راهنمای خرید

چرا این روزها وقت مناسبی برای خرید مودم VDSL/ADSL نیست؟

اگر تا چند هفته پیش، مسئله این بود که شما پول به اندازه کافی نداشتید ولی انواع مدل‌های مودم روتر ADSL/VDSL به اندازه کافی در بازار بود؛ این روزها مسئله این است که مهم نیست شما چقدر پول دارید؛ بلکه اصلا مودم روتری در بازار برای فروش نیست.

کافی است یه سر به فروشگاه‌های آنلاین تجهیزات شبکه بزنید تا ببینید در دسته مودم روترها تقریبا هیچ محصولی نیست.

ابتدا از دیجی‌کالا شروع می‌کنم. فقط ۲ مدل مودم روتر ADSL دارد که هر دو متعلق به برند ایرانی یوتل هستند:

سری به فروشگاه همیشه پر از محصول مقداد آی‌تی می‌زنیم. ۹ الی ۱۰ محصول دارد ولی همگی مودم روترهای قدیمی و سری N یا سری AC چند سال پیش جهان هستند. بهترین مودم روتری که می‌بینیم؛ تی‌پی‌لینک آرچر وی ۴۰۰ با قیمت ۱ میلیون تومان است:

نوبت به فروشگاه لیون کامپیوتر می‌رسد. این فروشگاه کلکسیونی از مودم روترهای قدیمی دارد ولی باز در رده مودم روترهای VDSL و امروزی فقط مدل تی‌پی‌لینک آرچر وی ۶۰۰ و یکی دو مدل از شرکت دی‌لینک را شاهد هستیم:


فروشگاه هزارسو هم وضعیتی مشابه دارد و باز هم بهترین مودم روتری که می‌توانید پیدا کنید؛ تی‌پی‌لینک آرچی وی ۴۰۰ است به همراه چندین مودم روتر سری N یا AC750:

اما فروشگاه ایمالز انگار اوضاع بهتری دارد و شاهد مودم به‌روز و قدرتمندی مانند DSL-AC88U و DSL-AC68U ایسوس هستیم. البته، این مودم روترها هم چندان جدید و به‌روز نیستند ولی نسبت به مدل‌هایی که در فروشگاه‌های قبلی دیدیم؛ فوق‌العاده پیشرفته و ارتقایافته محسوب می‌شوند.

همین‌طور، چند مدل مودم روتر خوب از دی‌لینک مانند AC1900 EXO یا تی‌پی‌لینک آرچر وی ۹۰۰ را مشاهده می‌کنیم.

چرا بازار از مودم روتر خالی است؟

همیشه در ماه آخر سال میلادی و ماه ابتدایی سال جدید، در ایران با چنین مشکلی روبرو هستیم. چون شرکت‌های اصلی فروشنده مودم روتر، سعی می‌کنند انبارگردانی کنند و حساب و کتاب‌های خودشان را انجام دهند و از دادن جنس به نمایندگی‌ها خودداری می‌کنند.

شرکت‌های ایرانی هم در این بازه زمانی که عمدتا با تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی همراه است؛ فعالیت‌های خود را کاهش داده و سعی می‌کنند از ماه فوریه سفارش‌های خود را آغاز کنند تا محصولات جدید برای بازه زمانی اسفندماه و شب سال نو ایرانی‌ها به بازار سرازیر شوند.

البته، این تنها مشکل نیست. اتفاقات چند هفته اخیر در ایران، نوسانات ارزی که مانع بزرگی برای ثبت سفارش است؛ به‌ویژه گران شدن دلار در هفته‌های اخیر باعث شده به یک باره بازار از جنس خالی شود.

جیب مردم هم روز به روز تنگ‌تر و خالی‌تر می‌شود. بسیاری از مودم روترهای جدید اصلا به صرفه نیست وارد ایران شود چون قیمت‌هایی بالای ۵ میلیون تومان پیدا می‌کنند و طبیعی است که بیشتر از چند عدد فروش نمی‌رود.

در این میان، برخی حرکات سودجویانه هم در بازار مشاهده می‌شود. مثلا، وارد نکردن محصولات جدید برای فشار به بازار تا محصولات باقیمانده در انبار به طور کامل و با قیمت‌های بالایی توزیع و به ملت فروخته شود.

به هر حال، این روزها اصلا زمان خوبی برای خرید مودم روتر ADSL/VDSL نیست و بهتر است یک ماهی صبر کنید تا اوایل اسفندماه که شاهد سری جدیدی از محصولات خواهیم بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام دوست عزیز اگه امکانش هست راهنمایی کنید منو .
    من می خوام مودم td-lte بگیرم.
    اما قبلش سوالاتی دارم که امیدوارم پاسخ بدید:
    آیا امکان استفاده از مودم هایی که خود اپراتور ارائه نمی ده وجود داره ؟
    مثلا من نیاز دارم که مودم قابل حمل باشه . مودم هایی توی اینترنت هستند که از ۴G و ،TD-LTE پشتیبانی می کنن . اما آیا امکان استفاده از اونا برای ایرانسل وجود داره ؟
    شما برای استفاده از TD-lte که قابل حمل باشه چه مودمی رو پیشنهاد می دید ؟ و از چه شرکتی ؟

    1. سلام
      اینترنت TD-LTE مثل اینترنت موبایل نیست که بخواهید مودم همراه استفاده کنید. اینترنت TD-LTE درسته که بی‌سیم است و سیم‌کارت می‌خوره و اپراتور موبایل می‌ده ولی برای استفاده در مکان‌های ثابت هست. به همین دلیل هم خیلی کم بشه مودم قابل حملی با پشتیبانی از تی‌دی‌ال‌تی یافت.

      هر مودمی که از تی‌دی‌ال‌تی پشتیبانی کنه و لاک شده نباشد می‌توانید سیم‌کارت ایرانسل روش بیندازید و استفاده کنید.

  2. با سلام و خسته نباشید
    به نظر شما بعد عید و اوایل سال ۹۹ مودم های جدید میاد داخل بازار؟ ینی میخوام ببینم صبر کنم یا نه؟ چجوریه که گوشی های جدید تا معرفی میشن به ۱ ماه نمیرسه وارد میشن (هرچند با قیمت فضایی) ولی به هرحال وارد میشن و تحریم اینا رووشون تاثیر نداره؛ ولی تووی مودم ها اینجوری نیس! الان مودم های خارجی بازار جدیدترین شون مال همون ۲۰۱۶ یا فوقش ۲۰۱۷ هس و اصلا ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ دیده نمیشه!

    1. سلام
      بازار گوشی با بازار مودم خیلی تفاوت داره و به قول شما مودم‌های جدید وارد بازار نمی شوند.
      هم مشکلات گمرکی سر راه این مودم‌ها هست و هم مردم نمی‌خرند ولی برای موبایل ۱۰ تومانی پول می‌دهند.
      بعید است بعد از عید مودم‌های جدید زیادی وارد بازار شود تا تابستان که معمولا فصل داغی برای محصولات آی‌تی است و شرکت‌ها سعی می‌کنند واردات محصول داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا