آموزش

چگونه بفهمیم یک مودم نو یا دست دوم است؟

۶ نکته برای آشفته بازار مودم تا مودم استوک به جای مودم آکبند نخرید

در هفته‌های اخیر، چندین گزارش و مطلب درباره آشفتگی بازار مودم ایران منتشر کردیم. شرکت‌های زیادی با استفاده از فضای باز ورود اجناس و ثبات قیمت دلار، اقدام به وارد کردن انواع مودم از برندها و اپراتورهای مختلف کردند.
 
در نگاه نخست، این وضعیت به نفع کاربران و مردم است. تنوع بالای بازار به‌ویژه در مودم‌های همراه و ۴G باعث می‌شود مردم راحت‌تر مودم مورد نیازشان را پیدا و خریداری کنند؛ قیمت‌ها شکسته و رقابتی می‌شود؛ دسترسی به مودم‌های بهتر و به‌روز و رده بالاتر، بیشتر می‌شود و در کل کاربران در این بازار خوشحال‌تر هستند.
 
اما به موازات این مزایا، برخی از شرکت‌ها از این فضا سوءاستفاده کرده و مودم دست دوم و استوک را به جای مودم دست اول و آکبند و نو به مردم می‌فروشند. ما همیشه در سایت شبکه‌چی گفتیم: مخالف مودم استوک نیستیم ولی مشتری باید بداند یک مودم استوک و دست دوم خریداری می‌کند.
 

چند روز پیش در مطلب «هشدار جدی: مراقب باشید مودم استوک به جای مودم آکبند به شما نفروشند!» طی گزارشی واقعی و عینی نشان دادیم حتی روی سایت‌های بسیار معتبری مانند دیجی‌کالا هم فروشنده‌هایی یافت می‌شود که مودم دست دوم را به جای مودم نو به مشتری فروختند.

حالا، در این وضعیت بازار یک سوال بسیار جدی مطرح است: چگونه یک مودم نو را از مودم دست دوم و استوک تشخیص دهیم؟

می‌خواهیم به بازار برویم و یک مودم بخریم؛ از کجا مطمئن شویم فروشنده دارد یک مودم نو به ما می‌دهد؟ چگونه مطمئن شویم یک مودم نو از فروشگاه آنلاین خریداری کردیم؟

فعلا نمی‌خواهیم وارد این بحث شویم که خرید مودم استوک خوب است یا بد و مودم استوک چه مشکلاتی دارد. در این مطلب سراغ ۵ روش و نشانه می‌رویم که به ما کمک می‌کنند مودم نو را از مودم دست دوم تشخیص دهیم:

۱- جعبه و بسته‌بندی مودم و تجهیزات آن باز باشد

ساده‌ترین روش برای تشخیص یک مودم نو از دست دوم، بررسی جعبه و بسته‌بندی مودم است. مودم‌های استوک و دست دوم اصلا جعبه ندارند یا اینکه جعبه و بسته‌بندی آن‌ها باز شده است و پلمپ نیستند.

حتی شاید جعبه اصلی مودم پلمپ باشد و در ظاهر نشان بدهد که باز نشده ولی وقتی تجهیزات داخل جعبه مانند دفترچه راهنما، کابل شبکه، کابل برق، آداپتور و غیره را نگاه می‌کنیم؛ کاملا مشخص است وکیوم آن‌ها باز شده و به صورت فله‌ای در جعبه قرار گرفتند و نو نیستند.

اخیرا، برخی از فروشندگان اقدام به زدن جعبه برای مودم‌های استوک کردند و فقط از روی جعبه نمی‌توان نو بودن مودم را تشخیص داد؛ بلکه باید همه اجزای داخل جعبه از جمله مودم و آداپتور و کابل شبکه را بررسی کرد.

وقتی مودم خریداری شده به شما تحویل داده شد؛ ابتدا و پیش از باز کردن جعبه آن، خوب ورنداز کرده و حتی از آن عکس بگیرید. مطمئن شوید جعبه قبلا باز نشده و کاملا نو و دست اول است و پلاستیک آن یا پلمپ و وکیوم دست نخورده هستند!

۲- بدنه مودم و وسایل آن خط و خش دارد

پس از بررسی جعبه مودم، باید سراغ خودم مودم برویم. پیش از شروع به استفاده از مودم، کمی آن را بررسی کنید. آیا بدنه مودم کاملا نو و تمیز و دست نخورده است؟ هیچ لک انگشت یا گرد و غباری روی آن نیست؟ خط و خش ندارد؟ جای ضربه یا پاک شدن برخی اطلاعات دیده نمی‌شود؟ پایه‌های مودم کاملا تمیز و سالم هستند و نشانی از پاک شده و سايیدگی ندارند؟

حالا وسایل داخل جعبه را بررسی کنید. آیا کابل شبکه و آداپتور برق و احیانا اسپیتر و دیگر تجهیزات کاملا سالم و نو و آکبند هستند و نشان می‌دهند که هرگز استفاده نشدند؟ آیا باتری مودم جدا از آن است و در یک نایلون وکیوم شده است یا باز بوده و حتی روی مودم قرار دارد؟

گاهی اوقات مودم سالم است ولی کابل شبکه استفاده شده یا آداپتور برق نشان می‌دهد قبلا به کار گرفته شده است. همه این‌ها نشان می‌دهند مودم کاملا آکبند و نو نیست!

۳- برخی وسایل جانبی مودم نیست یا از برند دیگری است

در همه جعبه مودم‌ها باید کابل شبکه، آداپتور برق، دفترچه راهنما و وسایل دیگری که هنگام خرید گفته شده یا در سایت اصلی سازنده مودم درج شده؛ وجود داشته باشد.

یکی از نشانه‌های مودم‌های استوک این است که معمولا آداپتور برق ندارند یا کابل شبکه همراه آن‌ها عرضه نمی‌شود. چون این مودم‌ها به صورت قله‌ای از خارج وارد ایران می‌شوند و همراه خود مودم هیچ وسیله جانبی دیگری نیست.

نکته بعدی و مهم، عدم تطابق برند مودم با برند آداپتور برق یا تجهیزات دیگر است. این هم نشانه‌ای است که می‌گوید یک مودم نو یا آکبند است. مودم‌های نو کاملا از وسایل جانبی خود شرکت سازنده استفاده می‌کنند.

۴- تنظیمات مودم دستکاری شده است

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص مودم نو از کار کرده، مراجعه به پنل کاربری تحت وب آن است. مودم‌های نو تنظیمات پیش‌فرضی دارند که روی بدنه مودم یا در دفترچه راهنما نوشته شده است. مثلا، از نام شبکه وای‌فای یا رمز عبور وای‌فای پیش‌فرض بهره می‌برند.

اما اگر مودمی که شما خریداری کردید؛ نام شبکه وای‌فای، رمزعبور وای‌فای، رمز ورود به پنل مودم و دیگر تنظیمات متفاوتی دارد؛ نشان از کار کردن است. حتی برخی اوقات تنظیمات اینترنت یا پیامک‌های دریافت شده در پنل مدیریتی دیده می‌شود.

با کمی هوشیاری و کنکاش در پنل تنظیمات مودم می‌توان دریافت که مودم کاملا نو است یا قبلا استفاده شده است. مثلا، در برخی مودم‌های فورجی و همراه، نام اپراتوری که به آن وصل شدند؛ مصرف دیتا و تنظیمات وی‌پی‌ان باقی مانده است و می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

۵- برخی قابلیت‌های مودم قفل شده است

مودم‌های نو و آکبندی که توسط اپراتورهای موبایل به فروش نمی‌روند و فروشنده‌های دیگر آن‌ها را وارد بازار ایران کرده‌اند؛ نباید لاک و قفلی داشته باشند؛ جز اینکه از سوی اپراتور اصلی مودم اعمال شده یا مودم استوک باشد.

البته، کمی تشخیص این قضیه مشکل است و نمی‌توان گفت همه مودم‌های لاک شده؛ دست دو هستند ولی کاربران باهوش و حرفه‌ای با مراجعه به پنل مدیریتی مودم می‌توانند تشخیص دهند چه بخش‌هایی از مودم قفل شده است که نشان می‌دهد برای کشور و کاربران دیگری ساخته و استفاده شده است.

۶- فقط یک فروشنده دارد

مودمی که فقط یک فروشنده یا شرکت عرضه‌کننده دارد؛ مشکوک است و باید با دقت و بررسی زیادی اقدام به خرید از آن کنید.

معمولا مودم‌هایی که به صورت آکبند وارد بازارهای جهانی و منطقه‌ای می‌شوند؛ کانال‌های فروش چندگانه دارند و در نتیجه چندین سایت و فروشنده آن‌ها را در ایران عرضه می‌کنند. چنین مودم‌هایی را می‌توان با اطمینان خاطر خرید ولی باز باید نکات گفته شده در بالا را برای آن‌ها رعایت کرد.

اما وقتی یک مدل مودم را فقط یک فروشنده در ایران عرضه می‌کند و جز او کسی این مودم را ندارد؛ گاهی اوقات مودم استوک و دست دوم است. اگر فروشنده صراحتا گفته باشد که مودم استوک است؛ خوب مشکلی نیست و شما تصمیم می‌گیرید مودم را خریداری کنید یا خیر!

اما اگر فروشنده نگفته باشد مودم استوک است و به عنوان مودم آکبند بفروشد؛ اینجا است که باید دست نگه داشت!

مثلا، سایتی مانند مودم‌مارت صراحتا می‌گوید مودم استوک است یا خیر. در مقابل، شاهد ورود مودم هواوی B625 توسط یک فروشنده در ایران بودیم که بعدا مشخص شد همه مودم‌های او استوک هستند و مشکلات عدیده‌ای دارند.

حرف آخر

هنوز نشانه‌ها و روش‌های دیگری برای تشخیص یک مودم نو از دست دوم وجود دارد که تخصصی‌تر بوده و هر کاربری نمی‌تواند براساس آن‌ها درباره مودم نظر بدهد.

مثلا، وقتی یک مودم دارای شرکت سازنده‌ای مانند هواوی است ولی با نام شرکت دیگری مثلا EE یا ooredoo عرضه می‌شود؛ باید شک کرد و بیشتر دست به تحقیق زد.

روش دیگر، مقایسه قیمت مودم یک فروشنده با دیگر فروشنده‌ها یا مودم‌های رقیب است. اگر فروشنده‌ای دارد مودمی را با نصف یا یک سوم قیمت می‌دهد؛ باید از خودتان بپرسید چرا؟

همین‌طور، وقتی یک فروشنده مودمی با جعبه‌بندی ایرانی و فارسی عرضه می‌کند؛ باز جای تعجب دارد. حالا یک اپراتور مانند ایرانسل چنین کاری کند؛ قابل قبول و پذیرفتی است ولی یک فروشنده نه چندان معروف و مطرح و بزرگ در بازار وقتی مودم را با جعبه فارسی می‌دهد؛ یعنی خودش برای مودم جعبه و بسته‌بندی زده و مودم نو نیست!

به هر حال، فعلا در این آشفته بازار مودم، همان‌قدر که برای خرید مودم دلخواه خود ذوق‌زده هستید؛ دقت کنید مودم نو بخرید نه دست دوم!

۵ نکته مهم خرید مودم استوک


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا