اخبار ایران

رئیس سازمان رگولاتوری: احتمالا اینترنت VDSL ارزان‌تر می‌شود

قیمت اینترنت VDSL بیشتر از نرخ و تعرفه مصوبه ۲۶۶ سازمان رگولاتوری نخواهد شد.

پیش‌بینی می‌کنیم شرکت‌های FCP برای جذب مخاطب، هزینه‌ها را نسبت به تعرفه رسمی حتی کاهش بدهند تا سرویس اینترنت VDSL در میان مشترکین جا بیفتد.

قصد داریم ۳۴۰ هزار پورت VDSL در تهران و قم راه‌اندازی کنیم که تا کنون ۱۳۰ هزار خط به بهره‌برداری رسیده است.

قرار است مخابرات ایران با همکاری شاتل و آسیاتک، سرمایه‌گذاری وسیعی روی VDSL انجام دهند. چند شرکت دیگر هم اعلام آمادگی کردند.

تا پایان همین سال باید ۵ میلیون پورت VDSL راه‌اندازی شود.

این‌ها بریده‌هایی از سخنان «حسین فلاح جوشقانی»، رئیس سازمان رگولاتوری با سایت دیجیاتو است.

مشکل اصلی VDSL چیست؟

تعرفه اینترنت VDSL و مشکلات توسعه و راه‌اندازی آن در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته است. وزیر ارتباطات در اوایل فروردین ماه وعده داد تا پایان اردیبهشت ماه نزدیک به ۸۰۰ خط VDSL در استان‌های تهران و قم راه‌اندازی شود.

اما اکنون رئیس سازمان رگولاتوری می‌گوید فقط ۱۳۰ هزار پورت به طور عملی به بهره‌برداری رسیده است ولی تا پایان سال برنامه‌ریزی کردیم ۵ میلیون پورت وی‌دی‌اس‌ال داشته باشیم.

وعده‌هایی که بسیار سخت عملی می‌شوند و باورهای آن‌ها سخت‌تر است. 

«حسین فلاح جوشقانی» می‌گوید تعرفه اینترنت VDSL دو برابر ADSL نخواهد بود و بسیاری از شرکت‌ها برای جذب مشترک، اقدام به پایین آوردن تعرفه رسمی رگولاتوری می‌کنند. به تدریج اینترنت VDSL ارزان‌تر می‌شود تا کاربران خانگی بیشتری به سوی آن بروند.

کاربران زیادی در نقاط مختلف کشور و از جمله استان‌های یاد شده قم و تهران برای دریافت خط VDSL ثبت‌نام کردند یا درخواست خود را به شرکت مخابرات دادند ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

توسعه اینترنت VDSL به خاطر نصب تجهیزات لازم در کافوهای اینترنتی سطح شهرها و مناطق به کندی پیش می‌رود وگرنه بسیاری از کاربران مشکلی با قیمت و تعرفه این نوع اینترنت ندارند و حاضر هستند سریعا از اینترنت ADSL با سرعت میانگین ۱۰ مگابیت به سوی اینترنتی با سرعت میانگین ۴۰ مگابیت بروند.

نظر شما درباره تعرفه اینترنت VDSL چیست؟ آیا دولت می‌تواند تا پایان سال ۵ میلیون پورت وی‌دی‌اس‌ال راه‌اندازی کند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. بنده.حدودا ۷ ماه میشه از مخابرات سرویس vdsl دریافت میکنم.این را باید ذکر کنم با توجه به اینکه این تکنولوژی تازه وارد ایران شده و فراگیر نشده در استفاده بلند مدت حداقل شخص بنده را دچار مشکلات زیادی نظیر عدم هم خوانی سرویس خریداری شده با سرعت ارایه شده-افت مکرر سرعت تا ۸۰ % وقطعی و وصلی های خیلی زیاد که بیشتر در سرویس های adsl مشاهده می شد در اینترنت vdsl هم مشاهده می شود.بنده حتی با برخی دوستان که کار شناس فنی شرکت مخابرات هستند گفت گو داشتم و مشکلاتم را برایشان ذکر کردم.جالب است خودشان هم از وجود مشکلات اینچنینی درسرویس vdsl اطلاع دارند -از جمله قدیمی بودن یا دست دوم بودن برخی از تجهیزات vdsl که در مراکز مخابراتی نصب می شوند-ولی به دلایلی که ذکر ان در اینجا امکانش نیست قادر به دادن اینترنت در بستر vdsl یا حتی فیبر نوری با کیفیت مناسب را دارا نمی باشند.
    خودم به نظرم همان اینترنت adslاز vdsl فعلی ارزش بالاتری در مقطع کنونی دارد. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا