اخبار ایران

چرا این روزها سرعت اینترنت تلفن همراه کاهش یافته است؟

این روزها غالب کاربران اینترنت موبایل متوجه کاهش کیفیت سرعت آن شدند و اعتراض‌هایی داشتند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در لایو اینستاگرامی ۴۰ دقیقه‌ای خود پاسخ‌گوی کاربران بود و توضیحاتی درباره کاهش سرعت اینترنت تلفن همراه و البته برخی مسایل مطرح شده دیگر در روزهای اخیر داد.

وزیر ارتباطات تایید کرد گزارش‌های زیادی از کاربران در روزهای اخیر پیرامون کیفیت بد شبکه‌های تلفن همراه دریافت کرده است و کارگروهی تشکیل داده تا به این موضوع رسیدگی کنند و گزارش دقیقی بدهند.

ولی آذری جهرمی یک دلیل افت کیفیت شبکه اپراتورهای پرمشتری ایران و از جمله همراه اول را تخصیص پهنای‌باند به سیستم هواپیمایی کشور اعلام کرد:

«با توجه به نیازی که سیستم‌های هواپیمایی کشوری داشت از یک ماه گذشته، مجبور شدیم که میزانی از پهنای باند روی باند ۹۰۰ مگاهرتز را به سیستم‌های هواپیمایی اختصاص دهیم.  این باند فرکانسی برای ارائه‌ی خدمات نسل سوم همراه در اختیار اپراتور اول تلفن همراه (همراه اول) بوده است که در نهایت با به‌اشتراک‌گذاری آن با سیستم هواپیمایی از کیفیت ارائه‌ی خدمات اینترنتی این اپراتور کاسته شده است.»

وزیر ارتباطات می‌گوید خدمات صوت همراه اول نیز روی این فرکانس رادیویی است که باز هم به دلیل اشباع شدن پهنای‌باند با افت کیفیت روبرو شده است. 

بازنگری در پهنای‌باند فرکانسی و افزایش ظرفیت فیبرنوری

از دیگر دلایل کاهش کیفیت اینترنت تلفن همراه در روزها و هفته‌های اخیر، طرح‌های تشویقی رایگان اپراتورها به کاربران عنوان شده است. چون ظرفیت کانال فرکاسی را اشباع می‌کنند. محمدجواد آذری جهرمی برای رفع این مشکل می‌گوید:

«در تلاش برای بازنگری پهنای باند فرکانسی هستیم که در اختیار اپراتورها است. چندان منطقی نیست که شبکه‌ی اپراتوری که خالی است پهنای باند فرکانسی وسیعی در اختیار داشته باشد؛ اما در مقابل اپراتوری که مشترکان زیادی دارد با محدودیت دسترسی به پهنای باند در یک باند فرکانسی مواجه باشد. تغییرات در این زمینه به‌صورت جدی در دست بررسی رگولاتوری و اپراتور تلفن همراه است.»

افزایش ظرفیت فیبر نوری برای اپراتورها از دیگر راه‌کارهایی است که وزیر ارتباطات در لایو اینستاگرام به کاربران وعده داد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا