راهنمای خرید

گزارش بازار: افزایش ناگهانی قیمت مودم‌های VDSL بازار ایران

 به‌روزرسانی ۲۵ فروردین

قیمت محدود مودم‌های VDSL موجود در بازار به شدت در حال افزایش است. 

افزایش تقاضا برای خرید مودم‌های VDSL و انبارهای خالی فروشگاه‌ها بهترین فرصت را به دست معدود فروشنده‌های دارای مودم‌های VDSL پر تقاضای بازار داده است تا با قیمت‌های دلخواه مودم‌های خود را بفروشند.

مودم تی‌پی‌لینک VR400 طی یک هفته از قیمت ۱.۰۳۵.۰۰۰ تومان به ۱.۵۲۵.۰۰۰ تومان رسیده است.

مودم دی‌لینک DSL-2877AL طی یک هفته از قیمت ۸۸۰ هزار تومان به قیمت ۱.۱۹۰.۰۰۰ تومان رسیده است.

همین‌طور، مودمی مانند ایسوس در تاریخ ۲ فروردین ماه قیمت ۱.۰۷۴.۰۰۰ تومان داشته اکنون با قیمت ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

شاید بتوان بهانه افزایش قیمت دلار را آورد ولی قطعا این مودم‌های از چند ماه پیش خریداری شده و با دلار کنونی سفارش داده نشده‌اند.

ای کاش نهادها و سازمان‌های مسئول هرچه زودتر این جریان بازار را رصد کرده و با خاطیان برخورد کنند. در این وضعیت، خرید یک مودم ۱ میلیون تومانی برای بسیاری از مردم میسر نیست چه برسد که یک هفته‌ای این مودم را ۵۰۰ هزار تومان بیشتر خریداری کنند.

به‌روزرسانی ۲۱ فروردین

در حالی‌که همه در تعطیلات نوروز و البته قرنطینه خانگی به خاطر ویروس کرونا بودند؛ یک توییت از وزیر ارتباطات درباره واگذاری ۸۰۰ هزار پورت اینترنت VDSL به کاربران خانگی در استان‌های تهران و قم و ۴ برابر شدن سرعت اینترنت خانگی، بازار شبکه ایران را با شوک مواجه کرد.

داستان از یک ماه پیش از آن آغاز شده بود. در خانه ماندن مردم به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باعث افزایش ۱۰۰ درصد ترافیک اینترنت در ایران شده و در نتیجه کیفیت اتصال‌های خانگی به شدت افت کرد.

ارائه بسته اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی رایگان به کاربران خانگی هم تیر خلاصی بود بر سرعت اینترنت و کلافگی و شکایت و گله مردم.

مراکزداده با تمام ظرفیت خود کار کردند؛ زیرساخت شبکه در وضعیت انفجار قرار گرفت و بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی با مشکلات جدی روبرو شدند.

فشارها برای حرکت به سوی VDSL

اینترنت تنها سرگرمی مردم در خانه‌ها بود. هزاران کارمند در خانه به اینترنت وصل شدند تا دورکاری کنند و بسیاری از مشاغل در خانه کارهایشان را پیگیری می‌کردند. دانش‌آموزان و دانش‌جویان سر کلاس‌های مجازی درس‌ها نشستند یا سراغ یادگیری آنلاین و راه دور رفتند.

همه اینها باعث شد سرعت اینترنت خانگی که عموتا مبتنی بر اتصالات ADSL با حداکثر سرعت ۱۶ مگابیت است؛ افت شدیدی داشته باشد و سیل شکایت‌ها و تماس‌ها به وزارت ارتباطات سرازیر شود.

وزیر ارتباطات جوان هم برای برون‌رفت از این وضعیت، با همکاری دو شرکت مخابرات ایران و شاتل اقدام به ۴ برابر کردن سرعت اینترنت خانگی روی ADSL و تبدیل پورت‌های ADSL به VDSL در دو استان تهران و قم کردند.

هر دو شرکت مخابرات ایران و شاتل طی اطلاعیه‌هایی شروع به ثبت‌نام و واگذاری اینترنت VDSL کردند و این وضعیت ادامه دارد.

 افزایش قیمت مودم وی‌دی‌اس‌ال

به همین دلیل، در اولین روزهای شروع کار در سال جدید، به یک باره قیمت مودم‌های VDSL افزایش یافت و بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مودم‌های خود را گران‌تر کردند یا از دسترس خارج کردند تا وضعیت بازار را بهتر ارزیابی کنند.

قیمت مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی‌آر ۴۰۰ که مدت‌ها است در حدود ۱ میلیون تومان و حتی در برخی سایت‌ها حوالی ۹۰۰ هزار تومان بود؛ به یک‌باره روی سایت دیجی‌کالا تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

مودم ایسوس AC55U که قیمتی نزدیک به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشت؛ سریعا به قیمت ۲ میلیون تومان رسید. همین‌طور مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی‌آر ۶۰۰ گران‌تر شد.

مودم‌های VDSL زیر ۱ میلیون تومان بازار هم هریک حدود ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شده و حتی برخی نایاب شدند. 

نمودارهای قیمت در سایت‌های خرده‌فروشی آنلاین هم این وضعیت را نشان می‌دهد. مثلا، نمودار زیر را برای یک مودم VDSL تماشا کنید:

نمودار افزایش قیمت مودم تی‌پی‌لینک VR400 روی سایت ایمالز:

نمودار افزایش قیمت مودم تی‌پی‌لینک TD-W9970_V2 روی سایت دیجی‌کالا:

نمودار افزایش قیمت مودم ایسوس DSL-N16 روی سایت دیجی‌کالا:

نمودار افزایش قیمت مودم ایسوس AC55U روی سایت ترب:

در همه این نمودارها مشاهده می‌کنید دقیقا از روزهای ۷ الی ۸ فروردین یا یکی دو روز زودتر و دیرتر قیمت‌ها یک جهش بزرگ دارند.

آینده بازار چیست؟

خیلی دور از انتظار نیست در روزهای آینده باز هم قیمت مودم‌های VDSL افزایش پیدا کند. در حالی‌که شاید تا یک ماه دیگر سفارش‌های جدید شرکت‌ها وارد بازار نشود و انبارها خالی از موجودی شوند؛ باید دید بازار چه واکنشی به افزایش تقاضاها برای مودم وی‌دی‌اس‌ال دارد.

دو شرکت مخابرات ایران و شاتل مودم‌های خودشان را به مشتریان پیشنهاد می‌کنند. مشترکان مخابرات ایران می‌توانند از میان چندین مودم با قیمت‌های مختلف یک مودم را انتخاب و سفارش بدهند یا اصلا خودشان مودم وی‌دی‌اس‌ال بخرند.

اما مودم‌های شرکت‌ها عموتا قدیمی و فاقد ویژگی‌های به‌روز و قدرتمندی است که مردم نیاز دارند. برای نمونه یک مودم vdsl شاتل را بررسی کردیم. 

من نمی‌توانم به کاربران و خواننده‌های سایت پیشنهاد کنم هرچه سریع‌تر یک مودم vdsl برای خودشان بخرند یا دست نگه دارند تا در آینده مدل‌های متنوع وارد بازار می‌شود و با دست بازتر انتخاب کنند.

هیچ‌چیزی در آینده روشن نیست ولی یک چیز قطعی است: اراده وزیر ارتباطات برای رفتن به سوی اینترنت پرسرعت VDSL که مزایای بی‌شماری برای همه کاربران حتی موبایلی‌ها دارد.

اگر قصد خرید مودم VDSL را دارید؛ دو راهنمای مفید برایتان داریم:

معرفی ۵ مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران

۶ مودم روتر VDSL ارزان‌قیمت بازار ایران


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    شما قبلا تو یه مقاله‌ای نوشته بودین بعد از این که فیبر نوری جایگزین کابل مسی شد:
    «اگر کاربر مخابرات نیستید؛ سرویس اینترنت ADSL شما از بین رفته و مودم ADSL هم دیگر به درد شما نمی‌خورد و باید سرویس اینترنت VDSL و مودم جدید از شرکت اینترنتی بخرید.»

    ولی چند جا خوندم که با مودم قدیمی هم میشه تا نهایت ۲۰ مگابیت گرفت. حالا نمیدونم لینک بدم تأیید میشه یا نه، مثلا یه جا نوشته:
    «البته اگر تمایل دارید هزینه بیشتری برای خرید مودم نپردازید، می‌توانید با همان مودم قدیمی هم، بخشی از سرعت بالای VDSL را تجربه کنید. اینطور که به نظر می‌رسد، با مودم غیر VDSL می‌توان تا ۲۰ مگابیت سرعت را تجربه کرد که البته همین هم بیشتر از ۱۶ مگابیت بر ثانیه‌ای است که در ADSL ارائه می‌شود.»

  2. سلام من بایه اپیکشن کار میکنم به نام اچاره برای این کار بگیرن باید اینترنتم سرعتش بالاباشه تا کار زودتر بگیرن الانم گوشیم سامسونگ ۴G شبکه اینترنتم ایرانسل از همراه اول بهتر جواب میده میخوام یه مودم خوب قیمت مناسب باسرعت بالاهم تو خونه هم بیرون بگیرم شما راهنمایم کنین چون من نه سواد انچنانی دارم نه میدونم چه امکانات چه خدماتی باید یه مودم که به کار من بیاد باید داشته باشه ممنون میشم کمکم کنبن

    1. اگر فقط برای این مصرف می‌خواهید مودم بگیرید؛ بهتر است از همان اینترنت موبایل استفاده کنید.
      یک مودم خوب قیمت بسیار بالایی این روزها دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا