آموزش

با این ترفند ساده سرعت اینترنت روی ویندوز ۱۰ را افزایش دهید

ترفندهای زیادی برای افزایش سرعت اینترنت در ویندوز ۱۰ وجود دارد. از غیرفعال کردن به‌روزرسانی خودکار خود ویندوز ۱۰ و برنامه‌ها تا غیرفعال کردن فایروال و به‌روزرسانی درایور شبکه و غیره.

اما برخی از ترفندها، تاثیر مستقیمی روی سرعت اینترنت دارند و می‌توان افزایش سرعت و لود بهتر صفحات مرورگرهای وب یا افزایش سرعت لینک دانلود را حس کرد.

یکی از این ترفندهای کاربردی و واقعا تاثیرگذار در افزایش سرعت اینترنت ویندوز ۱۰؛ به حداقل رساندن سهم ویندوز از پهنای‌باند اینترنت است. 

ویندوز ۱۰ قابلیتی دارد که درصدی از پهنای‌باند ورودی اینترنت را برای خود ویندوز و سرویس‌های مرتبط با آن در نظر می‌گیرد. مثلا ۱۰ یا ۲۰ درصد یا بیشتر پنهای‌باند برای ویندوز در نظر گرفته شده و شما از باقیمانده پهنای‌باند استفاده می‌کنید.

می‌توانید این میزان درصد پهنای‌باند رزرو شده برای ویندوز را به صفر برسانیم یا خیلی محدود کنیم تا تمام پهنای‌باند اینترنت در اختیار خود ما قرار بگیرد. این ترفند بسیار ساده است و زیر یک دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

ترفند کاهش پهنای‌باند رزرو شده توسط ویندوز را می‌توان روی ویندوزهای مختلف پیاده‌سازی کرد.

چگونه درصد پهنای‌باند رزرو ویندوز را کاهش دهیم؟

۱- در ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰ روی منوی استارت کلید کنید یا کلیدهای «استارت + R» را با هم فشار دهید. در پنجره جست‌وجو یا ابزار Run عبارت «gpedit.msc» را تایپ و اجرا کنید. این ابزار برای مدیریت و ویرایش تنظیمات گروهی ویندوز است:

۲- در پنجره Group Policy، از بخش سمت چپ روی گزینه «Computer Configuration» کلیک کنید:

۳- حالا باز هم از پنجره سمت چپ مسیر Administrative Templates > Network > QoS Packet Scheduler را طی کنید تا در بخش سمت راست پنجره گزینه «Limit reservable bandwidth» را مشاهده کنید:

۴- روی گزینه «Limit reservable bandwidth» کلید تا پنجره جدیدی شبیه به زیر باز شود. در اینجا می‌توانید میزان پهنای‌باند رزرو شده برای ویندوز را تعریف کنید. روی گزینه «Enabled» کلید کنید و بعد در پایین پنجره و بخش Bandwidth limit درصد رزرو پهنای‌باند را روی ۰ (صفر) قرار دهید:

حتما یادتان نروید که روی گزینه «Apply» و بعد گزینه «OK» کلید کنید.

امیدوارم که با این ترفند؛ به طور عملی مشاهده کنید که سرعت اینترنت بهتر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. ممنونم از این ترفند مفید.
    در صورت محدود کردن پهنای باند مشکلی برای سرویس های ویندوز ۱۰ به وجود نمیاد؟ مثلا به روزرسانی ویندوز و…

    1. ویندوز از این طریق درصدی از پهنای باند را برای خودش رزرو می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر بتواند به اینترنت متصل باشد. در واقع یک جوری می‌خواهد ارتباط‌اش با نت را تضمین کند. مشکلی برای سرویس‌های به‌روزرسانی و غیره پیش نمی‌آید.

    1. دوست عزیز

      با وجودی که مطمئن بودم ولی باز هم امتحان کردم. این دستور را در منوی جست‌وجوی ویندوز وارد کنید تا با مجوز ادمین ابزار مربوطه اجرا شود.
      موفق باشید

  2. سلام برای من کلا این gpedit.msc دستور رو که میزنم اصلا چیزی باز نمیکنه .
    خیلی افتضاح شده سرعت نتم .لب تاپ نو گرفتم از وقتی با ویندوز ۱۰ کار میکنم متنفر شدم ازش بخاطر سرعت دانلود کندش .
    با گوشی سرعت ۹ ۱۰ مگ بر ثانیه میزنه ولی لب تاپ ۵۰۰ ک ب یا ۷۰۰ کیلوبایت
    لطفا راهنماییم کنید

  3. سلام من دستور «gpedit.msc» روی ویندوز ۶۴bit 10 اجرا کردم و جواب داد و تمام مراحل درست پیشرفت.
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا