اخبار جهان

ساخت ایستگاه ۵G معلق در آسمان توسط ژاپن

سال ۲۰۲۵ اولین ایستگاه 5G با فناوری HAPS راه‌اندازی می‌شود

ژاپنی‌ها می‌خواهند سال آینده اولین ایستگاه ۵G معلق در دنیا را راه‌اندازی کنند.

به گزارش سایت Nikkei Asia، چشم بادمی‌ها در حال توسعه فناوری به نام HAPS یا «ایستگاه‌های ارائه شبکه با ارتفاع بالا» هستند که در ارتفاع ۱۸ تا ۲۵ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و برای رساندن ارتباطات ۵G به مساحتی حدود ۱۰۰ کیلومتر استفاده می‌شوند.

این ایستگاه ۵G توسط پهپادهای خورشیدی در آسمان معلق بوده و می‌تواند اینترنت پرسرعت را به نقاطی از زمین که کابل‌کشی یا نصب دکل موبایل سخت است؛ ارسال کند.

پهپاد خورشیدی برای 5G

ژاپنی‌ها اولین ایستگاه ۵G معلق در آسمان را سال ۲۰۲۵ به پرواز درآورده و در صورت موفقیت، به یک دستاورد بزرگ در صنعت فناوری‌های ارتباطی دست پیدا کردند.

ایستگاه ۵G معلق؛ راهکاری برای پوشش گسترده اینترنت پرسرعت

در فناوری HAPS، وسایل نقلیه بدون سرنشین در استراتوسفر زمین به پرواز درآمده و یک شبکه ۵G گسترده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

انتظار می‌رود هرکی از این ایستگاه‌های ۵G معلق در آسمان بتواند مساحت‌هایی تا ۲۰۰ کیلومتر را پوشش بدهند ولی کاربران برای اینترنت پرسرعت باید در پوشش ۱۰۰ کیلومتری قرار داشته باشند.

فناوری HAPS

در این فناوری از فرکانس‌های رادیویی ۱.۷ گیگاهرتزی، ۲ گیگاهرتزی و ۲.۶ گیگاهرتزی استفاده می‌شود. افزون بر این، باندهای فرکانسی ۷۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتز برای بهبود خدمات تلفن همراه در اروپا، امریکا و مناطقی از آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمارهای سایت تحلیلی Statista نشان می‌دهد بیش از ۵ میلیون کاربر اینترنت در جهان وجود دارد ولی ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت و اینترنت ۵G بسیار پایین است.

5G معلق

برای مثال، فقط ۲۴ درصد کاربران قاره افریقا به اینترنت دسترسی دارند و توزیع اینترنت در جهان به صورت یکسان صورت نگرفته است. یکی از اهداف راه‌اندازی ایستگاه ۵G معلق، دسترسی گسترده به اینترنت در مناطق محروم از این فناوری است.

شرکت مخابراتی NTT ژاپن برای استفاده از این فناوری اعلام آمادگی کرده است.

درباره اینترنت ۵G بیشتر بخوانید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا