اخبار ایران

بیسفون از قابلیت رمزنگاری انتها به انتهای پیام‌ها در نمایشگاه الکامپ رونمایی کرد

پیام‌رسان بیسفون از فرصت نمایشگاه الکامپ استفاده و خبر راه‌اندازی سیستم رمزنگاری انتها به انتها برای ارسال و دریافت پیام‌ها را رسانه‌ای کرد.

پیام‌رسان بیسفون از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون نزدیک به ۴ میلیون کاربر دارد. بیسفون اولین پیام‌رسان بومی و ایرانی است که به سوی قابلیت پیام امن حرکت کرده است.

میلاد موحدین، مدیرارشد اجرایی نرم افزار بیسفون در این نشست خبری اعلام کرد تمام پیام‌ها از جمله متن، عکس، فایل‌ها، موقعیت مکانی و نظایر این‌ها در مبدا رمزگذاری خواهد شد و کلید رمزگشایی آن تنها به مقصد ارسال می‌شود تا وظیفه رمزگشایی را انجام دهد.

معین حسینی منش، مدیر محصول بیسفون نیز در این رویداد، توضیحات فنی درباره رمزنگاری استفاده شده از سوی بیسفون برای پیام امن ارایه داد و گفت:

«در قابلیت پیام امن بیسفون از الگوریتم AES استفاده می‌شود. این الگوریتم پیام را همراه با یک کلید ۲۵۶ بیتی ارسال می‌کند و این کلید تنها در مقصد بازگشایی می‌شود.»

حسینی منش امنیت سیستم رمزنگاری AES را خیلی بالا و یک استاندارد رایج در جهان دانست و تاکید کرد:

«برای این که بدانید احتمال حدس زدن کلید چه مدت است باید بگویم که بیش از ۳ ضرب در ۱۰ به توان ۵۱ سال طول می‌کشد تا این کلید حدس زده شود یعنی احتمال صفر درصد وجود دارد تا این پیام امن توسط عامل سومی دیده و خوانده شود.»

خبرنگار سایت شبکه‌چی از حسینی منش سوال کرد قابلیت پیام امن بیسفون تا چه حد توانسته استانداردهای جهانی و شناخته شده رمزنگاری انتها به انتها در پیام‌رسان‌ها را اخذ کند و در مقایسه با دیگر پیام‌رسان‌های امن چه وضعیتی دارد.

حسینی منش در جواب تاکید کرد از استانداردهای رایج پیام‌رسان‌ها در این زمینه یعنی الگوریتم رمزنگاری AES برای انتقال پیام‌ها و پروتکل تبادل کلید دیفی-هلمن استفاده شده است.

مدیران بیسفون تاکید داشتند سرورهای این پیام‌رسان در ایران بوده و ظرفیت پاسخ‌گویی به ۱۰ الی ۱۲ میلیون کاربر را دارند. 

گفتنی است بیسفون پیام‌رسانی نیست که در سال‌های اخیر ظهور کرده باشد و سابقه آن به خیلی سال پیش و سرویس‌های تماس صوتی بیستاک می‌رسد. این پیام‌رسان هیچ‌گونه ریشه دولتی یا شبه دولتی نداشته و شرکت سازنده و توسعه‌دهنده آن به طور کامل خصوصی است.

قرار است قابلیت پیام امن تا چند روز دیگر برای کاربران پیام‌رسان بیسفون فعال شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا