آموزش

چرا نباید بسته‌های اینترنت نامحدود TD-LTE ایرانسل را بخریم؟

چند روز پیش پدر عزیزی تماس گرفت و از سرعت بسیار پایین اینترنت TD-LTE ایرانسل شکایت داشت. می‌گفت پسرم کلاس آنلاین دارد ولی اصلا نمی‌تواند با این اینترنت از کلاس‌های استفاده کند. سرعت اینترنت بسیار پایین و در حد زیر ۱ مگابیت است.

ظاهرا یکی از مودم‌های GP2101 یا TK2501 ایرانسل را هم گرفته بودند و از چهار چراغ مربوط به آنتن‌دهی مودم، سه چراغ هم روشن هستند.

پس از صحبت با او و پرسیدن شرایط اینترنت و آنتن‌دهی مودم، متوجه شدم یکی از بسته‌های اینترنت نامحدود TD-LTE را خریداری و روی مودم فعال کرده است. خودش می‌گفت بسته اینترنت نامحدود گرفته تا دیگر پسرش هیچ مشکلی برای استفاده از کلاس‌های آنلاین و آپلود ویديو و استفاده از حجم زیاد اینترنت نداشته باشد.

ایرانسل و سایر اپراتورها طرح‌ها و بسته‌های اینترنت نامحدود حجمی دارند. مثلا، ایرانسل در اینترنت TD-LTE خود بسته نامحدود ۳۰ روزه برای مشترکان اعتباری و دائمی دارد یا در اینترنت موبیال ۴G انواع بسته‌های ۱ روزه، ۷ روزه و ۳۰ روزه نامحدود ارائه می‌کند.

این بسته‌ها ارزان‌تر از بسته‌های اینترنت معمولی حجم‌دار هستند و از طرف دیگر چون نامحدود بوده؛ بسیاری از کاربران را اغوا می‌کنند تا این بسته‌ها را خریداری و رزرو کنند.

چرا بسته‌های اینترنت نامحدود چنگی به دل نمی‌زنند

اما یک نکته مهم درباره این بسته‌ها، محدودیت سرعت دانلود و آپلود است. اگرچه مصرف حجم باز گذاشته شده است ولی پهنای‌باند اینترنت و سرعت دانلود یا آپلود محدوده شده تا کاربر نتواند مصرف حجم زیادی داشته باشد.

مثلا، در بسته‌های اینترنت TD-LTE نامحدود شاهد سرعت‌های ۲ و ۴ و ۸ مگابیت هستیم در حالی‌که سرعت بسته‌های اینترنت TD-LTE عادی تا ۸۰ مگابیت نوشته شده است.

خود اینترنت TD-LTE از مشکلات سرعت و آنتن‌دهی رنج می‌برد؛ حالا تصور کنید سرعت یا پهنای‌باند آن به یک دهم کاهش پیدا کند. مشخص است که نباید از چنین اینترنتی انتظار کلاس آنلاین و آپلود ویديو و بازی داشت.

شاید بسته‌های اینترنت نامحدود ۴G ایرانسل برای دانلود آن هم در نیمه شب مناسب باشند؛ چون اساسا برای ساعت‌های ۲ الی ۷ صبح هستند که باز هم با محدودیت سرعت روبرو بوده ولی بسته‌های اینترنت TD-LTE نامحدود در بیشتر مواقع عملا غیرقابل استفاده هستند.

بنابراین، اگر دنبال اینترنتی برای کارهای سنگینی مانند کلاس آنلاین، آموزش از راه دور، تماس تصویری، دورکاری، استریم ویدئو و بازی هستید؛ بهتر است از بسته‌ها و طرح‌های اینترنت حجمی استفاده کنید و گول بسته‌های نامحدود را نخورید.

در ایران هیچ اینترنت نامحدود حجمی وجود ندارد و حجم خط قرمز شرکت‌های سرویس‌دهنده است.

واقعا نامحدود نیستند!

نکته منفی دیگری در ارتباط با بسته‌های اینترنت نامحدود وجود دارد. معمولا، این بسته‌ها ظاهرا نامحدود هستند ولی در زمان خرید یک حجم مشخص بین‌الملل یا مصرف منصفانه خواهید دید که باید سعی کنید در بازه زمانی فعال بودن بسته استفاده و رعایت کنید. عدول از این حجم به معنای کاهش سرعت دانلود به ۱۲۸ کیلوبایت بوده و باید تا پایان زمان بسته با همین سرعت اینترنت ادامه دهید و نمی‌توانید دوباره یک بسته نامحدود دیگری بخرید.

توضیحات یکی از خوانندگان عزیز در این ارتباط:

«همون‌طور که می‌دانیم، بسته نامحدود ایرانسل با ۳ سرعت ۲ و ۴ و ۸ مگابیتی و با میزان حجم‌های متفاوت عرضه می‌شود. مثلا، موقع خرید بسته نامحدود ۸ مگابیتی می‌نویسد میزان مصرف،۸۰ گیگ بین‌الملل ۳۰ روزه. یعنی بعد از اتمام این ۸۰ گیگابایت، کاربر قطع نمی‌شود ولی سرعت روی ۱۲۸k قرار می‌گیرد. برای مثال بنده بسته ۸ مگابیت مثلا نامحدود ایرانسل رو، روز اول ماه خریداری می‌کنم. بعد در اثر مصرف بالا، بسته من مثلا در تاریخ ۱۷ همان ماه، یعنی ۱۷ روز بعد از خرید بسته‌ام، آن ۸۰ گیگابایت ماهیانه‌ام تمام می‌شود. در اینجا کاربر از شبکه قطع نمی‌شود؛ بلکه سرعتش تا انتهای ماه یعنی سی‌ام ماه، روی ۱۲۸k است. حالا اینجا کاربر به هیچ وجه نمی‌تواند بسته نامحدود دیگری بخرد تا دوباره برگردد به سرعت ۸ مگابیت. دو راه‌حل وجود دارد: یا مجبور صبر کند تا آخر ماه که بسته نامحدودش از نظر زمانی تمام شود و بعد بتواند یک بسته نامحدود دیگر بخرد. یعنی تاریخ برسد به یکم ماه بعد یا باید از بسته‌های غیر نامحدود که گران‌تر هستند استفاده کند.

تجربه کاربران

پس از انتشار این مطلب، چندین کاربر با ارسال پیام‌هایی گفتند بسته‌های نامحدود اپراتورها در شرایطی سرعت خوبی هم دارند و به درد دانلود یا مصارف دیگر می‌خورند و نباید فقط از معایب آن‌ها نوشت.

یک خواننده عزیز سایت شبکه‌چی می‌گوید:

«از اونجایی که باید هم نکات منفی و هم نکات مثبت رو گفت من الان ۳ ساله دارم از اینترنت نامحدود همراه اول استفاده میکنم و تا به حال از نظر سرعت هیچ وقت محدود نشدم با اینکه حتی از استانه مصرف که ۴۰۰ گیگه عبور کردم ولی همچنان عالیه علاوه بر این قیمتشم مناسبه»

کاربر دیگری هم که سال‌ها است از اینترنت نامحدود اپراتورها استفاده می‌کند؛ نظر مشابهی دارد:

«من الان بیشتر ۳ ساله دارم نامحدود ایرانسل tdlte میگیرم سرعت ۸مگابیت فیکس شده. بدون هیچ کاهشی،همیشه دانلود ۱مگابایته. آپلودش خیلی پایینه درحدود ۱۵۰کیلوبایت.چندماهم مثلا بسته های معمولی رو گرفتم سرعتم نهایت دربهترین ساعات ۳.۵مگابایت میشد. که باتوجه به گرانی بسته ها. همیشه همین ۸ مگابیت رو میگیرم و خیلی خوبه.»

این دوست‌مان درباره تماس اشاره شده در ابتدای این مطلب و گله از سرعت بسیار پایین اینترنت نامحدود می‌گوید:

«احتمالا اون فردی که در گزارش نوشته شده، رفته سرعت ۴ یا ۲ نامحدود خریده که اون بسته ها اصلا ارزش خرید ندارند. چون بهتره به اونا بخاطر سرعت من درآوردی ایرانسل گفت بسته‌های نامحدود دایال آپ تا TD-LTE»

تجربه‌های مختلف کاربران از بسته‌های اینترنت نامحدود همراه اول و ایرانسل متفاوت است. این مطلب بابی شد تا برخی کاربران نظرات و تجربیات خود در این زمینه را به اشتراک بگذارند و قطعا سعی می‌کنیم به مرور نظرات دیگر کاربران را هم اشاره کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫16 دیدگاه ها

  1. با سلام
    برای دانلود چه بسته ای پیشنهاد میکنید ؟
    من مودمم بسته ۶ ماهه حجمی داره ، میتونم از بسته های دانلود نامحدود ساعتی استفاده کنم؟
    با راهکار دیگه ای برای دانلود وجود دارد؟
    ممنون

    1. سلام
      می‌توانید بسته‌های نامحدود یک روزه یا ۷ روزه بگیرید که فقط در ساعت مشخصی (۲ نیمه شب الی ۷ صبح) فعال هستند برای دانلودهای خود استفاده کنید که به صرفه‌تر است. منظورمان بسته اینترنت ۴G است و نه TD-LTE
      چون بسته‌های نامحدود TD-LTE سرعت مناسبی ندارند و برای دانلود اصلا خوب نیستند.

    2. والا بسته نامحدود همراه اول خوبه سرعتش هم عالیه من خیلی استفاده میکنم قیمتشم خوبه ایرانسل رو استفاده نکردم فعلا برم ب امتحانم

  2. سلام می خواستم مودم همراه اول بخرم چون تو منطقه ای که هستم همراه اول سرعت و پوشش خوبی داره می خواستم بدونم که آیا همراه اول هم واسه مودم بسته های نامحدود داره ؟؟ اگه داره به چه شکل هستند و قیمت و همه چی که لازمه رو به بنده راهنمایی کنید

    1. سلام
      بسته‌های اینترنت برای مودم و موبایل تفاوتی ندارند. بسته‌های نامحدود اینترنت همراه اول برای گوشی‌های موبایل برای مودم هم هست.

      1. سلام ببخشید من یه چیزی از بسته های نامحدود ایرانسل متوجه شدم نمیدونم از قصده یا نه ولی وقتی بسته های نامحدود هشت مگابیت td lte ایرانسل حجمشون تموم میشه و سرعت میاد رو ۲۵۶ کیلوبیت ۹۰ گیگ بسته میمونه برا من با سرعت ۲۵۶ کیلوبیت.
        ولی زود تر امتحان نکردم ولی هفته اخر میتونم یه بسته یه هفته ای حجم کم مثلا ده گیگ بیست تومن بخرم بعد وقتی ده گیگ تموم میشه نامحدود که ۹۰ گیگش مونده سرعتش میاد رو چهار پنج مگ و میتونم ۹۰ گیگو استفاده کنم.
        دلیلشو میدونین؟

  3. بسته های ثابت ایرانسل نامحدود ۳۰ روزه سرعت ۸ خوبه ولی میگن نامحدوده ولی تا ۸۰ گیگ بیشتر نیست بعد تمومه ولی بسته ۳۰ روزه سرعت ۲ و ۴ اصلا خوب نیست چون سرعتش پایینه و فیلتر شکن ها رو باز نمیکنه ولی سرعت ۸ خوبه

  4. سلام میثاق جان خیلی خیلی ممنون از انتشار این مطلب.
    وسوسه شده بودم که اینترنت نامحدود بگیرم. این نامحدود بودن ذهنم رو یکم قلقلک داد که داستان مشکوکه…
    یک دنیا ممنون

  5. با سلام خسته نباشید واقعا آدم رو وسوسه کرده بود واسه همین در این باره خواستم اول اطلاعاتی بدست بیارم همین که مطلب شما رو خوندم واسم مفید واقع شد از سایت و مطالب خوبتون ممنون.
    و یه سوال داشتم الان من ۳۰ روز ۱۲ گیگ اینترنت برای مودم بخرم سرعت تا چند مگابایت بر ثانیه میره؟؟

  6. با سلام، آیا بسته های ثابت ایرانسل نامحدود ۳۰ روزه سرعت۸ برتری خاصی نسبت به اینترنت ADSL با سرعت ۸ دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر در منطقه‌ای باشید که پوشش‌دهی اینترنت TDLTE ایرانسل خوب است؛ بله به صرفه‌تر و سریع‌تر هستند. اینترنت TDLTE نیاز به ثبت‌نام و خط تلفن ثابت ندارد و مودم آن را می‌شود هر کجا برد و به برق زد و استفاده کرد.

  7. من چند ساله از بسته نامحدود ۸ مگ ایرانسل استفاده میکردم و ازش راضی بودم
    این ماه سرعتش زیر یک مگ بود،بهتره بگم سرعتش بین ۲۰ تا ۳۰ ک.ب/ث بود…
    در حدی پایینه که سایت های داخلی رو هم باز نمیکنه،رسما این ماه ایرانسل با این بسته منو دست انداخته و مسخره کرده..
    بسته رو از توی لیست حذف کنن،یا بنویسن سرعت زیر یک مگ…جالبترش اینجاس که تا تموم نشه بسته دیگه ای جواب نمیده،من این ماه رو اصلن راضی نبودم،گند زده ایرانسل

  8. کاری کردند که استارلینک ارزانتر درمیاد بخریم قیمت های جدید همبن هشت اقتصادی ایرانسل صدو سی هزار و هشتصد تومان است اصلا برای کی اقتصادی است ایرانسل یا خودشون

  9. سلام ممنون از مطالب مفید و بدون حاشیه های اضافی که اکثر مقاله های اینترنتی دچار این ویروس زیاد کردن مطلب و به درد نخور بودن هستند.
    من میخواستم بسته اقتصادی بخرم ولی خوب شد یه تحقیق کوچولو کردم و مطالب شما به دردم خورد. پسر کوچیک من که مدام به صورت آنلاین کارتون نگا میکنه یعنی دانلودی ها رو نگا نمیکنه میره آنلاین میبینه و هر ماه هزینه ۶۰ گیگ اینترنت رو دستمون میزاره. خواستم اقتصادی بگیرم ولی با مطالب شما فهمیدم به درد نمیخوره. کاش برنامه های آنلاین مثل فیلیمو گزینه ای برای مصرف کم اینترنت داشتن البته کیفیت پخش رو میارم پایین ولی نمیدونم تاثیری داره یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا