تاروپود

بهترین زمان برای خرید مودم: از ۱۵ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر شدند

کاهش قیمت انواع مودم ADSL و VDSL و 4G طی چند ماه اخیر

چند ماهی است که مودم‌ها در بازار ایران با کاهش قیمت روبرو شدند و هر ماه ارزان‌تر می‌شوند.

با کاهش قیمت دلار و به‌ویژه ثبات آن در شش ماه اخیر، ضمن اینکه بازار به یک ثبات نسبی رسیده است و دیگر از قیمت‌های هیجانی خبری نیست؛ بلکه واردکنندگان و توزیع‌کنندگان توانستند قیمت‌های معقول‌ترین برای اجناس خود درج کنند و همین نکته سبب شده قیمت مودم‌ها کاهش پیدا کند.

البته، این کاهش قیمت متخص بازار شبکه و مودم نیست؛ بلکه سایر بازارها از جمله بازار موبایل و لپ‌تاپ را هم در برمی‌گیرد. دیروز اعلام شد قیمت موبایل‌ها به کف حد خود رسیده است. در بازار لپ‌تاپ‌ها هم شاهد افت قیمت هستیم.

در همین راستا، رئیس اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرد قیمت فکس، مودم، پرینتر و انواع تبلت طی مدت یک ماه ۱۵ تا ۴۰ درصد و به طور میانگین ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

چقدر کاهش قیمت داریم؟

با بررسی و مقایسه قیمت‌های انواع مودم‌های ADSL و ۴G طی چند ماه اخیر نیز می‌توان به خوبی دریافت یک کاهش قیمت بزرگ را شاهد بودیم.

مثلا، مودم ایرانسل TF-i60 که همین چند ماه پیش تا نزدیک به ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت؛ این روزها با قیمت ۲.۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

نمودار تغییرات قیمتی مودم ایرانسل TF-i60 H1

مودم ADSL/VDSL تی‌پی‌لینک TD-W9970_V2 که در آذر ماه سال گذشته به ۱.۵ میلیون تومان رسیده و جزو پرفروش‌ترین مودم‌های ADSL بازار است؛ این روزها با قیمتی ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. یعنی نزدیک به ۵۰ درصد ارزان‌تر شده است.

نمودار تغییرات قیمتی مودم تی‌پی‌لینک TD-W9970_V2

همین‌طور، مودم تی‌پی‌لینک Archer VR400 در فروردین ماه سال گذشته و در پی کمبود شدید مودم ADSL/VDSL در بازار ایران به بالای یک میلیون تومان رسید و بعد همین‌طور افزایش قیمت داشت تا در نیمه دوم سال نزدیک به ۳ میلیون تومان بود؛ این روزها با قیمت ۱.۵ میلیون تومان هم در بازار یافت می‌شود.

نمودار تغییرات قیمتی مودم تی‌پی‌لینک Archer VR400

مودم زایکسل vmg5301-t20a هم با کاهش قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومانی از ۱ میلیون تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

بهترین فرصت برای خرید مودم ADSL/VDSL

کاهش قیمت‌ها در بازار مودم‌های ADSL و VDSL بیشتر از بازار مودم‌های ۴G است. در هر دو بازار شاهد تنوع زیادی از مدل‌ها و برندها هستیم و هر دو بازار با کاهش قیمت روبرو شدند ولی افت قیمت مودم‌های ADSL و VDSL بیشتر است؛ لذا اگر برنامه خرید یک مودم ADSL/VDSL دارید؛ اکنون بهترین فرصت است.

نمودار تغییرات قیمتی مودم تی‌پی‌لینک Archer MR200

مودم تی‌پی‌لینک MR200 که در آبان ۹۹ حتی به قیمت ۳.۳ میلیون تومان رسیده بود؛ اینک زیر ۲ میلیون تومان به فروش می‌رود یا مودم آلکاتل EE70 که در مهر ۹۹ با قیمت ۳.۹ میلیون تومان فروخته شده است؛ اینک در بهترین حالت قیمتی ۲ میلیون تومان دارد ولی شما می‌توانید با تخفیف از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید.

درباره مودم‌های فورجی یک نکته بسیار مهم گفتنی است. مودم‌های ۴G LTE در فصل پاییز سال ۹۹ یک جهش قیمت بسیار شدیدی داشتند و پس از آن به دنبال کاهش و تثبیت قیمت دلار، طی دو سه ماه قیمت‌ها دوباره کاهش شدیدی پیدا کرد. از بهمن ماه تا کنون باز این مودم‌ها با افت قیمت روبرو شدند ولی نه به اندازه مودم‌های ADSL که گاها ۴۰ الی ۵۰ درصد ارزان‌تر شدند.

به هر حال، این روزها بهترین فرصت برای خرید نه تنها مودم بلکه هر وسیله دیجیتالی دیگری است. نه اینکه بگوییم قیمت‌ها متعادل و مقرون‌به‌صرفه هستند بلکه نسبت به آشفته بازار سال ۱۳۹۹ ارزان‌تر شدند.

اینکه دوباره ارزان‌تر می‌شوند یا در تابستان دوباره رو به گرانی می‌روند؛ پرسشی است که واقعا هیچ‌کس جوابش را نمی‌داند و فقط می‌توان یک سری حدس و گمان داشت!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا