نقد و بررسی

نگاهی به مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-224 NEW: تازه‌واردی با همان سخت‌افزار ولی ظاهر جدید

چند روزی می‌شود مودم دی‌لینک DSL-224 NEW را در سایت دیجی‌کالا و چند سایت دیگر فروشگاهی محصولات شبکه می‌بینم. به نظر می‌رسد این مدل مودم ADSL/VDSL تازه وارد ایران شده است.

همه ما با مودم دی‌لینک DSL-224 آشنا هستیم. یکی از مودم‌های VDSL ارزان‌قیمت بازار ایران که کیفیت نسبتا خوبی دارد و بسیاری از کاربران ایرانی برای خانه خود از آن استفاده می‌کنند.

حالا، شرکت دی‌لینک یک مدل جدیدتر از DSL-224 را برای برخی کشورها زده که از ایران هم سر درآورده است. مدل جدید با نام DSL-224 NEW و شکل و ظاهر متفاوتی عرضه می‌شود.

ظاهر این مودم نشان می‌دهد باید در همین سال‌های اخیر تولید شده باشد؛ چون زبان طراحی آن به مودم‌های جدید دی‌لینک بیشتر شبیه است تا مثلا به مودم‌های ۵ سال پیش!

پردازنده تک هسته‌ای RTL8685S با سرعت ۵۰۰ مگاهرتز روی این مودم سوار شده و در کنار آن ۳۲ مگابایت حافظه رم DDR2 SDRAM و ۸ مگابایت حافظه فلش قرار دارد. این مشخصات سخت‌افزاری نشان می‌دهند دی‌لینک زیاد نخواسته هسته اصلی مودم را ارتقا دهد.

یک درگاه RJ-11 برای خط تلفن و استفاده از اینترنت DSL دارد و ۴ درگاه RJ45 آن برای اتصال WAN و LAN هستند. پس، از نظر درگاه هم تفاوتی با مودم اصلی DSL-224 ندارد.

دو آنتن خارجی با قدرت ۵ دسی‌بل دارد که قابل جدا شدن نیستند و اصطلاحا omnidirectional و non-detachable محسوب می‌شوند. وای‌فای این مودم هم تک بانده و ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت است.

همان سخت‌افزار قدیمی؛ ظاهر جدید

از هر دو استاندارد +ADSL2 و VDSL2 پشتیبانی می‌کند. در حالت VDSL اگر روی سرویس ۱۷a باشد حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت را می‌دهد ولی اگر در حالت ۳۰a قرار گیرد، حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت را شاهد هستیم.

دارای کلیدهای روشن/خاموش دستگاه، قطع و وصل وای‌فای، WPS و ریست است. چراغ‌های LED در پنل جلویی ردیف شدند و درگاه‌ها به همراه آنتن خارجی در پنل پشتی هستند.

من ظاهر این مودم را بهتر از DSL-224 قدیمی پسند کردم و برای قرار دادن روی میزکار یا محیط‌های اداری و در چشم مناسب‌تر است. به علاوه، سبک‌تر و اندازه کوچک‌تری هم دارد ولی به نظر می‌رسد هیچ‌گونه تغییری در سخت‌افزار و مشخصات این مودم صورت نگرفته است.

ای کاش دی‌لینک تراشه قوی‌تری روی مودم DSL-224 NEW سوار می‌کرد یا یک تراشه وای‌فای دو بانده به کار می‌گرفت تا از نظر سخت‌افزاری و مشخصات هم یک مودم به‌روزتر باشد.

قیمت این مودم فعلا (شهریور ۹۹) در بازار ایران بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیون تومان است که باز هم جزو ارزان‌ترین مودم‌های VDSL بازار محسوب می‌شود.

خرید مودم دی‌لینک DSL-224 NEW از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫25 دیدگاه ها

  1. سلام
    ببخشید مودم من v403f یوتل هست که ۴ تا پورت ۱۰۰ مگابیتی داره و یه wan 1000 مگابیتی
    وقتی به کابل شبکه‌ام رو به wan میزنم هم اینترنت کار میکنه

    دو سوال دارم:
    ۱. فرق wan و lan چیه؟
    ۲. من adsl دارم اما اگر vdsl2 عرضه بشه با استانداردای بالاتر، سرعتش از ۱۰۰ مگ بالاتره؛ آیا با اتصال کامپیوترم به این پورت wan میتونم سرعت بالای ۱۰۰ مگ رو برا کامپیوترم دریافت کنم؟

    1. سلام
      تنها تفاوت درگاه WAN و LAN در این است که WAN اجازه اشتراک‌گذاری اینترنت از دستگاه دیگری به روی مودم را می‌دهد. یعنی به زبان ساده می‌توانید مودم دیگری را از طریق WAN به این مودم وصل کنید.
      در VDSL2 می‌توانید کابل شبکه کامپیوتر خود را به درگاه WAN بزنید تا سرعتی بالاتر داشته باشید

  2. سلام خسته نباشید، من این مودم رو برای vdsl شاتل خریداری کردم، خواستم ببینم چه تنظیماتی رو باید انجام بدم؟

    1. سلام
      معمولا خود شاتل همراه با سرویس اینترنت VDSL خود مودم هم می‌دهد و تنظیمات مودم روی آن انجام شده است. با این حال اگر می‌خواهید از این مودم استفاده کنید بای در بخش تنظیمات اینترنت روی گزینه VDSL یا شناسایی خودکار قرار بگیرد

  3. سلام، خسته نباشید، موقع تنظیم این مودم برای وی دی اس ال از من vlan id میخواد، با شاتل هم تماس گرفتم نمیدونستن، vlan id رو چی باید بذارم دقیقا؟

  4. سلام وقتتون بخیر

    از مطالب بسیار ارزشمند و مفید تون خیلی متشکرم
    قصد خرید مودم رو دارم و یکی دو روز هم در حال بررسی هستم و مطالب سایت شما رو هم کامل خوندم
    لطفا راهنمایی بفرمایید برای مصرف خانگی تا حدود یک میلیون تومان چی مودمی رو خریداری کنم؟ ایا همین مودم رو پیشنهاد می کنین؟ تک باند یا دو باند بودن مودم خیلی مهمه آیا؟

    1. سلام
      هم مودمی که اشاره شد خوبه و هم مودم‌هایی که در مقاله زیر معرفی شدند:

      https://shabakehchi.com/buyer-guide/12899/10-best-modem-adsl-vdsl

      بحث تک بانده و دو بانده کاملا به خودتان بستگی دارد. اگر تعداد زیادی کاربر به مودم وصل می‌شوند یا دستگاه‌های زیادی دارید که باید به مودم وصل شوند یا نیاز به سرعت زیادی دارید؛ بهتر است مودم دو بانده بخرید.

  5. سلام خسته نباشید
    من ۱ سوال داشتم شاید سوال خیلی از دوستان باشه
    من تک تک نظر دوستان سایت دیگه خاندم اینجا همینطور ولی ۱ چیز جالب شما زدین
    قدرت ۵ دسی‌بل
    ولی خیلی جا زده ۲ دسی بل میخواستم بدونم از کجا میشه فهمید ۲.& 5 چون همه راضی وبدن فقط گفتن انتن داخل ااق دیگه بری ضعیف تر میشه چون خودم الان tplink داشتم خواستم بدونم مرسی

  6. سلام.
    من دنبال این مودم تو سایت اصلی دی لینک گشتم ولی مشخصاتی ازش ندیدم . به نظر میرسه محصول اصلی دی لینک نباشه .

    1. سلام
      هر دو مودم قدرت و توانی نزدیک به هم دارند. اگر می‌خواهید از اینترنت VDSL استفاده کنید DSL-224 بهتر است ولی از ADSL استفاده می‌کنید TD-W9960 V1 را بگیرید قدرت بهتری دارد.

  7. سلام
    من این مودم دی لینک ۲۲۴ جدید رو دیروز خریدم و واقعا مودم خوب و پر سرعتی اما ایرادی که داره اینه که وی پی ان روی اون نصب نمیشه علیرغم اینکه در سایتها یکی از امکاناتش همین نصب وی پی اون روی اون بوده و اگه برای کسی مهم نباشه مودم خیلی خوبیه با توجه به اینکه قراره سرویس های مخابراتی هم بره روی vdsl .

  8. پس چرا سایتای دیگه قیمت نصف زدن همینو گرونه
    ۶۳۵ تومن
    مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224
    چه فرقی با این داره ؟

  9. سلام جناب محمدی زاده شما تو یک مقاله گفتید روی فرکانس ۲.۴ گیگا هرتز سرعت بیش از ۵۰ مگ نداریم این مودمم فقط از ۲.۴ هرتز پشتیبانی میکنه خواستم بپرسم ایا با vdsl با این مودم از ۵۰ مگ بالاتر نمیره یا اگه روی ۳۰a تنظیمش کنیم تا ۱۰۰ مگ هم میرسه چون تو یه مقالتون دیدم که با شاتل سرعت ۷۲ مگ هم داشتید

  10. سلام عرض ادب و احترام دوست عزیز بنده میخوام یک مودم وایرلس خریداری کنم که از طریق وای فای به کنسول وصل بشم و گاهی اوقات گیم هامو اپدیت کنم میشه لطف کنید بنده رو راهنمایی کنید که بتونم یه مودم وایرلس،قیمت به صرفه بگیرم در حد ۹۰۰الی یک تومن سپاس🙏

  11. سلام
    با توجه به اینکه این مدل dsl-224 NEW در خود سایت اصلی dlnk موجود نیست
    firmware این مودم را چگونه باید آپدیت کرد و فایل‌های آن را از کجا باید گیر آورد ؟
    اینکه با firmware های همان dsl-224 آپدیت کنیم مشکلی برای ما ایجاد نمیکند؟
    firmware بنده ورژن ME-1.10 میباشد

  12. سلام خسته نباشید. من انلاین بازی میکنم و اگر یه یوزر دیگه از بندویث زیادی استفاده کنه بازی پر لگ میشه برای همین یه مودم نیاز دارم که بندویت یا سرعت دانلود بقیه کنترل کنم. لطفا کمک کنید چه مودمی برای اینکار خوبه؟ آیا همین مودم این تنظیمات داره؟

    1. سلام چنین مودم‌هایی ابزارهای مدیریت پهنای‌باند دارند ولی بسیار محدود و ضعیف هستند
      اگر واقعا بخواهید پهنای‌باند هر دستگاه و اپ را چک کنید؛ معمولا مودم‌های رده بالا و مخصوص گیمینگ این قابلیت‌ها را فراهم می‌کنند. بتوانید یک مودم از ایسوس بخرید احتمالا مشکل شما رفع شود.

  13. سلام استفاده برای دانلود فیلم و سریال و کاربرد های روزمره و بازی مثل پابجی چه مدل وای‌فای بگیرم
    از اینترنت مخابرات استفاده میکنم الان وای فای TP-LINK مدل TD-W8901N دارم همش قطع و وصل میشه سرعتش هم خیلی پایین با اینگه سرویس ۱۶ مگ گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا