تاروپود

نمایشگاه الکامپ در تسخیر اینترنت TD-LTE

بدون شک، اینترنت TD-LTE یکی از پدیده‌های نمایشگاه الکامپ امسال است.

دیروز، در اولین روز نمایشگاه فرصتی شد به چندین سالن عمدتا سخت‌افزاری و شبکه‌ای الکامپ ۲۴ سری بزنم و از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه الکامپ امسال بازدید کنم و با گفت‌وگو با آن‌ها بنشینم.

اما در کمال تعجب دیدم در هر سالن، یک یا دو شرکت تبلیغ اینترنت TD-LTE را کرده و این سرویس را با قیمت و مودم‌های مختلفی به بازدیدکننده‌ها پیشنهاد می‌کنند.

این شرکت‌ها نظیر «شبدیز»، «مبنا تلکام» و «تک‌نت» و غیره سوای شرکت‌های مبین‌نت و ایرانسل هستند که اپراتورهای اصلی اینترنت TD-LTE شناخته می‌شوند و اکنون در نمایشگاه مودم‌ها و سرویس‌های خود را با تخفیف‌های آن چنانی تبلیغ می‌کنند.

به علاوه، این شرکت‌ها جدای از آسیاتک، شاتل موبایل و برخی از شرکت‌های اینترنتی مطرح و غول بازار ADSL هستند که اخیرا سرویس‌های TD-LTE عرضه می‌کنند.

در حقیقت، این شرکت‌ها اپراتورهای مجازی (MVNO) هستند که به تازگی از وزارت ارتباطات و رگولاتوری مجوز فعالیت دریافت کردند و روی همان بسترهای ارتباطی و مخابراتی سه اپراتور اصلی اینترنت TD-LTE، یعنی مبین‌نت، ایرانسل و رایتل خدمات ارایه می‌دهند.

دیروز، به طور مفصل با چند کارشناس این شرکت‌ها صحبت کردم. چون برای خودم جای سوال دارد چرا مردم باید سراغ خرید اینترنت TD-LTE از این شرکت‌ها بروند در حالی‌که مبین‌نت و ایرانسل در همه شهرها نمایندگی دارند و روی TD-LTE به طور فعالی تمرکز دارند.

ارزش افزوده TD-LTE

برخی از این شرکت‌ها مدعی هستند سرویس اینترنت TD-LTE با خدمات ارزش افزوده بهتری به مشتری ارایه می‌کنند. مثلا، بسته‌های اینترنتی متنوع‌تری می‌دهند یا تخفیف‌های بیشتری در خرید حجم‌های جدید خواهند داد.

همین‌طور، پهنای‌باندی که به مشتری می‌دهند بیشتر و بهتر از اپراتورهای اصلی و مادر TD-LTE است. البته، آنتن‌دهی و سرعت منظورشان نیست بلکه صرفا پهنای‌باند بهتری می‌دهند.

خدمات پشتیبانی از دیگر مواردی بود که روی آن تاکید داشتند. یک کارشناس فروشنده TD-LTE اظهار می‌کرد مبین‌نت و ایرانسل شرکت‌های بسیار بزرگی هستند که عموما توانایی ارایه خدمات پشتیبانی سراسر و مطلوبی را ندارند. 

بنابراین، شرکت‌های MVNO می‌توانند این ضعف را جبران کرده و خدمات نصب و راه‌اندازی، پشتیبانی و سرویس‌های با کیفیت بهتری به مشتریان ارایه بدهند. 

قیمت، فاکتور بعدی بود که اپراتورهای مجازی TD-LTE روی آن مانور می‌دهند. این شرکت‌ها اعتقاد داشتند سرویس‌های متنوعی از نظر حجم و قیمت به مشتری ارایه خواهند داد که از بسته‌های اینترنتی اپراتورهای اصلی بهتر است.

مودم‌های TD-LTE

متاسفانه تمام مودم‌های TD-LTE این شرکت‌ها ساخت و مونتاژ چین و گمنام است. هر یک از این شرکت‌های ارایه‌دهنده TD-LTE سراغ یک مدل مودم ناشناخته رفته و آن را به مشتری عرضه می‌کند. 

وقتی با یک کارشناس این شرکت‌ها درباره مودم‌های TD-LTE و ضعف‌هایشان صحبت کردم؛ به صراحت تایید کرد مودم‌های TD-LTE موجود در بازار ایران چندان با کیفیت نیستند و آنتن‌دهی یا وای‌فای خوبی ارایه نمی‌کنند.

اگر می‌شود فهمید مودم‌های مبین‌نت یا ایرانسل ساخت هواوی و به سفارش این شرکت‌ها است؛ تصور نمی‌کنم بتوان مدل و برند مودم‌هایی که اپراتورهای مجازی TD-LTE می‌دهند را کشف کرد. این موضوع از نظر من بسیار ناراحت‌کننده و حتی مسئله‌دار است. 

بازاریابی روی TD-LTE که دوست‌اش نداریم

سوالی که برایم مطرح شده، چرایی ورود این همه شرکت و اپراتور مجازی به اینترنت TD-LTE است.

در مدت دو سالی که سرویس‌های اینترنت TD-LTE در ایران عرضه شدند؛ به وضوح نارضایتی در میان کاربران موج می‌زند و از نظر سرعت و آنتن‌دهی قابل مقایسه با اینترنت همراه ۴G نیستند. 

آیا اینترنت TD-LTE برای شرکت‌ها سود کلان و راحتی دارد که این همه شرکت وارد گود بازاریابی آن شده‌اند؟

آیا اینترنت TD-LTE آن‌قدر آینده‌دار است و قرار است در میان کاربران ایرانی فراگیر شود؛ مثلا ۳۰ میلیون ایرانی از TD-LTE استفاده کنند که نیاز به این همه اپراتور حقیقی و مجازی داریم؟

آیا برنامه و طرحی دنبال می‌شود که TD-LTE جایگزین ADSL شود؟

چرا در کشورهای دیگر روی اینترنت TD-LTE سرمایه‌گذاری نمی‌شود ولی در ایران شاهد رشد قارچ‌گونه شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس‌ها و بسته‌های اینترنت TD-LTE هستیم؟

چرا شرکت‌هایی که سودای جذب مشتری و ارایه اینترنت دارند؛ روی دیگر مدل‌های اینترنت مانند VDSL یا فیبر و همین‌طور اینترنت همراه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و فقط تبلیغات TD-LTE را می‌بینیم؟

و سوال آخر اینکه آیا می‌توان موفقیت و آینده‌ای روشن را برای این اپراتورها در نظر گرفت؟

حتما تا نمایشگاه الکامپ سال آینده جواب این سوال را خواهم فهمید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

    1. سلام
      اتفاقا کلی باشون بحث کردم
      میگن سیم‌کارت TD-LTE فقط با مودم ایرانسل
      در دیگر شرکت‌های TDD هم گشتم همه مودم را با سیم‌کارت و سیم‌کارت را با مودم می‌دهند
      حالا خوب هر دوش آن چنان مالی هم نیستند…

  1. مطالب خوبی بود ممنون.
    شاید علتش نصب تجهیزات گران قیمت در مرکز مخابراتی استانها و شهرها باشه و شاید محدودیت پورت و پهنای باند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا