌ان روی لپ‌تاپ باقی نمانده است که باعث می‌شود به وای‌فای و اینترنت مودم وصل نشوید؟ آیا تنظیمات دستی وارد شبکه نکردید که اکنون با وای‌فای سازگاری ندارند؟ سعی کنید تنظیمات شبکه ویندوز یا سیستم‌عامل خود را ریست کنید.

۵- اگر مشکل فقط روی یک دستگاه، مثلا لپ‌تاپ، نیست و گوشی تلفن همراه هم به وای‌فای وصل نمی‌شود؛ پس احتمالا مشکل باید از سمت مودم یا روتر باشد. ابتدا سعی کنید مودم و روتر را ریستارت کنید؛ حتما فریم‌ویر آن را آپدیت کرده و تنظیمات اینترنت و وای‌فای را دوباره وارد کنید. مطمئن شوید رمزعبور وای‌فای تعریف شده برای مودم یا روتر همان رمزعبوری است که شما در لپ‌تاپ یا گوشی موبایل وارد کردید.

مطمئن شوید به همان فرکانس رادیویی وصل می‌شوید که روی مودم تعریف کردید. مثلا، اگر فرکانس ۵ گیگاهرتز را فعال کردید؛ مطمئن شوید روی گوشی موبایل یا لپ‌تاپ خود از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌شود و رمزعبور درست برای این فرکانس وارد شده است.

بهتر است برخی اوقات روی گزینه Forget this network در وای‌فای گوشی موبایل زده و دوباره تنظیمات اتصال به کانکشن وای‌فای خانگی خود را وارد کنید تا اگر اشکالی هست؛ از بین برود.

۶- با نرم‌افزارهای تست سرعت اینترنت و وای‌فای یا بررسی سیگنال‌های امواج رادیویی، سعی کنید اطلاعاتی از وضعیت شبکه و اینترنت به دست بیاورید. اگر این نرم‌افزارها نشان می‌دهند اینترنت بسیار ضعیف است یا امواج وای‌فای خیلی ضعیف و در حال مرگ هستند؛ حتی وقتی در چند متری مودم یا روتر هستید؛ پس مشکل سخت‌افزاری اساسی در دستگاه مودم یا روتر هست و مشکل از لپ‌تاپ یا گوشی موبایل نیست.

۷- می‌توانید گوشی موبایل یا لپ‌تاپ را روی اینترنت و وای‌فای دیگری تست کنید و اگر مشکلی نبود؛ باز هم مطمئن می‌شوید مشکل از روتر یا مودم شما است.

به هر حال، اشکال‌یابی و رفع عیب شبکه‌ها به صورت گام به گام و زمان‌بر است و باید حوصله و صبر زیادی داشته باشید. ما با مشکلات خطی و صفر و یکی روبرو نیستیم که به سادگی بتوان گفت مشکل کجا است و آن را رفع کرد.

برخی اوقات نیاز است چندین دستگاه گوشی یا لپ‌تاپ و بعد چندین مودم و روتر و سرویس اینترنت را تغییر دهید تا مشکل اساسی در شبکه پیدا شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
dailymail

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا