آموزش

وقتی گوشی ما به وای‌فای متصل نمی‌شود؛ چه‌کار کنیم؟

دلایل زیادی برای قطعی وای‌فای اسمارت‌فون‌ها وجود دارد. ممکن است اشکال از سمت روتر یا مودم روتر باشد یا اینکه تنظیمات وای‌فای گوشی به هم ریخته، رمزعبور درست وارد نشده باشد یا گوشی و روتر با هم ارتباط برقرار نکنند.

وصل نشدن گوشی به وای‌فای یک اتفاق عجیب نیست و شاید برای همه ما در مقاطعی و با گوشی‌های مختلفی رخ داده باشد. 

نیازی نیست سریعا گوشی خود را به گارانتی بفرستید یا اینکه سراغ تعمیرکار بروید. غالب اوقات، مشکل نرم‌افزاری است و با چند تنظیم ساده یا یک ریست گوشی حل می‌شود. قطعا خودتان می‌توانید مشکل قطعی وای‌فای گوشی‌تان را رفع کنید و نیازی به کمک دیگران یا صرف هزینه ندارید.

در این مطلب ترفندهایی را بررسی می‌کنیم که احتمالا رفع‌کننده مشکل عدم اتصال گوشی به وای‌فای و اینترنت هستند. 

مطمئن شوید مشکل از گوشی است

نخست، باید مطمئن شوید مشکل از گوشی است نه مودم روتر یا روتر بی‌سیم. چگونه؟ اگر اینترنت و وای‌فای روی دستگاه‌های دیگر هست؛ پس مودم روتر مشکلی ندارد. 

مثلا، با گوشی دیگری می‌توانید به وای‌فای و اینترنت متصل شوید یا دیگر افراد خانه می‌توانند به وای‌فای و اینترنت متصل شوند. همین‌طور، با لپ‌تاپ وضعیت وای‌فای و اینترنت را بررسی کنید. اگر لپ‌تاپ شما به مودم روتر متصل شده و هیچ مشکلی نداشت؛ پس یقین حاصل می‌شود که مشکل از گوشی اندرویدی یا iOS است.

اما اگر متوجه شدید دستگاه‌های دیگر هم به وای‌فای و اینترنت متصل نمی‌شوند؛ آن‌گاه باید گوشی را رها کرده و به عیب‌یابی مودم روتر یا روتر بی‌سیم مشغول شوید. در مطلب زیر راه‌کارهایی برای عیب‌یابی مشکل قطعی وای‌فای پیشنهاد دادیم:

بیشتر بخوانید: چگونه مشکل قطعی وای‌فای را رفع کنیم؟

حتی می‌توانید گوشی را روی وای‌فای‌های دیگر هم آزمایش کنید تا دقیقا متوجه شوید مشکل از تنظیمات گوشی شما یا روتر است. اگر گوشی شما به راحتی به وای‌فای‌های دیگر متصل می‌شود ولی با وای‌فای خانه خودتان مشکل دارد؛ احتمالا مشکل را باید در سمت روتر جست‌وجو کنید.

وقتی مشکل وای‌فای روتر یا مودم روتر را رفع کردید؛ اگر دوباره گوشی به وای‌فای متصل نشد؛ حالا باید ترفندهای زیر را به کار بگیرید:

بررسی تنظیمات وای‌فای

برای شروع، سراغ تنظیمات وای‌فای می‌رویم. آیا اصلا وای‌فای گوشی روشن است؟ شاید این حرف خنده‌دار به نظر برسد ولی بارها شده در حالی از عدم اتصال گوشی به وای‌فای کلافه هستیم که اصلا وای‌فای گوشی را روشن نکردیم یا به دلایل خاموش شده است و خودمان بی‌اطلاع هستیم.

از نوار اعلان‌ها در اندروید می‌توان فهمید وای‌فای گوشی روشن است یا خیر. همین‌طور با مراجعه به بخش Wireless and network در اپلیکیشن Settings می‌توان متوجه شد تنظیمات شبکه وای‌فای در چه وضعیت است.

اگر حالت airplane روشن باشد؛ وای‌فای گوشی قطع خواهد بود و اجازه اتصال به مودم روتر را نمی‌دهد. پس، بررسی کنید مود airplane خاموش باشد.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل گوشی

بارها مشاهده شده پس از به‌روزرسانی سیستم‌عامل، مشکل عدم اتصال به وای‌فای مشاهده شده است یا با به‌روزرسانی سیستم‌عامل این مشکل رفع می‌شود.

بنابراین، سعی کنید همیشه سیستم‌عامل اندروید یا iOS خود را به‌روز نگه دارید و آخرین وصله‌های نرم‌افزاری یا امنیتی را نصب کنید. گاهی یک مشکل سراسری و برای تمام کاربران یک شرکت و برند است. شرکت سازنده با ارایه یک وصله سعی می‌کند این مشکل را رفع کند.

بررسی نام شبکه و رمزعبور

دیگر احتمال عدم اتصال گوشی به وای‌فای، اشتباه وارد کردن رمزعبور یا انتخاب شبکه وای‌فای است. مطمئن شوید شبکه وای‌فای را درست انتخاب کرده و رمزعبور وای‌فای صحیح وارد شده است.

با نگه داشتن انگشت دست روی آیکون وای‌فای در نوار وضعیت و اعلان، می‌توانید فهرست شبکه‌های وای‌فای را مشاهده کنید.

باز هم با نگه داشتن دست روی نام یک شبکه وای‌فای، می‌توانید اطلاعات آن شبکه را مشاهده و رمزعبور را دوباره وارد کنید. بهتر است رمزعبور وای‌فای را با دستگاه‌های دیگر هم چک کنید.

گاهی اوقات تصور می‌کنید رمزعبور وای‌فای شما درست است ولی خودتان یا دیگران آن را از روی روتر یا مودم روتر تغییر دادند. باید همان رمزعبوری را استفاده کنید که با آن لپ‌تاپ، گوشی‌های دیگر و سایر تجهیزات همراهی مانند تبلت به وای‌فای متصل می‌شوند.

پس، بهتر است یک بار دیگر از ابتدا رمزعبور و نام شبکه را روی روتر با روی گوشی مقایسه و مطمئن شوید در این بخش هیچ مشکلی وجود ندارد.

حتی برخی از کاربران برای اطمینان بیشتر، رمزعبور وای‌فای را در پنل مدیریتی روتر تغییر داده و همان رمز را روی گوشی استفاده می‌کنند.

ریستارت روتر و اسمارت‌فون

گاهی اوقات روتر و اسمارت‌فون نمی‌توانند یکدیگر را شناسایی کنند یا در یکی از آن‌ها مشکلاتی به وجود آمده است که ارتباط وای‌فای برقرار نمی‌شود.

مودم روتر یا روتر بی‌سیم را از برق کشیده یا با کلید پاور به مدت ۳۰ ثانیه خاموش و بعد دوباره روشن کنید. اجازه دهید تمام تنظیمات روتر برقرار شده و چراغ‌های اینترنت و وای‌فای روشن شوند. حالا، سعی کنید دوباره با گوشی به وای‌فای متصل شوید.

اگر هنوز مشکل رفع نشده است؛ بهتر است این بار گوشی خود را ریستارت کرده یا یک بار خاموش و روشن کنید تا همه تنظیمات سیستم‌عامل ریست شوند. برای ریستارت کردن گوشی کافی است انگشت خود را روی کلید پاور نگه دارید تا منویی در صفحه‌نمایش ظاهر شود. در این منو گزینه restart را انتخاب کنید.

منتظر بمانید تا دستگاه به طور کامل لود شود و بعد وضعیت اتصال به وای‌فای را بررسی کنید.

پاک کردن تنظیمات وای‌فای

راه‌حل بعدی، پاک کردن یا فراموش کردن تنظیمات شبکه وای‌فای و وارد کردن مجدد آن‌ها است. از منوی تنظیمات، گزینه WiFi را پیدا کنید. روش دیگر، نگه داشتن انگشت روی آیکون وای‌فای در نوار وضعیت و اعلان‌های گوشی است تا منوی فهرست شبکه‌ها باز شود. سپس، روی More Settings ضربه بزنید یا در منوی WiFi شبکه وای‌فای خود را انتخاب کنید.

وقتی یک ضربه روی نام شبکه وای‌فای خود می‌زنید؛ پنجره پاپ‌آپی باز شده و یک سری اطلاعات به شما نشان می‌دهد. در پایین پنجره گزینه Forget مشاهده می‌شود. روی این گزینه ضربه بزنید تا تمام تنظیمات و اطلاعات ذخیره شده مربوط به این وای‌فای پاک شوند.

حالا، دوباره می‌توانید روی نام شبکه وای‌فای زده و رمزعبور وای‌فای را وارد کنید. این راه‌حل باعث می‌شود تنظیمات وای‌فای یک بار به طور کامل ریست شوند تا اگر اشکال و عدم سازگاری وجود دارد؛ از بین برود.

ریست فکتوری گوشی

اگر راه‌حل‌های بالا جواب نداده و هنوز نمی‌توانید به وای‌فای متصل شوید؛ باید سراغ گزینه ریست فکتوری گوشی بروید.

ریست فکتوری تمام تنظیمات گوشی را از ابتدا بازنشانی می‌کند و می‌تواند بسیاری از باگ‌های نرم‌افزاری را رفع کند ولی تمام اطلاعات روی گوشی شما از جمله عکس‌ها، اسناد، فیلم‌ها، اپلیکیشن‌ها و غیره از بین می‌روند.

بنابراین، بهتر است همیشه پیش از ریست فکتوری، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات گوشی خود گرفته باشید. 

وارد اپلیکیشن Settings شده و بخش Back up and reset را پیدا کنید. در این بخش، گزینه factory reset را مشاهده خواهید کرد. ریست فکتوری گوشی چند دقیقه‌ای طول می‌کشد. همه تنظیمات گوشی شما به روز اول برمی‌گردد و این شانس را دارید که دوباره هرچیزی را مطابق میل خودتان تنظیم و سفارشی‌سازی کنید.

حالا، وای‌فای گوشی را باز کردن و شبکه وای‌فای خودتان را انتخاب کنید. از شما رمزعبور وای‌فای سوال می‌شود. رمز را وارد کرده و منتظر بمانید تا گوشی به وای‌فای متصل شود.

اگر باز هم گوشی به وای‌فای شما متصل نشد؛ بهتر است به مرکز خدمات شرکت سازنده گوشی مراجعه کنید و به آن‌ها مشکل را گزارش دهید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا