تاروپود

تجهیزات شبکه در بازار ایران نایاب و لاکچری شدند

به نظرم حسابی از تجهیزات شبکه‌تان مراقبت کنید و هر روز قربان صدقه‌شان بروید چون احتمالا فعلا نمی‌توانید هیچ محصولی بخرید.

کافی است سری به فروشگاه‌های تجهیزات شبکه در مجتمع پایتخت تهران یا بازار رضا و پاساژ ایران بزنید تا متوجه منظورم شوید. نه اصلا نیازی نیست از پشت میز کامپیوترتان تکان بخورید! 

سری به سایت‌های فروشگاهی مانند دیجی‌کالا، مقداد آی‌تی، آی‌تی‌ بازار و نظایر این‌ها بزنید تا بفهمید چه اتفاقی در بازار شبکه ایران افتاده است. نه جنس و کالایی برای خریدن هست و نه قیمت‌های اعلام شده باورکردنی و معقول هستند.

متاسفانه، نوسانات ارز و دلار در چند ماه گذشته و به‌طور ویژه روزهای اخیر باعث شده فروشگاه‌ها و شرکت‌ها از ارایه اجناس خودداری کنند یا اصلا نتوانند جنسی ثبت سفارش کرده و وارد ایران کنند.

ویترین‌های خالی

به وضوح می‌توان فهمید برندهای همیشه فعال در بازار شبکه ایران مانند ایسوس، دی‌لینک، تی‌پی‌لینک و غیره در ماه‌های اخیر هیچ فعالیتی نداشته و نه سبد محصولات خود در بازار ایران را به‌روز کرده و نه حتا کالاهای قبلی را دوباره سفارش دادند.

اکنون، تقریبا هیچ روتر بی‌سیم رده بالایی در بازار یافت نمی‌شود. حتا اگر بخواهید چندین میلیون تومان پول بدهید تا یک روتر مثلا سه بانده بخرید یا روتری با سرعت‌های چند گیگابیتی بخرید؛ هیچ فروشگاهی به شما نمی‌فروشد.

اگر هم فروشگاهی یافت شود که چنین روتری داشته باشد و بخواهد بفروشد؛ قیمتی می‌گوید که با هیچ حساب و کتابی یا منطقی جور در نمی‌آید.

روترهای رده متوسط بازار بدون استثنا شاهد افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومانی بودند. برای مثلا روتر مودم ۴G پرفروش تی‌پی‌لینک MR200 در دی‌ماه قیمتی حدود ۵۴۰ هزار تومان داشته ولی اکنون با قیمت ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قدرت خرید مردم کاهش یافته و هیچ تمایلی به خرید روتر یا مودم و دیگر محصولات جدید ندارند

مودم روتر دی‌لینک DWR-953 نیز یکی دیگر از پرفروش‌های بازار است که اکنون با قیمت ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که دی‌ماه قیمتی ۴۳۰ هزار تومانی داشت.

تمام مودم روترهای تک بانده ۷۰ الی ۸۰ هزار تومانی بازار هم با افزایش قیمت به مرز ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. روتر دو بانده خوش قیمت شیائومی می ۳ که ۱۲۰ هزار تومان بود و در برخی فروشگاه‌های آنلاین با تخفیف ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت؛ اکنون قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی پیدا کرده است.

احتمال ورود جنس قاچاق و تقلبی یا مشکل‌دار به بازار افزایش پیدا خواهد کرد.

دیگر امکان ندارد یک روتر یا مودم روتر ۴G با قیمتی زیر ۳۰۰ هزار تومان در بازار پیدا کنید. مودم روتر رده بالای هواوی پیش از سال قیمتی ۵۴۰ هزار تومانی داشت ولی اکنون اگر در بازار یافت شود؛ با قیمت نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این وضعیت از چندین جهت آسیب‌های جدی به وضعیت شبکه و اینترنت کشور و کاربران می‌زند.

آثار این بازار نابه‌سامان

نخست، کاربران از خرید محصولات شبکه باکیفیت و رده بالا محروم می‌شوند و به ناچار باید تجهیزات شبکه قدیمی و با کارایی پایین یا باقیمانده از سال‌های پیش در انبارهای شرکت‌ها و فروشگاه‌ها را خریداری و مصرف کنند.

دوم، قدرت خرید مردم کاهش یافته و هیچ تمایلی به خرید روتر یا مودم و دیگر محصولات جدید ندارند یا به‌روزرسانی تجهیزات شبکه را به تاخیر می‌اندازند.

سوم، احتمال ورود جنس قاچاق و تقلبی یا مشکل‌دار به بازار افزایش پیدا خواهد کرد. محصولات شبکه از این منظر که درگاه ارتباط کاربران، سازمان‌ها و کسب‌وکارها به اینترنت هستند؛ بسیار حساس و از نظر امنیتی مهم هستند. ممکن است محصولات قاچاق انواع مشکلات امنیتی و جاسوسی را همراه خودشان داشته باشند.

این وضعیت بازار شبکه به ضرر کاربران نهایی، کسب‌وکارها و شرکت‌های نمایندگی و واردکننده است.

چهارم، کسب‌وکارهایی که نیاز مبرم به اینترنت و وای‌فای دارند؛ با کوتاه شدن دست‌شان از محصولات رده بالا و با کیفیت جهانی؛ مجبوراند از طرح‌ها و پروژه‌های خود صرف‌نظر کرده یا با هزینه‌های بیشتری کالاهایشان را تهیه کنند.

وقتی این وضعیت بازار شبکه ایران غم‌انگیزتر می‌شود که تا پیش از افزایش قیمت‌ها و به‌هم‌ریختگی بازار؛ باز هم کاربران خانگی توان خرید بهترین محصولات بازار را نداشتند و اکنون باید برای یک مودم روتر ساده ADSL نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان کنار بگذارند.

گپی که دیگر پر نمی‌شود

این اتفاق باعث می‌شود که فاصله ایران با دیگر کشورها در استفاده از وای‌فای پرسرعت، فناوری‌ها و امکانات جدید و پیشرفته ارتباطی همین‌طور افزایش یابد و به گپ و دره‌ای عمیق تبدیل شود که دیگر هیچ‌طوری جبران نشود.

از وضعیت بازار تجهیزات شبکه سازمانی و اینترپرایس مانند مراکزداده، سرور، ذخیره‌سازی و مخابراتی هنوز اطلاعی ندارم ولی قابل پیش‌بینی است که در آن بازار هم با آشفتگی، سردرگمی، نبود جنس و پروژه‌های معطل مانده روبرو باشیم.

امیدوارم هرچه زودتر این وضعیت بازار سروسامان بگیرد و به همت شرکت‌های نمایندگی؛ دوباره تجهیزات شبکه SOHO و SMB وارد بازار ایران شوند و البته با قیمت‌های معقول قابل قیاس با بازارهای جهانی به فروش برسند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا