اخبار ایران

رگولاتوری: امسال واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL محقق نمی‌شود؛ شبکه اینترنت ایران در آستانه اشباع است

رئیس سازمان رگولاتوری ایران در گفت‌وگو با سایت زومیت درباره وضعیت اینترنت در ایران و به طور مشخص توسعه اینترنت VDSL صحبت‌هایی انجام داده است.

همان‌طور که انتظار داشتیم؛ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعتراف کرده اهداف اینترنت VDSL در سال جاری تحقق پیدا نمی‌کند و مخابرات قادر به دادن ۵ میلیون پورت تا پایان سال نیست.

«حسین فلاح جوشقانی» می‌گوید «امیدواریم ۵ میلیون پورت VDSL تا پایان سال ۱۴۰۰ تبدیل شود اما اهدافمان برای امسال برآورده نمی‌شود. مخابرات در حال تأمین سرمایه است و احتمالا تا پایان امسال، یک تا دو میلیون ظرفیت ایجاد می‌شود

در الکامپ سال ۹۸ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از جایگزینی سرویس VDSL با ADSL داد. بهمن ماه سال گذشته هم وزیر گفت تا پایان خرداد ۱۳۹۹، سرویس VDSL برای ۲۵ درصد مشتریان راه‌اندازی می‌شود.

های وب، آسیاتک، شاتل، صبانت و فناپ برنامه دارند که ظرفیت‌های VDSL را در شهرهای دیگر تا شهریور سال آینده ایجاد کنند.

محمدجواد آذری جهرمی ۱۶ مهر امسال خبر داد که در تهران و قم حدود ۷۶۰ هزار پورت VDSL نصب شده است. وعده‌ی جهرمی برای سال ۹۹، تبدیل ۵میلیون پورت VDSL در کشور بود؛ وعده‌ای که به‌نظر نمی‌رسد بیش از ۱.۵ میلیون پورت آن تا انتهای سال جاری عملیاتی شود.

رئیس رگولاتوری مشکلات عمده پیش‌روی توسعه اینترنت در ایران را «مشکلات فنی»، «افزایش شدید ضریب نفوذ اینترنت» و «تخلف اپراتورها» می‌داند و به طور مشخص برای اینترنت VDSL را سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند. به‌گفته‌ی فلاح، تبدیل ۵ میلیون پورت VDSL نیاز به دست‌کم ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.

او اشاره دارد مطابق با مصوبه بیت‌استریم، ۷۰۰ هزار پورت مخابرات دراختیار دیگر شرکت‌ها قرار می‌گیرد و عملیات آن در تهران آغاز شده است. های وب، آسیاتک، شاتل، صبانت و فناپ برنامه دارند که ظرفیت‌های VDSL را در شهرهای دیگر تا شهریور سال آینده ایجاد کنند.

شبکه اینترنت ایران در مرز اشباع

رئیس رگولاتوری در گفت‌وگوی خود گریزی به وضعیت اینترنت ایران زده و می‌گوید بالا رفتن میزان مصرف اینترنت در سال جاری نیز باعث ایجاد مشکلات فنی شده است.

پس از شیوع کرونا در کشور، مصرف اینترنت دو برابر شد و لینک اکثر مراکز مخابراتی بین شرکت‌ها و مخابرات ایران اشباع شد. فلاح اضافه می‌کند: «تمام این مراکز رصد می‌شوند تا به مشکلات‌شان سریعا رسیدگی شود. ما طی ۸ ماه گذشته، حدود ۳ هزار مرکز را ارتقا ظرفیت داده‌ایم.»

افزایش مصرف اینترنت باعث افزایش ترافیک و به‌تبع آن، افزایش درآمد شرکت‌ها شده است.

فلاح درپاسخ به این سوال که «آیا شرکت‌ها در سال جاری به‌دلیل افزایش قیمت دلار در سرمایه‌گذاری خود با مشکل مواجه شده‌اند؟» می‌گوید: «ممکن است شرکت‌ها به‌خاطر اشباع لینک‌های خود سرمایه‌گذاری کافی برای توسعه‌ نداشته باشند. اما کیفیت اینترنت را بیش از همه، تکنولوژی تعیین می‌کند.»

فلاح اضافه می‌کند که افزایش مصرف باعث افزایش ترافیک و به‌تبع آن، افزایش درآمد شرکت‌ها شده که انگیزه‌ی آن‌ها را برای ارتقای زیرساخت‌های خود افزایش می‌دهد.

رییس سازمان تنظیم مقررات اضافه می‌کند: «ما با پیگیری‌های خود اجازه نمی‌دهیم که اشباع شبکه رخ دهد.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا