اخبار ایران

وزیر ارتباطات: به تک تک خانه‌های مردم فیبرنوری با سرعت چند گیگابیت می‌دهیم

اجرای پروژه فیبر در منزل طی چهار سال آینده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده کشیدن فیبرنوری به تک تک منازل مردم در طی چهار سال آینده را داد تا بتوانند سرعت چند گیگابیت را تجربه کنند.

«عیسی زارع‌پور» در حاشیه بازدید از کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ‌توسعه پایدار زیرساخت‌ها، پاسخ‌گوی خبرنگاران بود و درباره چندین مسئله از جمله کندی اینترنت، ظرفیت پهنای‌باند بین‌الملل، تکمیل شبکه ملی اطلاعات و پروژه فیبر در منزل صحبت کرد.

اما جالب‌ترین بخش صحبت‌های وزیر ارتباطات به جایی برمی‌گردد که می‌گوید: «در تلاشیم تا انتهای دولت سیزدهم تک تک خانه‌های مردم به فیبر نوری دسترسی داشته باشند.» زارع‌پور، گفت با پروژه رساندن فیبرنوری به منازل (Fiber to Home) مردم می‌توانند تجربه دسترسی به اینترنت چند گیگابیت را داشته باشند.

زارع‌پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری به منازل، یک کار سخت و پیچیده است، گفت: «مخصوصا در شهرهای بزرگ که کنده‌کاری و رساندن فیبر به همه نقاط کار سختی است اما نیاز به یک عزم ملی دارد که من آن را در دولت سیزدهم می‌بینم که این اتفاق رخ دهد.»

وزیر ارتباطات مشکل پروژه فیبرنوری در منازل را خودناباوری می‌داند و می‌گوید اکنون ایران توانایی تولید داخلی فیبرنوری را دارد: «همه تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور وجود دارد، ما فیبر نوری را هم از خارج از کشور وارد می‌کردیم اما حالا در کشور تولید و حتی به خارج صادر می‌شود. اما ما مشکل خودناباوری داریم.»

زارع‌پور درباره کندی اینترنت و مشکلات زیرساخت نیز گفت: «توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مسئله‌ای است که در هشت سال و حداقل در ۴ سال اخیر کاری صورت نگرفته است طبیعی است که حل آن نیاز به زمان دارد و یکی دو هفته‌ای ممکن نیست و همکاران ما در زیرساخت روی افزایش کیفیت در بخش هسته شبکه در حال کار هستند و در بحث ترافیک بین‌الملل نیز با توجه به نیاز مردم در حال انجام اقداماتی هستیم.»

زارع‌پور در ارتباط با طرح موسوم به «صیانت از کاربران در فضای مجازی» گفت:‌ «ما برای این طرح نماینده خود را به مجلس معرفی کرده‌ایم و در بررسی آن حضوری فعال خواهیم داشت. این طرح علاوه بر این که نقاط قوت زیادی دارد، مسائل چالش‌برانگیزی دارد که باید به آن‌ها توجه شود. ما در این رابطه نقطه‌نظراتی جدی داریم. امیدوارم با همکاری نمایندگان مجلس در عین قانونمندسازی بیشتر فضای مجازی، کاری کنیم که موجبات پیشرفت کشور را نیز فراهم کند.»

در حالی وزیر ارتباطات از کشاندن فیبرنوری به تک تک منازل مردم طی چهار سال خبر می‌دهد که وضعیت اینترنت ثابت در کشور اصلا خوب نیست و تنها حدود ۱۳ درصد کل کاربران کشور مبتنی بر اینترنت ثابت ADSL و VDSL و FTTH هستند. به‌ویژه در بحث اینترنت فیبرنوری یا FTTH، براساس گزارش سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ رگولاتوری، کل مشترکان ایران حدود ۱۷۰ هزار نفر هستند.

وزیر ارتباطات، در اولین گفت‌وگوی خبری خود به مناسب دولت گفته بود که به کسب‌وکارها اینترنت فیبرنوری ۱۰۰ مگابیت می‌دهیم: «متاسفانه توسعه‌ی شبکه‌ی ثابت مبتنی بر فیبرنوری به خوبی انجام نشده و در مقابل شبکه‌ی سیار توسعه یافته است ما تلاش خواهیم کرد تا با توسعه‌ی فیبرنوری سرعت ۱۰۰مگابیت در ثانیه را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهیم. همچنین تلاش می‌کنیم این سرعت بالا به دست خانواده‌ها هم برسد.»

در حالی که دوست داریم این وعده‌ها تحقق پیدا کنند ولی بسیار بعید و دور از انتظار است طی چهار بتوان حتی به یک چهارم منازل کشور فیبرنوری را رساند.

نظر شما درباره وعده جدید وزیر ارتباطات برای فیبرنوری خانگی چند گیگابیت چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. مخابرات برای فیبر ۲ میلیون هزینه میگیره و حداکثر سرعت ۵۰ مگه همچنین های وب هم قراره تا پایان سال ۱۴۰۰ بسیاری از شهر های ایران رو تحت پوشش قرار بده اما تاکنون ۱ متر هم مناطق تحت پوشش رو اضافه نکرده و همچنین هنگام ثبت نام سرعت ۱۰۰ مگ معرفی میکنه پس از اتمام سرویس ثبت نامی حداکثر سرعت قابل خرید ۵۰ مگ است و حداقل قیمت برای تمدید ۱۶۵ هزار ماهیانه سرعت ۲۰ مگ است

  2. سلام ببخشید گفتن منطقه ما مخابرات سیم نمی‌کشه
    بعد امروز دیدم دارن کنار بلوار کابل نارنجی میکنن زیر خاک
    همون کابل فیبر نوریه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا