آموزش

۷ روش تقویت آنتن دهی گوشی موبایل

همیشه آنتن دهی گوشی شما بد است؟ سرعت اینترنت دیتا پایین است؟ روش‌های آزمایش شده زیر برای بهبود قدرت سیگنال‌دهی گوشی را امتحان کنید

وقتی گوشی موبایل ما خوب آنتن می‌دهد؛ باز اینترنت کند است و کیفیت صدای ما در مکالمات تلفنی بد است؛ حالا تصور کنید اگر گوشی موبایل خوب آنتن‌دهی نکند و چند خط آنتن خاموش باشند؛ چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد!

آنتن‌دهی و قدرت دریافت سیگنال، همه‌چیز یک گوشی تلفن همراه است. اینترنت سریع، مکالمه خوب، جلوگیری از قطعی صدا و مکالمه، کاهش نویز و هر چیز دیگری که فکر کنید؛ به آنتن‌دهی گوشی ارتباط پیدا می‌کند.

شما می‌توانید با یک گوشی و یک سیم‌کارت و اپراتور موبایل، در دو نقطه خانه، سرعت اینترنتی بسیار متفاوت و گاها چند برابر داشته باشید.

برای تقویت آنتن دهی گوشی، نیاز به تجهیزات گران قیمت و عجیب و غریب نداریم بلکه با چند ترفند ساده، می‌توان در هر نقطه‌ای، وضعیت آنتن‌دهی را بهتر کرد.

این ترفندهای را سایت پی‌سی مگزین پیشنهاد داده که سال‌های طولانی مشغول تست تلفن‌های همراه با تمرکز بر شبکه‌های موبایل و سیگنال‌های رادیویی بوده است:

۱- گوشی را به حالت هواپیما ببرید یا ریست کنید

گاهی اوقات تلفن‌های همراه گیج می‌شوند و هنگ می‌کنند؛ دقیقا مانند ما انسان‌ها. گوشی شما دائما به دنبال دریافت بهترین سیگنال‌های رادیویی نیست؛ چون باعث نابودی شارژ باتری می‌شود.

بنابراین، برخی وقت‌ها (به‌ویژه اگر در حال حرکت هستید)، گوشی شما فقط تلاش می‌کند به شبکه وصل باشد.

فعال سازی حالت هواپیما

سریع‌ترین روش برای رفع این مشکل، بردن گوشی به حالت هواپیما (Airplane Mode) برای حدود ۱۰ ثانیه است. روی آیکون Airplane Mode در تنظیمات سریع (Quick Settings) گوشی اندرویدی یا مرکز کنترل ( Control Center) آیفون خود ضربه زده و پس از ۱۰ الی ۲۰ ثانیه، دوباره آن را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ ترفند موثر بهبود قدرت سیگنال‌های آیفون

این ترفند، باعث می‌شود گوشی تلفن همراه شما دوباره بررسی کند چه شبکه‌های موبایلی در دسترس هستند و بهترین آن‌ها را یافته و به آن وصل می‌شود.

در برخی موارد، حتی ممکن است مجبور شوید گوشی خود را ریست کنید. هنگامی که از یک کشور به کشور دیگری می‌روید یا از یک منطقه وارد منطقه دیگری می‌شوید و باید رومینگ خود را روشن کنید؛ نیاز است گوشی یک بار ریستارت شود.

۲- گوشی خود را به شکل دیگری نگه دارید

اگرچه این روزها، گوشی‌های تلفن همراه به شکلی طراحی می‌شوند که دیگر شاهد ماجرای «آنتن گیت» در آیفون ۴ نیستیم اما باز هم باید دقت کنید گوشی شما در چه شرایطی بهترین آنتن‌دهی را دارد.

ممکن است به طور تصادفی، شکلی که گوشی خود را در دست می‌گیرید؛ باعث کاهش قدرت سیگنال‌ها شود یا قدرت آنتن‌دهی موبایل را کاهش دهد.

بهترین حال سیگنال دهی موبایل

ممکن است با دست خود، نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین آنتن داخلی گوشی به دکل مخابراتی را مسدود کرده باشید یا کار و لوازم جانبی که به گوشی اضافه کردید؛ این تاثیرگذاری را داشته‌اند.

حالت‌های مختلف گرفتن گوشی در دست را بررسی کنید تا ببینید در کدام حالت، بهترین گیرندگی سیگنال را دارد.

۳- سیم‌کارت جدید بگیرید

اگر برای مدت طولانی است از یک سیم‌کارت استفاده می‌کنید؛ ممکن است فناوری تراشه‌های سیم‌کارت قدیمی شده و نتواند به سریع‌ترین شبکه وصل شود یا اصلا از جدیدترین شبکه موبایل اپراتور شما، پشتیبانی نکند.

تعویض سیم کارت گوشی

ضمن اینکه یک سیم‌کارت قدیمی، حاوی اطلاعات زیادی درباره اتصال به شبکه است که لزوما مطابق با جدیدترین وضعیت شبکه موبایل آن اپراتور نیست.

احتمال دیگر اینکه سطح تماس شیارهای سیم‌کارت، کثیف یا فرسوده شده باشند و باعث خرابی‌های متناوب شوند. چند وقتی یک بار، سیم‌کارت گوشی را بیرون آورده و با یک دستمال، ضدعفونی کنید یا با یک پنبه و الکل، خوب تمیز کنید.

می‌توانید به نمایندگان اپراتور موبایل خود، درخواست یک سیم‌کارت جدید بدهید و بعد دوباره تست بزنید آیا با سیم کارت جدید، وضعیت آنتن‌دهی بهتر شده یا خیر؟

۴- جی شبکه موبایل را تغییر دهید

هر یک از شبکه‌های موبایل ۲G و ۳G و ۴G و ۵G، مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی دارند و گاها حتی در منطقه شما، دکل‌های مخابراتی مجزا از یکدیگر داشته باشند.

دیده شده یک گوشی تلفن همراه به دکل BTS موبایل دورتری وصل می‌شود و سیگنال بسیار ضعیفی می‌گیرد.

چون روی شبکه ۴G LTE یا ۵G تنظیم شده است؛ در حالی‌که اگر روی یک شبکه موبایل نسل قبل‌تر تنظیم می‌شد؛ مثلا ۳G/4G؛ می‌توانست سیگنال‌گیری بهتری داشته باشد.

این درست است که اگر گوشی شما به شبکه‌های نسل جدیدتر وصل شود؛ سریع‌تر است و از منابع کارآمدتر و به‌روزتری استفاده می‌کند.

برای خود اپراتورها نیز بهتر است گوشی‌ها به شبکه ۴G به جای ۳G و به ۳G به جای ۲G وصل شوند اما برخی اوقات این مسئله، باعث می‌شود گوشی دارای اتصالات ضعیفی باشد.

بنابراین، می‌توانید وقتی گوشی شما آنتن‌دهی قوی ندارد؛ کمی با تنظیمات انتخاب شبکه موبایل مشغول شوید و تنظیمات دیگر را هم چک کنید.

در گوشی‌های آیفون، از مسیر Settings > Cellular > Cellular Data Options > Voice & Data به بخش تنظیمات شبکه رفته و یکی از گزینه‌های ۴G یا ۴G Auto یا ۳G/4G را انتخاب کنید.

تنظیمات شبکه موبایل در اندروید

در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید به Settings رفته و بخش مربوط به شبکه‌های سلولی را انتخاب کنید (Connections یا Wi-Fi and Internet).

بعد، گزینه Mobile Network یا SIM & Network یا گزینه‌ای مشابه این‌ها را انتخاب کنید و دوباره گزینه‌های مختلف شبکه‌های موبایل نشان داده شده را بررسی و تست کنید.

۵- از وای فای به جای موبایل استفاده کنید

نشریه پی‌سی مگزین در ادامه توصیه‌های خود برای افزایش قدرت آنتن‌دهی گوشی‌ها، اشاره می‌کند از وای فای به جای شبکه موبایل استفاده شود.

این ترفند را فقط برای اینترنت نمی‌گویند و بحث بر سر فعال‌سازی Wi-Fi calling در گوشی‌ها برای داشتن مکالمه با کیفیت روی بستر شبکه‌های وای‌فای است.

روتر مش وای فای

تمام گوشی‌های امروزی، دارای این گزینه و قابلیت هستند اما مشکل اینجا که چنین توصیه‌ای زیاد برای کاربران ایرانی، شدنی و میسر نیست.

نخست، بسیاری از مردم در خانه وای فای ندارند و همه کارهای آن‌ها با اینترنت موبایل و دیتا است. دوم، وای فای خانگی ایرانی‌ها بسیار ضعیف‌تر از اینترنت موبایل است.

در خارج از ایران، با سریع‌ترین مودم‌ها و روترها یا با روترهای مش وای‌فای، بهترین شبکه‌های بی‌سیم خانگی را ساخته که سرعت آن‌ها، چندین برابر سرعت اینترنت موبایل در ایران است.

بیشتر بخوانید: ۶ مودم روتر پرسرعت بازار ایران را بشناسید

بنابراین، استفاده از وای‌فای به جای دیتا یا مکالمه شبکه سلولی موبایل، منطقی است ولی در ایران از این خبرها نیست.

۶- باندهای رادیویی گوشی را بررسی کنید (شاید نیاز باشد گوشی جدید بگیرید)

اپراتورها هر چند سالی، یک باند رادیویی جدید به شبکه خود اضافه می‌کنند. مثلا، در ایران چند سال پیش باند ۱ به شبکه‌های موبایل افزوده شد و از سال پیش هم باند رادیویی ۴۰ اضافه شده است.

این باندهای رادیویی خلوت‌تر هستند و کیفیت شبکه و اینترنت بهتری به شما می‌دهند؛ به شرط اینکه گوشی شما از این باندهای رادیویی پشتیبانی کند یا بتواند به آن‌ها وصل شده و قفل شود.

اندازه گیری قدرت آنتن موبایل

می‌توانید با اپلیکیشن NetMonster اطلاعات کاملی درباره دکل‌های مخابراتی اطراف خود به دست بیاورید و نزدیک‌ترین دکل نسبت به مکان خود را بیابید.

همچنین، می‌توانید با اپ Network Cell Info Lite، بررسی کنید گوشی شما به کدام باند رادیویی وصل است و چه باندهای رادیویی دیگری در دسترس شما برای انتخاب وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش تغییر باند رادیویی گوشی‌های گلکسی سامسونگ برای افزایش سرعت اینترنت موبایل

برخی اوقات، گوشی شما قدیمی است و از باندهای رادیویی جدید اپراتورها پشتیبانی نمی‌کند. مثلا، همه گوشی‌های تولید شده در چند سال اخیر از باند ۴۰ یا فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز که اخیرا توسط همراه اول و ایرانسل، در حال راه‌اندازی است؛ پشتیبانی نمی‌کنند.

۷- تقویت‌کننده آنتن موبایل بخرید

در نهایت، توصیه می‌شود اگر در منطقه‌ای هستید که آنتن‌دهی موبایل بسیار ضعیف است؛ از دستگاه‌های تقویت کننده آنتن موبایل استفاده کنید.

این گران‌ترین راه‌حل اما موثرترین است. دستگاه‌های تقویت‌کننده آنتن موبایل، می‌توانند سیگنال‌های شبکه را از محیط اطراف جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در خانه یا محل کارتان، بازپخش کنند.

دستگاه تقویت کننده آنتن موبایل

این دستگاه‌ها از آنتن‌های بزرگی برخوردار هستند که قدرت گیرندگی سیگنال‌های بسیار قوی‌تری نسبت به آنتن‌های کوچک نصب شده در گوشی‌های موبایل، دارند.

اما این دستگاه‌ها گران قیمت و معمولا برای کاربران خانگی، به صرفه نیستند.

ترفندهای دیگر تقویت آنتن دهی موبایل

برای افزایش قدرت سیگنال‌های گوشی موبایل خود، به همین ترفندهای بالا محدود نشوید. برخی دیگر از ترفندهای تقویت آنتن دهی موبایل به شرح زیر هستند:

۱- به‌روزرسانی سیستم‌عامل موبایل برای رفع مشکلات و افزایش آنتن دهی گوشی

۲- ریست تنظیمات شبکه موبایل گوشی

۳- استفاده از گوشی موبایل در حالت همیشه شارژ بالا

۴- قطع سرویس‌های غیرضروری روی گوشی مانند وای فای و بلوتوث


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcmag

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا