آموزش

۶ ترفند افزایش سرعت اینترنت اسمارت‌فون‌های اندرویدی

اسمارت‌فون‌های امروزی به لطف مودم‌های LTE سریع‌تری که دارند؛ از سرعت اینترنت نسبتا خوبی بهره می‌برند و گاها سرعت اینترنت آن‌ها بیشتر از مودم‌های ۴G است.

اما به مرور زمان و قدیمی شدن نسخه اندروید یا مدل گوشی و همین‌طور کار کردن با آن و نصب ده‌ها نرم‌افزار؛ سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند و کاربران متوجه می‌شوند که اینترنت سرعت گذشته را ندارد.

ترفندها و روش‌های زیادی برای افزایش یا بهبود سرعت اینترنت در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. برخی از این ترفندها عمومی هستند و برای همه گوشی‌های اندرویدی مصداق دارند. برخی از ترفندها و روش‌ها تخصصی شده و مربوط به یک برند یا مدل‌های خاص هستند. 

همین‌طور، برخی ترفندهای افزایش سرعت اینترنت در گوشی‌های اندرویدی مستلزم هزینه و مهارت‌های خاص است. فعلا، در مطلب زیر می‌خواهم ۶ ترفند عمومی برای بهبود و افزایش سرعت اینترنت روی هر نوع دستگاه اندرویدی آموزش بدهم. 

قرار نیست این ترفندها باعث افزایش چند برابری سرعت اینترنت گوشی موبایل‌تان شوند بلکه حداقل تاثیرشان در افزایش سرعت وب‌گردی شما است.

دانلود نسخه‌های سبک‌تر اپلیکیشن‌ها

گوگل برای گوشی‌های قدیمی یا دارای سخت‌افزار ضعیف‌تر، نسخه‌ای سبک از سیستم‌عامل اندروید به نام Android Go معرفی کرده است. خود گوگل هم برای این نسخه از اندروید انواع اپلیکیشن‌ها را معرفی می‌کند.

این اپلیکیشن‌ها سبک‌تر هستند، حجم کمتری روی حافظه گوشی اشغال می‌کنند و مهم‌تر از همه مصرف دیتای کمتری دارند. مثلا می‌توانید از نرم‌افزارهای گوگل گو، فیسبوک لایت، فیسبوک مسنجر لایت، گوگل مپس لایت، اینستاگرام لایت، جیمیل گو، یوتیوب گو، توییتر لایت و نظایر این‌ها استفاده کنید. 

گوگل گو یک مرورگر وب بسیار سبک‌تر و سریع‌تر از کروم است که مصرف دیتای شما را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و موجب افزایش سرعت اینترنت روی گوشی اندرویدی می‌شود. گوگل این اپلیکیشن را برای کشورهای دارای سرعت اینترنت پایین عرضه کرده است.

فعال کردن مود Data Saver در کروم

اگر گوگل کروم مرورگر وب پیش‌فرض شما روی تبلت یا گوشی تلفن همراه است؛ می‌توانید با استفاده از مودی به نام Data Saver هم در مصرف دیتای گوشی صرفه‌جویی کنید و هم سرعت اینترنت را افزایش دهید.

برای فعال کردن مود Data Saver مراحل زیر را انجام دهید:

۱- مرورگر کروم را باز کنید.

۲- روی آیکون منوی در سمت راست بالا تقه‌ای بزنید.

۳- روی گزینه Settings ضربه بزنید.

۴- صفحه را اسکرول کنید تا به گزینه Data Saver برسید و روی آن ضربه بزنید.

۵- حالا این مود را فعال کنید.

استفاده از مرورگر یا اپلیکیشن‌های مسدودکننده تبلیغات

یکی از روش‌های موثر در افزایش سرعت اینترنت روی اسمارت‌فون‌ها، استفاده از مرورگرهای اصطلاحا adblocking یا نصب نرم‌افزارهایی برای مسدود کردن تبلیغات است.

حتما متوجه شده‌اید که وارد هر سایت و صفحه‌ای می‌شوید؛ ده‌ها تبلیغ نمایش داده می‌شود که به شدت سرعت اینترنت را کند می‌کنند. این تبلیغات هم پهنای‌باند اینترنت را اشغال کرده و هم مصرف دیتای بالایی دارند.

تبلیغات به راحتی می‌توانند نیمی از حجم یک وب‌سایت را تشکیل دهند در صورتی که شما بدان‌ها نیازی ندارید. بنابراین؛ اگر بتوانید این تبلیغات را مسدود و مانع دانلودشان شوید؛ سرعت وب‌گردی شما دو برابر می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مرورگری مانند اپرا را نصب کنید که اجازه مسدود کردن هر نوع تبلیغی را به شما می‌دهد. اپرا فایل‌های تصویری را هم فشرده کرده و باز هم در افزایش سرعت اینترنت گوشی موثر است.

می‌توانید از اپلیکیشن Adblock Browser for Android هم استفاده کنید.

غیرفعال، حذف و پاک کردن اپلیکیشن‌های غیرضروری

شک نکنید یکی از بزرگ‌ترین دلایل کندی سرعت اینترنت یا حتی سرعت خود گوشی، ده‌ها اپلیکیشن و ویجتی است که نصب کردیم و در پس‌زمینه اندروید دارند اینترنت و منابع سخت‌افزاری گوشی را می‌بلعند.

همه می‌دانیم که اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها جذاب و خوش‌آیند هستند و نمی‌توانیم از نصب یا استفاده ازشان جلوگیری کنیم. اما می‌توان به مرور برخی از نرم‌افزارها و ویجت‌های غیرضروری و غیرمصرفی را از روی گوشی پاک کرد.

به صورت دوره‌ای در اپلیکیشن‌های خود چرخی بزنید و آن‌هایی را که نمی‌خواهید و برای ماه‌های طولانی سراغ‌شان نرفتید یا نسخه‌های به‌روزتری ازشان نصب کردید را با انگشت گرفته و در سطل زباله بالای صفحه بیندازید.

برخی از اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها را نمی‌توان حذف کرد. بهتر اسن این موارد را غیرفعال کنید تا دیگر در پس‌زمینه اجرا نشوند. 

از ۴G به جای ۳G یا وای‌فای استفاده کنید

خوش‌بختانه، شبکه پوشش‌دهی ۴G اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در ایران بسیار گسترده و تقریبا شامل کل کشور شده است. سرعت اینترنت ۴G بیشتر از ۳G یا حتی وای‌فای در اماکن عمومی است. برخی اوقات سرعت ۴G از اینترنت ADSL و وای‌فای خانگی هم بیشتر است. پس، چه دلیلی دارد که هنوز از وای‌فای یا ۳G استفاده کنیم؟

اگر سیم‌کارت شما از ۴G پشتیبانی نمی‌کند؛ می‌توانید با مراجعه به دفاتر همراه اول و ایرانسل، آن را به طور رایگان با یک سیم‌کارت‌ ۴.۵G تعویض کنید. با خرید بسته‌های اینترنتی با حجم مناسب می‌توانید همیشه کارهای وب‌گردی خود را با سرعت ۴G انجام داده و حتی دانلودهای با حجم بالا را برای نیمه شب بگذارید که عمدتا اینترنت رایگان است.

تنظیمات شبکه را بررسی کنید

گاهی اوقات گوشی هوشمند شما از ارتباطات ۴G پشتیبانی نمی‌کند. در این صورت، چاره‌ای ندارید جز اینکه اسمارت‌فون جدیدی خریداری کنید.

اما برخی اوقات کاربران به اشتباه تنظیمات شبکه گوشی را روی ۳G قرار می‌دهند در صورتی که می‌توانند به شبکه‌های موبایل ۴G و ۴.۵G متصل شوند. برای چک کردن این تنظیم:

۱- وارد اپلیکیشن Settings شوید.

۲- روی گزینه Network & Internet ضربه بزنید.

۳- گزینه Mobile network را انتخاب کنید.

۴- حالا گزینه Preferred Network type را ضربه بزنید.

۵- در این بخش مطمئن شوید که گزینه 4G انتخاب شده است.


ممکن است از مطالب زیر هم خوش‌تان بیاید:

با این ترفند ساده سرعت اینترنت روی ویندوز ۱۰ را افزایش دهید

افزایش سرعت چند برابری وای‌فای روی اندروید بدون روت یا نصب اپلیکیشن + ویدیو


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا