آموزش

ترفند پیشنهادی کارشناسان برای وای‌فای‌ بهتر و سریع‌تر در خانه و اداره

ما هیچ‌وقت به وای‌فای به اندازه این روزها وابسته نبودیم. همه اعضای خانواده در یک خانه هستند و هریک به اینترنت نیاز دارند.

دانش‌آموزان و دانش‌جویان باید برای کلاس‌های آنلاین و مجازی خود به وای‌فای وصل شوند. پدر خانواده باید برای انجام کارهای خود از اینترنت پرسرعت برخوردار باشد و مادر خانواده دنبال سرگرمی‌ها و تفریح‌هایی روی وای‌فای است.

در این شرایط، کاملا طبیعی است سرعت وای‌فای خانه کاهش پیدا کند یا مرتبا قطع و وصل شود. همین‌طور، ممکن است این وضعیت برای وای‌فای یک اداره و کسب‌وکار رخ بدهد.

در این فضا، برخی از کارشناسان ترفندهایی پیشنهاد دادند تا کاربران از وای‌فای بهتر و سریع‌تری در خانه و محل کار استفاده کنند. کارمی لوی، یک محقق فناوری اطلاعات در شهر لندن می‌گوید ما هرگز به اندازه امروز به شبکه‌های بی‌سیم وابسته نبودیم.

سراغ وای‌فای ۶ بروید

لوی می‌گوید با بررسی انواع فناوری‌ها و محصولات وای‌فای در بازار، کاملا مطمئن شده نسل روترهای «وای‌فای ۶» اطلاعات را سریع‌تر منتقل می‌کنند و همزمان دستگاه‌ها و کاربران بیشتری می‌توانند به وای‌فای و اینترنت وصل باشند.

لوی می‌گوید این تصمیمی اساسی و منطقی است که سراغ مودم‌ها و روترهای وای‌فای ۶ بروید. اگر در خانه یا محل کار ده‌ها دستگاه همزمان به وای‌فای وصل می‌شوند؛ با نسل جدید روترهای وای‌فای ۶ دیگر کسی مجبور نیست روتر را دوباره ریست کند.

روترهای Wi-Fi 6 اتصال‌های سریع‌تر و پایدارتری ارائه می‌دهند و به استاندارد امنیتی WPA3 مجهز هستند که آخرین نسل از سیستم رمزنگاری اطلاعات روی وای‌فای است. WPA3 با همه دستگاه‌های قدیمی سازگاری دارد و هکرها به سختی می‌توانند آن را هک کرده و به وای‌فای کاربران نفوذ کنند.

لوی اشاره می‌کند وای‌فای ۶ پوشش‌دهی بهتر نسبت به نسل‌های قبلی وای‌فای دارد و می‌تواند کل یک خانه را زیر پوشش اتصالی سریع و بهتر ببرد. اگر خانه شما از نقاط کور وای‌فای رنج می‌برد؛ با یک روتر وای‌فای ۶ می‌توانید در هر نقطه‌ای به وای‌فای سریع وصل شوید.

مش وای‌فای و اکستندر وای‌فای را در نظر بگیرید

این کارشناس می‌گوید اگر خانه بزرگی دارید یا از سیگنال‌دهی روترهای وای‌فای ۶ راضی نیستید؛ سراغ شبکه‌های مش وای‌فای بروید یا تقویت‌کننده‌های وای‌فای را امتحان کنید.

لوی می‌گوید اگر عمر روتر شما به ۴ یا ۵ سال رسیده است؛ وقتش است که روتر خود را ارتقا دهید و از محصولات جدیدتر استفاده کنید.

ترفند دیگر این است که با شرکت سرویس‌دهنده اینترنت خود صحبت کنید و ازشان بخواهید اینترنت سریع‌تر و با پهنای‌باند بیشتری به شما ارائه دهند. گاهی اوقات مشکل وای‌فای از روتر یا پوشش‌دهی سیگنال‌ها نیست و باید سرویس اینترنت خود را ارتقا دهید.

از آن‌جایی‌که بسیاری از گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند؛ به نظر می‌رسد بهترین زمان برای مهاجرت به این نسل وای‌فای است. روترهای وای‌فای ۶ از نظر مصرف انرژی نیز عملکرد بهتری دارند و باعث می‌شوند باتری گوشی و لپ‌تاپ شما دیرتر خالی شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا