اخبار ایران

اپراتورها IPv6 را برای کاهش پکت لاست و کندی سرعت اینترنت فعال می‌کنند

رئیس رگولاتوری هم تایید کرد استفاده از IPv6 در دستور کار قرار گرفته است

شنیده می‌شود یک اپراتور موبایل برای کاهش پکت لاست و کندی سرعت اینترنت؛ IPv6 را فعال کرده است. رئیس رگولاتوری هم تایید کرد استفاده از IPv6 در دستور کار قرار گرفته است.

«امیر محمدزاده لاجوردی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره فعال شدن پروتکل IPv6 توسط یک اپراتور گفت: «موضوع استفاده از IPv6 در دستور کار اپراتورها است و به‌زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح خواهد شد.»

گفتنی است اپراتورهای موبایل در مقاطعی اعلام کردند IPv6 را فعال کردند ولی در عمل این قابلیت برای تمام کاربران و به صورت عمومی قابل استفاده نبوده و صرفا در برخی نقاط و شهرها یا روی برخی سرویس‌ها، آی پی ورژن ۶ در دسترس است.

IPv6 جدیدترین نسخه پروتکل IP است که از بنیادی‌ترین پروتکل‌های اینترنت محسوب می‌شود. همه ما در هنگام اتصال به اینترنت، از IPv4 استفاده می‌کنیم اما دامنه آی پی های نسخه ۴ به پایان رسیده و مشکلات زیادی مانند افزایش پکت لاست و تاخیر در اینترنت را به همراه دارد.

آی پی ورژن ۶ از آدرس‌های ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند و فضای آدرس دهی، پیکربندی خودکار، امنیت بیشتر، مسیریابی آسان‌تر، پشتیبانی از ارتباطات چندگانه و امکانات جدید به دست می‌دهد.

شما می‌توانید با فعال سازی IPv6 در مودم و ویندوز، از این مزایا بهره ببرید و برای همیشه از IPv4 خلاص شوید.

آی پی ورژن ۶

چند IPv6 در ایران فعال است؟

در ایران، حدود ۱۲ میلیون آدرس IPv4 وجود دارد که ۰.۳۳ درصد از کل آدرس های آی پی ورژن ۴ دنیا است. سهم هر کاربر ایرانی از IPv4 نیز فقط ۰.۲۵ درصد است؛ در حالی که در ایالات متحده، سهم هر کاربر اینترنت ۴ آدرس IPv4 وجود دارد.

گفته می‌شود ۲۰ درصد کل کاربران اینترنت ایرانی به IPv6 مهاجرت کرده‌اند که در برابر نزدیک به ۱۱۵ میلیون دستگاه متصل به اینترنت، سهم بسیار پایینی است.

ایران اقداماتی برای رزرو آدرس آی پی نسخه ۶ انجام داده و از این منظر، رتبه ۲۳ دنیا را دارد. گفته می‌شود سازمان‌ها و اپراتورها، تلاش‌های فراوانی برای دادن Ipv6 بیشتری به کاربران و سرویس‌ها صورت دادند و این اقدامات ادامه دارد.

اگر اپراتورها به طور گسترده IPv6 را فعال کنند؛ برخی از مشکلات اینترنت ایران مانند پکت لاست، کندی سرعت، اختلالات زیاد روی پروتکل‌های لایه‌های زیرین شبکه حل می‌شود.

در جهان بیش از ۴۰ درصد آدرس‌های آی پی مبتنی بر IPv6 است ولی در ایران، براساس گزارش کلودفلر فقط ۵ درصد است.

آموزش‌هایی درباره تغییر آدرس IP در پلتفرم‌های مختلف:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا