اخبار ایران

تخلف اپراتورها در اعمال تعرفه پهنای‌باند داخلی تایید شد؛ انگار اصلا اینترنت نیم بها نداریم!

مدت‌ها است کاربران اینترنتی در ایران به اعمال نشدن تعرفه استفاده از پهنای‌باند داخلی اعتراض کرده و می‌گویند اپراتورها هنگام استفاده از پلتفرم‌های داخلی، تعرفه پهنای‌باند داخلی را اعمال نکرده و مانند پهنای‌باند خارجی برخورد می‌کنند.

حتی کار به جایی رسید که چندین رسانه اعلام کردند اصلا اپراتورها اعتقادی به تعرفه پهنای‌باند داخلی ندارند و اینترنت نیم بها وجود ندارد.

حالا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در نامه‌ای به وزارت راتباطات، تخلف اپراتورهای تلفن همراه در اعمال تعرفه پهنای باند داخلی را تایید کرده و خواستار برخورد با این موضوع شده است.

ساترا در نامه خود تنها به اپراتورهای همراه اشاره کرده و نامی از آن‌ها نبرده است. همین‌طور اشاره نکرده کدام پلتفرم‌های داخلی با همکاری اپراتورهای همراه تعرفه داخلی یا اینترنت نیم بها را نقض کردند.

در بخشی از این نامه آمده است:

«طبق گزارش‌های به‌دست‌آمده از شکایات کاربران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در هفته‌های اخیر، برخی اپراتورها با همکاری با یک پلتفرم اینترنتی اقدام به تبلیغات وسیع در سطح شهر مبنی بر استفاده «رایگان» از برنامه‌های نمایشی ایرانی کرده‌اند، در حالی که پیگیری‌های ساترا نشان می‌دهد رایگان بودن فقط در مورد حق اشتراک صدق می‌کند و اپراتور با محاسبه هزینه ترافیک اینترنت کاربران پلتفرم مذکور بر مبنای تعرفه اینترنت بین‌الملل، حقوق کاربران را نقض کرده است.»

براساس مصوبات ۲۳۷، ۲۴۸ و ۲۵۱ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها موظف هستند هزینه ترافیک محتوای داخلی روی پلتفرم‌های داخلی را با تعرفه حداکثر نصف تعرفه بین‌الملل محاسبه کنند.

همچنین ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم هزینه ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود؛ اما برخی از کاربران می‌گویند هنگام استفاده از پلتفرم‌هایی مانند «روبیکا» تعرفه بین‌الملل برای آنها محاسبه می‌شود و چیزی به نام اینترنت نیم‌بها وجود ندارند.

هنوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و پلتفرم روبیکا نسبت به این خبر و گزارش واکنشی نشان ندادند. سازمان ساترا در نامه خود به وزارت ارتباطات خواستار بررسی «تخلف‌های اپراتورهای تلفن همراه» شده و اینکه «برخورد و جلوگیری از ادامه این تخلفات» صورت گیرد.

بسیاری از کاربران در فضای مجازی با بررسی و مانیتور مصرف اینترنت خود اشاره کرده بودند که اپراتورهای تلفن همراه اصلا اینترنت نیم بها هنگام استفاده از پلتفرم‌های داخلی را رعایت نمی‌کنند و از حجم اینترنت بین‌الملل آن‌ها کسر می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا