تاروپود

هشدار جدی: مراقب باشید مودم استوک به جای مودم آکبند به شما نفروشند!

هجوم فروشندگان مودم‌های استوک به فروشگاه‌های رسمی و پرآوازه

چند ماهی است بازار مودم ایران حسابی داغ شده است. ارزانی و ثابت ماندن قیمت دلار و صدور مجوز ورود مودم به داخل کشور باعث شده بیشترین تنوع را در بازار مودم طی سال‌های اخیر شاهد باشیم.

بیش از ۹۲ درصد کاربران اینترنت در ایران را کاربران موبایل تشکیل می‌دهند. بنابراین، کاملا قابل انتظار است که بازار مودم‌های ۴G ایران بسیار داغ باشد. هم خریداران دنبال مودم‌های بهتر و متنوع‌تری هستند و هم فروشندگان سعی می‌کنند مودم‌های متنوع‌تری ارائه کنند.

در حالی‌که این وضعیت برای کاربران خوش‌حال‌کننده است؛ چون می‌توانند از میان ده‌ها مدل مودم ۴G LTE رومیزی و همراه، یک مودم مناسب نیازشان انتخاب کنند و از سوی دیگر رقابت میان فروشندگان، باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود؛ شاهد برخی آفت‌ها در این بازار هم هستیم.

به وفور شاهد ورود مودم‌های استوکی بوده که به جای مودم اصل و آکبند و دست اول و استفاده نشده جا زده شده و به خریدار تحویل داده می‌شود.

شرکت‌های واردکننده و فروشنده مودم، وقتی می‌بینند دست‌شان از مودم‌های آنلاک معروف بازار کوتاه است یا نمی‌توانند این مودم‌ها را با سود خوبی وارد بازار کنند و بفروشند؛ سراغ مودم‌های لاک شده اپراتورها رفته و مودم‌های استوک را وارد می‌کنند ولی با یک بسته‌بندی جدید و تر و تمیز کردن مودم و قرار دادن یک شارژر و کارت گارانتی در کنار آن، به عنوان یک مودم آکبند می‌فروشند.

یک تجربه عینی خرید مودم آکبند و دریافت مودم استوک

اجازه بدهید تجربه یکی از خریداران مودم هواوی B625 یا EE 4GEE Home Router 2 را مرور کنیم تا بهتر متوجه شوید چه اتفاقی می‌افتد.

چندی پیش خبر دادیم نسخه‌ای از مودم هواوی B625 یا EE 4GEE Home Router 2 در سایت دیجی‌کالا به فروش می‌رسد. در همان مقاله معرفی و بررسی این مودم گفتیم چگونه این مودم به صورت آکبند وارد ایران شده و در سایت معتبر و معروفی مانند دیجی‌کالا به فروش می‌رسد؟

تصاویر این مودم نشان می‌داد کاملا دارای بسته‌بندی است و یک مودم آکبند و دست اول به مشتری داده می‌شود. هواوی مودم B625 را به طور اختصاصی برای اپراتور موبایل EE زده است و هیچ کجای دیگر ارائه نمی‌دهد. بنابراین، شما باید این مودم را فقط از شرکت EE خریداری کنید که آن هم فروش جزئی ندارد و با سرویس به مشتری می‌دهد.

یکی از خواننده‌های عزیز سایت شبکه‌چی، پس از تحقیق و بررسی چندین مدل مودم رومیزی ۴.۵G تصمیم گرفت مودم B625 را از سایت دیجی‌کالا بگیرد.

اما چندین روز بعد خبر داد وقتی این مودم به دستش رسیده است؛ متوجه شده که جعبه مودم باز شده است (تصویر زیر):

مشکل فقط باز شدن جعبه مودم نیست. این دوست عزیز وقتی مودم را روشن می‌کند؛ متوجه می‌شود برخی اطلاعات و تنظیمات کاربر قبلی هنوز روی مودم ذخیره شده است. برای بررسی بیشتر، سراغ پنل مدیریتی مودم می‌رود و می‌بینید بخش‌هایی از آن کاملا قفل شده و در دسترس نیستند. برای مثال، بخش تنظیمات Routers قفل شده است و بسیاری از تنظیماتی که در معمولی‌ترین مودم‌ها قابل انجام هستند؛ در این مودم قفل شدند.

عملا یک مودم لاک شده و استوک تحویل مشتری شده است ولی با قیمت یک مودم اصل و آکبند. فروشنده ایرانی فقط توانسته فریم‌ویر مودم را طری آنلاک کند که از هر سیم‌کارت اپراتوری پشتیبانی کند.

چندین کاربر دیگر هم گزارش‌های مشابهی دادند و گفتند که مودمی از سایت معتبری خریده و بعد متوجه شدند دست دو است و مرجوعی کردند.

هم‌اکنون، روی سایت دیجی‌کالا، مودم‌هایی مانند هواوی B625، هواوی OOREDOO WBB و نت‌گیر AirCard 800S به فروش می‌رسد که بعید است مودم کاملا اصل و آکبند و دست اول باشد.

مشکل کجا است؟

فروش مودم استوک اصلا چیز بدی نیست و سال‌ها است نه تنها مودم، بلکه گجت‌های دیگری مانند لپ‌تاپ و موبایل هم به صورت استوک و قانونی در ایران به فروش می‌رسند.

ما سایت‌هایی مانند مودم مارت داریم که به صورت قانونی و رسمی مودم‌های استوک را می‌فروشد. ده‌ها کانال تلگرامی فعال هستند که مودم‌های استوک را تبلیغ می‌کنند.

اما مشکل جایی است که یک مودم استوک به جای مودم آکبند تبلیغ و به فروش می‌رسد. مودم استوک هواوی OOREDOO WBB با قیمتی زیر ۲ میلیون تومان به فروش می‌رود ولی همین مودم در سایت دیجی‌کالا قیمتی ۴.۵ میلیون تومان خورده است. بسته‌بندی این مودم کاملا ایرانی است و نشان می‌دهد در داخل کشور بسته‌بندی شده است.

سایتی مانند دیجی‌کالا قوانین و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای فروش محصولات دست دوم دارد و اجازه نمی‌دهد فروشگاهی یک محصول استوک را به جای محصول آکبند بفروشد. حالا، چگونه برخی از فروشنده‌ها توانستند قوانین دیجی‌کالا یا هر سایت فروشگاهی معتبر دیگری را دور زده و محصول استوک را با بسته‌بندی جدید بفروشند؛ جای تعجب دارد.

اگر به خریدار گفته شود که مودم استوک است و با قیمت دست دوم فروخته شود؛ آن‌گاه مشتری با آگاهی کامل از عواقب خرید یک مودم استوک تصمیم می‌گیرد این مودم را خریداری کند یا خیر و دیگر منتظر یک مودم آکبند نیست.

خریداران مودم چه باید بکنند؟

چند پیشنهاد جدی به خریداران مودم در آشفته بازار این روزهای ایران داریم:

۱- هر مدل مودمی که انتخاب کرده و قصد خریدش را داشتید؛ حتما آن را در فروشگاه‌های دیگر هم جست‌وجو کنید و قیمت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر اختلاف قیمت زیادی پیدا کردید؛ باید شک کنید!

۲- حتما پیش از خرید، شماره تلفن فروشنده را پیدا کرده و با آن‌ها تماس بگیرید و از آکبند بودن مودم اطمینان پیدا کنید. شرط کنید که اگر مودم آکبند نباشد؛ مرجوعی می‌زنید و مودم را تحویل نخواهید گرفت.

۳- وقتی مودمی را خریداری کردید؛ سریعا آن را روشن کرده و وارد پنل کاربری مودم شوید و ببینید آیا همه تنظیمات و امکانات آن باز شده است. آیا به همه قابلیت‌ها و گزینه‌های مودم دسترسی دارید؟

۴- گاهی اوقات ظاهر مودم، نوع آداپتور، بسته‌بندی جعبه و بسیاری از علایم دیگر به شما نشان می‌دهند که مودم دست دوم و استوک است. در این شرایط، بهتر است مودم را پس بدهید و پول خود را دریافت کنید. گفتیم خرید مودم استوک چیز بدی نیست ولی به شرطی که قبل از خرید بدانید دارید یک مودم استوک خریداری می‌کنید و قیمت یک دوم یا یک سوم مودم اصل را بپردازید.

۵- نکته ظریف دیگری هم در هنگام خرید مودم وجود دارد. مدل مودمی که توسط چند فروشنده ارائه شده باشد و فروشنده‌ها معروف باشند؛ معمولا قابل اعتماد است ولی وقتی یک مدل مودم؛ هرچند بسیار خوب فقط توسط یک فروشنده ارائه شده و گمنام هم هست؛ جا دارد شک کنید و دنبال صحت و سقم فروش مودم بروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. من این مودم رو از دیجی کالا سفارش پلمپش باز شده بود ولی در قسمت تنظیمات هی دستکاری و نمونه ای از باز شدن پیچ ها و یا دست دوم بودن وجود نداشت مو اولین استفاده اتوماتیک خودش فریمور رو اپیدت کرد بعد اومد بالا در قسمت روتر هم که در مطلب بالا نوشته بودید من از خود سایت شرکت دفترچشو دانلود کردم و تمامی قسمت ها باز بودن ولی بد این بود به تنظیمات تخصصی مثل ای پی مودم و پورت ها دسترسی نداشتم که برای دوربین مدار بسته مناسب نبود سرعت مودم در دانلود با سیم کارت شاتل موبایل تا ۱۰۰ مگ هم میره بازم اگه سی سوالی در مورد مودم داشت موتونم راهنماییش کنم تمامی متعلقات داخلی مودم پلمپ بودن

    1. همین که پلمپ باز شده خودش یعنی مودم نو نیست و خارج از شرکت انلاک شده و برای باز کردن پیچ هم اگر لازم بشه اچارهای مخصوص ۱ بار مصرف پلاستیکی هست که استفاده میکنن و به هیچ عنوان هم قابل تشخیص نیست . منوی routers کلا داخلش نیست که شما فروم خود ee انگلیس رو هم سرچ کنید نوشته که این منو کلا حذف شده از داخل فریمورش و خود اپراتور حذف کرده. حالا چیزی که خود شرکت حذف کرده رو شما دارین خیلی جالبه. بعد از اون طرف خودتون میگین به تنظیمات تخصصیش دسترسی ندارین که همشون تو همین منوی routers هستن که حذف شده داخل این مودم! مورد اپدیت شدن یا نشدن هم ارتباطی به استوک بودن مودم نداره شاید اپدیت بعد از اینکه این مودما رو خریداری کردن و کاراشو انجام دادن و اوردن برای فروش اومده باشه. در مورد اثار کارکرد قبلی هم داخل منوی logs رو بگردین کاملا مشخصه. مگه اینکه مودم شما از در کارخونه اومده باشه به شما تحویل داده باشن یا اینکه راهی پیدا کردن و اینم پاک کردن. اطلاعات غلط ندین .ممنون

      1. باز کردن مودم هم به معنی تست هستش من خودم فروشنده هستم و فرق بین مودم لالک و انلاک و باز شده و نشده رو خوب میفهمم و منظور من از لاک بودن و نبودن در صورتی که به صورت دستی انلاک بشه فریمور قابل اپدیت نیست از خود سایت و در صورت اپدیت شدن مجدد لاک میشه در مورد اینکه من هرگز نگفتم قسمت روتر هستش گفتم منو دقیقا طبق دفتر چه هستش من اطلاعات اشتباه ندادم و فقط شما بد مطالعه فرمودید

        1. اول از همه یک نکته میگم و همین یک نکته برای نخریدن و شک کردن به این مودم کافیه, مودم نباید باز شده باشه چه به بهانه تست باشه چه هر چیز دیگه . البته اگه داخل توضیحات بنویسن که مودم پلمپ نیست هیچ مشکلی نداره خریدار تصمیم میگیره که با این قیمت بخره یا نه . ن اینکه به عنوان مودم پلمپ و نو بخره بعد ببینه باز شده(حالا به هر دلیلی میخواد باشه, این از بحث نو یا استوک بودن یا خریدن و نخریدن) در مورد منو ها و دفترچه,هیچ کدوم از فروشنده های این مودم عکسی از دفترچه ها و منوهای مودم داخل سایتشون نذاشتن که من خریدار وقت خرید ببینم و بفهمم که بله این مودم اسمش هواویه ولی خیلی از قابلیت های هواوی رو نداره .و اینکه بازم میگم تو قسمت logs نسخه ای که من تست کردم ساعت ها و تاریخ هایی که مودم کارکرده بود مشخص بود حالا خوشبختانه یا متاسفانه

  2. سلام. سپاسگزارم بابت این که فقط به مسائل فنی نمی پردازید و دغدغه های فراتر از مسائل فنی هم دارید.
    پیرو موضوع جالبی که مطرح کردید که کاملا درست هم هست این مورد رو هم ببینید:
    http://mr-stock.ir/product/%d9%85%d9%88%d8%af%d9%85-4g-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%88%db%8c-huawei-wbb-router-30-22/
    به نظرتون ایشون جزو کدوم دسته هست؟ من ازش خرید دارم کلا ولی این یکی رو دوس دارم نظر شما و دوستان رو بدونم. مرسی

    1. این مودم فقط توسط اپراتور قطری سفارش ساخت داره و به صورت دایمی انلاک شده من با سیم کارت رایتل و شاتل موبایل فروختم سرعت دانلودش تقریبا شبیه b612 هستش و امکانات خوبی داره تو ایران ری پک شده داخل مودم رو باز نکردم دیجی کالا تا دیروز ری پک شده رو به قیمت ۴.۶ داشت میفروخت انتن دهی هم تغریبا شبیه به سایر مودم ها هشتش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا