نقد و بررسی

بررسی مودم ۴G جی یو JMR541: مناسب دانش‌آموزان و دانشجویان و کاربران خانگی

مودم‌های هندی جی یو (JIO) با بسته‌بندی شیک و امکانات جالب، به یکی از مناسب‌ترین مودم‌های ۴G بازار ایران تبدیل شدند.

دو مدل از مودم‌های این برند در بازار ایران هست. جی یو JMR541 و جی یو M2S که هر دو قیمت شاید بتوان گفت مناسبی برای بازار این روزهای ایران دارند. 

هنگامی که مودم‌های ۴G همگی قیمتی بالای ۲ میلیون تومان دارند؛ این مودم‌ها زیر ۱.۵ میلیون تومان بوده و بارقه‌ای امید را در دل کاربران برای خرید یک مودم فورجی همراه زنده نگه داشتند.

در این مطلب، روی مودم جی یو ۵۴۱ تمرکز کرده و می‌خواهیم مزیت‌های آن را بررسی کنیم. 

مودمی از هند و شرکا

جی یو یک اپراتور هندی است ولی مودم‌های این شرکت در کشورهایی مانند چین، ویتنام و تایوان ساخته می‌شوند. این موضوع روی بدنه، جعبه و باتری مودم درج شده است.

غالب ویدئوهایی هم که از این مودم‌ها در بازار هست؛ مربوط به کاربران هندی، پاکستانی و چینی است.

شاید با شنیدن نام هند و چین، کمی نسبت به این برند و مودم‌هایش تردید کنیم ولی خوش‌بختانه کیفیت مودم‌های جی یو آن‌قدر هست که رضایت یک کاربر معمولی را در پی داشته باشد.

جی یو JMR541 یک مودم قابل حمل ۴G با وزن ۸۰ گرم و اندازه‌ای ۹۶ در ۶۵ در ۱۵ میلی‌متر است. پس، نباید مودمی بزرگ باشد و حمل آن بسیار آسان است. به راحتی در جیب شلوار، کیف، کوله و حتی کیف‌های دستی قرار می‌گیرد و دردسری برای همراه بردن آن به هر جایی ندارد.

مشخصات جی یو JMR541

یک مودم LTE Cat 4 با حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت است. سرعت‌هایی که هنوز در ایران برای یک مودم ۴G کافی به نظر می‌رسند.

بنابراین جی یو JMR541 یک مودم ۴.۵G نیست و از ویژگی‌هایی مانند تجمیع فرکانس پشتیبانی نمی‌کند. 

در وای‌فای، به استاندارد ۸۰۲.۱۱n مجهز است و با فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کند. به طور همزمان می‌توان ۳۲ دستگاه و کاربر را به آن وصل کرد ولی در عمل انتظار نداشته باشید بیشتر از ۴ الی ۵ دستگاه بتوانند از اینترنت این دستگاه همزمان استفاده کنند.

برای امنیت وای‌فای به پروتکل‌ها و استانداردهای رمزنگاری WPA و WPA2 به همراه کلید WPS مجهز است. 

مزیت بزرگ: باتری با دوام بالا و جدا شدنی

به یک درگاه microUSB برای شارژ باتری ۲۶۰۰ میلی‌امپرساعتی مجهز است. در حقیقت، یکی از مزیت‌های بزرگ مودم جی یو ۵۴۱ همین باتری نسبتا بزرگ آن است.

تست‌های کاربران نشان می‌دهد نزدیک به ۷ ساعت دوام باتری دارد و ۳.۵ ساعت طول می‌کشد تا به طور کامل شارژ شود. همراه این مودم یک شارژر دیواری ۵ ولت و ۱ آمپری عرضه می‌شود.

در میان مودم‌های فورجی قابل حمل، با یک بار شارژ دوام ۷ ساعت بسیار خوب است و تقریبا می‌شود گفت تمام نیاز کاربر را تامین می‌کند.

خبر خوش بزرگ‌تر اینکه باتری این مودم قابل جدا شدن است و مودم بدون باتری و با اتصال مستقیم به برق شهری کار می‌کند. بنابراین، هنگامی که در خانه هستید؛ اصلا نیازی به باتری ندارید و می‌توانید باتری را از مودم خارج کنید.

یک شیار سیم‌کارت نانو و یک شیار کارت حافظه میکرو اس دی هم دارد و تا ۳۲ گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات را پشتیبانی می‌کند.

کیفیت خوب آنتن‌دهی و سرعت اینترنت

به صفحه‌نمایش LEC مجهز نیست ولی چراغ‌هایی برای نمایش وضعیت باتری، وای‌فای و آنتن‌دهی مودم دارد. دقیقا مشخص نمی‌کند مودم به چه شبکه مخابراتی وصل است و مثلا ۴G یا +۴G یا ۳G است.

از دیگر معایب این مودم می‌توان به عدم پشتیبانی از SMS اشاره کرد.

از نظر آنتن‌دهی موبایل، سرعت اینترنت و کیفیت شبکه، عملکردی قابل قبول و رضایت‌بخش دارد. غالب کاربرانی که این مودم را تهیه کردند؛ از آنتن‌دهی بالای آن خبر دادند و اینکه با اینترنت همراه اول و ایرانسل می‌توان سرعت‌هایی تا ۳۰ مگابیت هم داشت. دلیل این کارایی خوب هم استفاده از پردازنده کوالکام MDM9207 است.

به کلید روشن/خاموش مودم مجهز است که در کناره سمت راست می‌بینید و پایین‌تر آن کلید WPS قرار دارد. برای جاز زدن سیم‌کارت و کارت حافظه یا درآوردن باتری باید درب پشتی مودم را بردارید؛ البته با دقت و به آرامی چون شکننده است.

بسته‌بندی مودم بسیار شیک و تمیز و حرفه‌ای است. وسایل جانبی مودم مانند باتری و آداپتور کاملا درون پارچه و بسته مطمئنی پیچیده شده‌اند تا ضربه نخورند و تمیز باقی بمانند.

در مجموع، می‌توان مودم جی یو JMR541 را به نسبت قیمت حدودا ۱.۶۰۰.۰۰ آن برای مصارف روزانه و معمولی مناسب دانست. به‌ویژه اینکه این مودم برای دانش‌آموزان، دانش‌جویان و کاربران خانگی یک مودم همراه مناسب است.

خرید مودم جی یو JMR541 از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام،دوستان چطوری میتونم وارد تنظیمات این مودم بشم تا پسوردش رو تغییر بدم؟ با ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ وارد نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا