راهنمای خرید

۵ نکته مهم خرید مودم استوک

راهنمای خرید مودم دست دو و کارکرده

با گران شدن مودم‌ها و روترها در یکی دو سال اخیر، به‌ویژه مودم‌های سیم‌کارتی و ۴G، بازار مودم استوک و کار کرده حسابی داغ شده است.

این روزها، برای کاربران، مودم‌های استوک جذابیت بیشتری نسبت به مودم‌های آکبند با گارانتی دارند که قانونی وارد کشور شده و به طور رسمی در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین به فروش می‌رسند.

تا حدودی هم حق با مصرف‌کنندگان است. یک مودم همراه ۴G ساده قیمتی بالای ۲ میلیون تومان پیدا کرده است و بعضا اگر کمی مشخصات مودم خوب باشد؛ بالای ۳ میلیون تومان است. اما مودم‌های استوک قیمت‌هایی در حدود ۱ میلیون تومان دارند.

مودم‌های آکبند و کاملا نو از تیررس خرید مردم دور شده و واقعا یک دانشجو، دانش‌آموز، کارمند، معلم، یک فریلنسر و بسیاری از مشاغل نمی‌توانند ۳ میلیون تومان برای خرید یک مودم نو بدهند.

جذابیت بعدی مودم‌های استوک غیر از بحث قیمت، مشخصات و قابلیت‌های آن‌ها است. در حالی‌که قدیمی‌ترین و ساده‌ترین مودم‌های ۴G به طور رسمی وارد بازار ایران شده و با گارانتی فروخته می‌شوند؛ مودم‌های استوک غالبا جزو بهترین مودم‌های اپراتورهای اروپایی و آسیایی و خاورمیانه هستند و از نظر مشخصات به مودم‌های نو برتری دارند.

بهترین مثال برای این موضوع، مودم هواوی B618 است که از همه مودم‌های رومیزی نو در بازار ایران بهتر و پرچم‌دارتر است ولی خیلی کم توسط شرکت‌های ایرانی با گارانتی عرضه می‌شود و آن هم با قیمت بسیار بالا. فردی که بخواهد مودم B618 را خریداری کند؛ می‌تواند مدل استوک آن را با ۲ الی ۳ میلیون تومان کمتر خریداری کند.

مودم استوک با مودم دست دو فرق دارد

ما هنوز تعریف درستی از مودم استوک نداریم و خیلی از ما تصور می‌کنند؛ مودم استوک همان مودم دست دو، مشابه مودم‌هایی است که در سایت‌های دیوار و شیپور به فروش می‌رسند.

مودم استوک، مودم تقریبا نویی است که به هر دلیلی، از سوی اپراتور موبایل یا فروشنده یا شرکت تولیدکننده، رد شده است و حالا با قیمت پایین در بازارهایی مانند ایران، عرضه می‌شود.

مودم استوک قطری

ممکن است مودم استوکی یافت شود که کم کار کرده ولی مودمی که یک سال و دو سال کار کرده، دیگر مودم استوک نیست و بهتر است آن را مودم دست دو بنامیم.

بسیاری از مودم‌های استوکی که در بازار ایران هستند؛ حتی یک روز هم کار نکردند و صرفا به خاطر تغییر فناوری و قدیمی شدن مودم، از انبار اپراتور و تولیدکننده‌ای در قطر یا استرالیا یا چین به ایران، قاچاق شدند.

چه مودم‌هایی به صورت استوک و کارکرده یافت می‌شوند؟

سوالی که کاربران زیادی می‌پرسند؛ اینکه چه مودم‌هایی در بازار به صورت استوک و دست دو یافت می‌شود؟

آیا مودم استوک adsl داریم؟ آیا مودم استوک ایرانسل داریم؟ فقط مودم استوک ۴G و همراه می‌توان خرید؟ مودم استوک رومیزی وارد بازار ایران شده است؟

در جواب باید گفت اگرچه بیشتر مودم‌های استوک و دست دو در بازار ایران، مودم سیم کارتی و ۴G (حالا جیبی و همراه یا رومیزی) هستند ولی انواع مودم‌های adsl یا فیبرنوری نیز در بازار مودم های کار کرده یافت می‌شود.

در واقع، واردکننده ببینید هر مودمی در بازار مشتری بیشتری دارد یا بتواند یک مدل مودم را در تعداد بالا خریداری کند؛ آن را وارد کشور خواهد کرد؛ خواه مودم adsl یا vdsl یا ftth یا tdlte و ۴g باشد.

مودم استوک adsl کمتری در بازار می‌بینیم؛ چون قیمت این مودم‌ها، همچنان پایین است و مشتری ترجیح می‌دهد یک مودم آکبند و دست اول با قیمت ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان بخرد تا سراغ مودم دست دو برود.

جز اینکه فروشنده یک مودم بسیار قدرتمند و معروف با مشخصات و امکانات گسترده را وارد ایران کرده و با قیمت بسیار پایین و در حد مودم های نو ارزان قیمت ADSL/VDSL بفروشد.

بیشتر مودم های دست دو و کارکرده در بازار، مودم‌های سیم کارتی و ۳G/4G هستند؛ حالا در دو دسته جیبی و همراه یا مودم استوک رومیزی که بیشتر دیده می‌شود.

انواع مودم استوک

اگرچه نمی‌توان دسته‌بندی مشخصی برای انواع مودم استوک و دست دو بیان کرد ولی با رصد بازار، می‌شود فهمید چند نوع مودم استوک داریم:

مودم استوک اپراتور خارجی

اگر دقت کرده باشید؛ برخی مودم‌های استوک در بازار و حتی فروشگاه‌های آنلاین رسمی و معتبر، لوگو و برند یک اپراتور موبایل خارجی را دارند. معمولا، مودم‌هایی از اپراتورهای قطری، استرالیایی، بریتانیایی و نظایر این‌ها وارد کشور می‌شود.

این مودم‌ها، بازگشتی و رد شده اپراتورهای خارجی هستند یا اینکه تاریخ مصرف و عرضه آن‌ها به مشتریان گذشته و حالا به بازار خاورمیانه و آسیا سرازیر شدند. حتی برخی اوقات، این مودم‌ها کاملا آکبند و در حد نو هستند و به عنوان یک مودم دست اول به فروش می‌رسند.

مودم استوک فله‌ای و گونی

مدل دیگری از ورود مودم استوک به داخل ایران، فله‌ای و گونی است. فروشنده یا واردکننده، هزار مودم جیبی ۴G می‌خرد و با دو گونی به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

این مودم‌ها نه بسته‌بندی دارند و نه از کابل شبکه یا کابل و آداپتور برق و سایر ملزومات مودم‌های مشابه، برخوردار هستند.

حالا، فروشنده می‌تواند مودم را به همین صورت و در یک پاکت برای شما بفرستد یا اینکه خودش اقدام به زدن جعبه و واترمارک کند و باتری و آداپتور برق همراه با مودم بدهد.

معمولا، مودم‌های جیبی و ارزان قیمت دست دو، به این شکل وارد می‌شوند. مثلا، نباید انتظار داشته باشید مودمی مانند هواوی B818 یا مودم بیرونی هواوی N5368X به صورت فله‌ای عرضه شود.

مودم دست دو عددی

مودم‌های گران‌قیمت و رده بالا، مودم‌های ۵G و مودم‌هایی که در خود دنیا به سختی یافت می‌شوند؛ نه به صورت گونی و نه با برند و لوگوی یک اپراتور موبایل؛ بلکه به صورت عددی وارد بازار می‌شوند.

مثلا، شما می‌بینید مودم فایوجی نوکیا FastMile 5G Gateway توسط یک واردکننده به داخل ایران رسیده و کلا ۱۰ عدد از آن موجود است. کاملا هم قابل انتظار است که قیمت مشخص شده برای مودم، چقدر بالا و بی‌منطق باشد.

این گونه مودم‌ها، مشتری و بازار خاص خود را دارند و معمولا کاربران عادی، خریدار آن‌ها نیستند.

مودم استوک در حد نو چیست؟

نکته مهمی که باید پیش از خرید یک مودم استوک بدانیم؛ تفاوت‌های مودم‌های استوک است. «استوک» به معنای مودم کارکرده و دست دوم است که از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود.

اما در سال‌های اخیر و با اتفاقاتی که در بازار ایران برای دلار و ارزهای دیگر افتاد؛ عملا معنای «استوک» بسیار پیچیده‌تر شده و به شکل‌های جدیدی مشاهده می‌شود.

در گذشته، شرکت‌ها یا واردکننده، مودم‌های استوک را به صورت فله‌ای می‌فروخت. مودم بدون آداپتور یا باتری، بدون جعبه و کابل برای مشتری ارسال می‌شود. مودم سراسر خط و خش داشت و بدنه آن کثیف بود که نشان می‌داد چقدر کار کرده است. فروشنده فقط سلامت کارکرد مودم را تضمین می‌کرد.

خرید مودم استوکولی این روزها شاهد هستیم فروشنده‌ها، مودم را وارد ایران کرده و برای آن جعبه، آداپتور، کابل و حتی دفترچه راهنما تهیه می‌کنند و کاملا در یک بسته‌بندی جدید به مشتری می‌دهند. برخی از فروشنده‌ها چند ماهی گارانتی صحت کار مودم می‌دهند یا خدمات پس از فروش دارند.

برخی دیگر از فروشنده‌ها، بدنه مودم را تمیز کرده و مام خط و خش‌ها، گردوغبار و کثیفی مودم را از بین می‌برند؛ به‌طوری‌که تصور می‌کنید کاملا یک مودم نو و دست اول است. حتی مودم را در پلاستیک و جعبه پلمپ و وکیوم می‌کنند.

تنها زمانی که مودم را به برق زده و روشن می‌کنید؛ در پنل کاربری آن مشخص است که یک مودم کارکرده است وگرنه هیچ نشانه دیگری ندارد.

خوب، این‌ها خبرهای خوبی برای کاربران است ولی به همان اندازه بازار را آشفته‌تر، سردرگم‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. باز هم کاربر باید ترفندهایی به کار بگیرد تا مطمئن شود یک مودم استوک قابل اعتماد می‌خرد و پولش را برای محصولی خراب دور نریخته است.

۵ نکته مهم هنگام خرید مودم استوک

نکات زیادی باید در هنگام انتخاب و خرید یک مودم استوک مدنظر داشته باشید. از برند مودم تا مشخصات آن و شناخت فروشنده و غیره، ولی رعایت ۵ نکته زیر می‌تواند خرید شما را تضمین کند:

۱- درباره مودم حسابی تحقیق کنید

همیشه مودم‌های استوک، بهترین مودم‌های بازارهای بین‌المللی نیستند که اکنون وارد بازار ایران شدند. برخی فروشنده‌ها، مودم‌های استوک رده پایینی از کشورهایی مانند چین، تایوان، هند، مالدیو و غیره وارد بازار ایران کرده ولی با قیمت همان مودم‌های ۴G استوک رده بالا می‌فروشند.

حالا که تصمیم گرفتید؛ مودم استوک بخرید؛ باید بهترین مدل مودم استوک در بازار را بخرید و چرا پول‌تان را برای یک مودم رده پایین و دست چندیم بدهید؟

حسابی درباره مودم استوک تحقیق کنید. ابتدا به خود فروشنده زنگ بزنید و از او مشخصات کامل مودم را بخوانید. دیتاشیت و عکس‌های مودم را طلب کنید. بعد در اینترنت به فارسی و انگلیسی شروع به تحقیق درباره مودم کنید.

مودم استوک قطریاز طریق ابزار عکس موتور جست‌وجوی گوگل، عکس مودم را در اینترنت پیدا کنید و ببینید کدام کشورها، اپراتورها و در کدام مناطق این مودم استفاده شده است.

اگر در اینترنت اطلاعات زیادی درباره این مودم بود و کشورهای مطرح دنیا آن را استفاده کردند؛ پس یک مودمی است که ارزش خرید دارد ولی اگر هیچ اطلاعاتی درباره مودم یافت نمی‌شود یا کشورهای گمنام و بسیار ضعیفی از مودم استفاده کردند؛ بهتر است سراغ خرید مودم استوک بهتری بروید.

۲- درباره فروشنده حسابی تحقیق کنید

ممکن است فروشنده به شما هیچ گارانتی و تضمینی ندهد ولی تجربه، کیفیت کار و شناخت از فروشنده می‌تواند به شما بگوید که مودم استوک سالمی تحویل می‌گیرید یا مودم استوک خرابی!

وقتی فروشنده سایت، شماره تلفن، شماره موبایل، کانال تلگرام و واتساپ و اینستاگرام دارد؛ یعنی فروشنده «بنداز و در رو» نیست و پای فروش محصولش ایستاده است.

مودم همراه استوکاز دیگر علایم فروشنده‌های خوب و قابل اعتماد، داشتن محصولات استوک زیاد و تبلیغات و فعالیت زیاد در فضای مجازی است. ولی اگر یک شماره تلفن موبایل از دوستی گرفتید و به شما گفته این فرد فروشنده مودم استوک است و بعد هیچ سایت و شبکه اجتماعی ندارد و آدرس فیزیکی برای ملاقات و مشاهده از نزدیک مودم نمی‌دهد؛ مشخص است که هیچ مسئولیتی در قبال فروش مودم ندارد.

بیشتر از اینکه درباره مودم تحقیق می‌کنید؛ درباره فروشنده مودم استوک تحقیق کنید.

چندین بار با او تماس بگیرید؛ برایش در شبکه‌های اجتماعی و کانال تلگرام پیام بگذارید و بررسی کنید آیا جواب می‌دهد؟ به موقع جواب می‌دهد یا یک هفته بعد پیام شما را می‌خواند؟ آیا افراد دیگری از او مودم استوک خریداری کردند؟

۳- بپرسید دقیقا چه چیزی می‌خرید

با چشم بسته و بدون تحقیق، مودم استوک نخرید. دقیقا با فروشنده صحبت کنید این مودم استوک شامل چه تجهیزات جانبی می‌شود و وضعیت سلامت آن چگونه است.

آیا مودم استوک دارای باتری نو و سالمی است یا باتری آن خراب است و کامل شارژ نمی‌شود یا دوام باتری ندارد؟

مودم همراه با آداپتور برق عرضه می‌شود؟

مودم همراه با جعبه و کابل شبکه و دفترچه راهنمای است؟ فایل راهنمای نصب دارد؟

مودم، بدنه سالمی دارد یا شکسته و دارای خراشیدگی زیاد است؟

مودم دقیقا چند ماه یا چند سال کار کرده است؟

هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را باید از فروشنده بپرسید. اصلا کم‌رویی نکنید و هیچ عیبی ندارد چندین بار تماس بگیرید یا برایش پیام بگذارید.

۴- مودم استوک بدون شرایط تعویض و گارانتی نخرید

رک و صریح به شما بگویم: اگر فروشنده‌ای برای مودم استوک شرایط تعویض و مرجوعی کالا نگذاشته است؛ هرگز از آن خرید نکنید.

باید مودم را دریافت کرده و چندین روز تست کنید و از عملکرد سالم آن مطمئن شوید. باید باتری، آنتن‌دهی، سیم‌کارت، درگاه‌های LAN و WAN و ویژگی‌های دیگر مودم را بررسی کنید و در صورت مشاهده خرابی، سریعا برای فروشنده پس بفرستید.

مودم استوک adslگفتیم این روزها برخی فروشنده‌ها روی مودم‌های استوک گارانتی ۱ ماهه، ۲ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و یک ساله می‌دهند. همین‌طور، می‌گویند مثلا تا ۷۲ ساعت یا ۷ روز امکان تعویض یا مرجوعی مودم هست.

خرید مودم استوک بدون اینکه بتوانید در صورت پشیمانی پس بفرستید؛ یک ریسک بزرگ است و قطعا از سوی فروشنده کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.

فروشنده‌ای که واقعا دارد یک مودم سالم به شما می‌دهد؛ ترس و ابایی از بابت تعویض یا مرجوعی مودم ندارد و به شما کمک می‌کند مودم سالمی بخرید.

۵- نه خیلی ارزان و نه خیلی گران بخرید

مودم‌های استوک ارزان‌تر از مودم‌های نو شرکتی هستند ولی مفت نیستند.

اگر یک فروشنده دارد به شما مودم استوک ۴.۵G با قیمت ۵۰۰ هزار تومان پیشنهاد می‌کند؛ قطعا این مودم خراب است و مشکلاتی دارد.

وقتی یک مودم ۴.۵G در بازار ایران بالای ۲ میلیون تومان است؛ چه دلیلی دارد یک فروشنده این قدر ارزان بدهد؟ اگر همین مودم را ۱ میلیون تومان هم بفروشد؛ مردم خریدار هستند؛ پس چرا باید از سود خودش بزند؟

مواظب قیمت مودم‌های استوک باشید و باز همانند مشخصات مودم، در بازار تحقیق کنید مدل نو آن در بازار ایران چقدر است؟ مدل کار کرده آن در سایت‌های دیوار و شیپور چقدر است؟ فروشنده‌های دیگر مودم استوک، این مدل را چقدر می‌خرند؟

خلاصه، شرط خرید موفق و لذت‌بخش در مودم استوک، تحقیق زیاد و سوال و جواب کردن زیاد و بررسی همه شرایط ممکن در بازار است.

لاک یا آنلاک مودم استوک

در آخر، مسئله مهمی که باید در هنگام خرید مودم استوک، مورد توجه قرار دهید؛ لاک یا آنلاک بودن مودم کار کرده و دست دو است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ پرسش و پاسخ درباره آنلاک مودم

اکثرا، مودم‌های استوک به صورت آنلاک عرضه می‌شوند و فروشنده هم روی این موضوع تاکید دارد.

برخی اوقات می‌بینید برای اپراتورهای ایرانی، آنلاک است؛ یعنی با هر سیم کارتی کار می‌کند ولی برخی از امکانات و ویژگی‌های مودم در پنل کاربری، توسط اپراتور خارجی قفل شده است.

دقت کنید مودم استوکی را بخرید که کاملا آنلاک باشد؛ ترجیحا متعلق به یک اپراتور خارجی نباشد و تصاویری از پنل کاربری مودم را پیش از خرید، دیده باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام اقای محمدی زاده یه سوال
    نوشتید من حسابی تحقیق کردم برای خرید مودم استوک n5368x
    اقای حمید ریگی برای خرید این مودم اگه احیانا میشناسید قابل اطیمینان هستند؟
    اولین گزینه خریدم n5368x هست و اگه نشه مودم b622
    اگه گزینه ای در رنج زیر ۱۰ میلیون میشناسید به زحمت معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا