نقد و بررسی

بررسی مودم ADSL/VDSL جدید تی‌پی‌لینک Archer VR300: رده پایین و مناسب کاربران خانگی معمولی

آیا این مودم خوش قیمت بازار ارزش خرید دارد؟

تی‌پی‌لینک مودم Archer VR300 را در اواخر سال ۲۰۲۰ روانه بازار کرده است و کاملا یک مودم جدید محسوب می‌شود.

اگر کاربر یا علاقه‌مند اینترنت‌های ADSL و VDSL باشید؛ خیلی خوب با مودم‌های سری Archer تی‌پی‌لینک از جمله Archer VR400 که بسیار محبوب و پرفروش است یا مودم‌های Archer VR600 و Archer VR900 و اخیرا Archer VR2100 آشنا هستید.

حالا، مودم Archer VR300 عضو جدیدی از همین خانواده و در رده AC1200 برای بازارهای میان‌رده و پایین‌رده عرضه شده است. پس، بیایید با هم یک بررسی کوتاه از این مودم داشته باشیم تا ببینیم چه مزایا و معایبی دارد و آیا ارزش خرید برای کاربران خانگی را پیدا می‌کند یا خیر؟

مشخصات مودم تی‌پی‌لینک VR300

مودم Archer VR300 را با اغماض می‌توان یک مودم میان‌رده دید. از نظر بسیاری از کاربران هم یک مودم پایین رده است.

این مودم از استانداردهای اینترنت DSL از جمله ADSL و VDSL پشتیبانی می‌کند و به ترتیب روی این دو استاندارد بیشترین سرعت آن ۲۴ و ۲۰۰ مگابیت است.

این روزها کاربران اینترنت ثابت مشتاق هستند به جای یک مودم ADSL سراغ خرید مودم ADSL/VDSL بروند که سرعت اینترنت بالاتری را پوشش بدهد و بتوانند سرعت‌های بالای ۵۰ مگابیت را تجربه کنند. مودم آرچر وی‌آر ۳۰۰ این منظور را پوشش می‌دهد و شما کاملا می‌توانید این مودم را برای هر دو نوع سرویس اینترنت ADSL و VDSL استفاده کنید.

در وای‌فای، باز شاهد یک مزیت بزرگ هستیم و اینکه از وای‌فای ۵ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند. یعنی شما می‌توانید دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز برای اتصال دستگاه‌های همراه و خانگی به وای‌فای و نهایتا اینترنت داشته باشید.

این روزها خیلی مهم است که وای‌فای دو بانده داشته و بتوانید سرعت اینترنت بیشتری روی فرکانس ۵ گیگاهرتز دریافت کنید. سرعت وای‌فای این مودم تی‌پی‌لینک ۱.۲ گیگابیت و در رده AC1200 است.

فکر می‌کنم دیگر خیلی خوب با این رده وای‌فای آشنا باشید. وای‌فای AC1200 به این معنی است که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیتی دارید. فراموش نکنید که در مودم‌های ADSL/VDSL تک بانده نهایتا سرعت به مرز ۳۰۰ مگابیت می‌رسد.

از نظر درگاه‌های ارتباطی، دارای ۳ درگاه LAN و ۱ درگاه WAN به همراه درگاه خط تلفن ثابت RJ11 است. همه درگاه‌ها صد مگابیتی هستند و خبری از درگاه USB نیست.

کلیدهای WPS، ریست و روشن/خاموش مودم را روی این دستگاه مشاهده می‌کنیم. همین‌طور، چهار آنتن خارجی جدانشدنی وای‌فای با سرعت ۵ دسی‌بل استفاده شده است.

مزایا و معایب مودم تی‌پی‌لینک VR300

همان‌طور که گفتیم؛ مودم VR300 یک رده پایین در دنیای امروز است. شاید اگر ۵ سال پیش این مودم عرضه شده بود؛ یک مودم رده بالا محسوب می‌شد ولی این روزها دیگر سرعت وای‌فای ۱.۲ گیگابیت اصلا رده بالا و حتی میان‌رده نیست.

در بخش استانداردها و اینترنت ADSL/VDSL تقریبا ضعفی دیده نمی‌شود و همان مشخصاتی هستند که یک کاربر معمولی در خانه نیاز دارد. سرعت اینترنت ۲۰۰ مگابیت برای هر کاربری کافی است؛ بماند که در ایران هنوز هیچ سرویس بالای ۱۰۰ مگابیت عرضه نشده است.

اما در بخش وای‌فای و درگاه‌ها با کمبودهایی روبرو هستیم. سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای مصارف امروزی کافی نیست و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز هم دیگر کفایت نمی‌کند.

تی‌پی‌لینک از یک پردازنده مرکزی و تراشه وای‌فای قدیمی برای مودم VDSL جدید خود استفاده کرده است. سراسر اینترنت را برای مدل تراشه و مشخصات آن گشتیم ولی چیزی پیدا نمی‌شود. آن‌چه مسلم است تراشه‌های وای‌فای AC1200 ساخت هر برندی اعم از کوالکام، برودکام، مدیاتک و غیره مربوط به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است و نمی‌توان آن را جدید لقب داد.

بهترین دلیل برای قدیمی بودن تراشه وای‌فای مودم VR300، عدم پشتیبانی از فناوری‌هایی مانند MU-MIMO و Beamforming و نظایر این‌ها است.

در درگاه‌های ارتباطی نیز یک عیب بزرگ مشاهده می‌شود و آن عدم پشتیبانی از سرعت یک گیگابیت است. حتی درگاه WAN نیز صد مگابیتی است تا عملا شما نتوانید سرعتی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت را تجربه کنید.

در مودم VR400 درگاه‌های LAN صد مگابیتی هستند ولی درگاه WAN هزار مگابیتی است تا از بالاترین سرعت اینترنت VDSL2 پشتیبانی کند.

از دیگر معایب این مودم می‌توان به نداشتن درگاه USB 2.0 یا USB 3.0 و نداشتن کلید روشن/خاموش وای‌فای اشاره کرد.

آنتن‌های ۵dBi همگی هم برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و هم برای فرکانس ۵ گیگاهرتز تنظیم شدند تا امیدوار باشیم که پوشش‌دهی وای‌فای این مودم نسبتا خوب و برای مصارف آپارتمانی مناسب باشد.

در بخش نرم‌افزار، امکانات و قابلیت‌های رایج و معمولی مانند تعریف شبکه میهمان روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز، پشتیبانی از IPSec VPN، فایروال SPI و NAT، کیفیت سرویس QoS و همانند این‌ها را شاهد هستیم.

تفاوت مودم‌های تی‌پی‌لینک VR300 و VR400

ممکن است برای شما این پرسش مطرح شود که خوب حالا چه تفاوتی میان مودم‌های VR300 و VR400 وجود دارد و کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند؟

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: مودم VDSL تی‌پی‌لینک Archer VR400

قطعا مودم VR400 بهتر و دارای مشخصات بالاتری نسبت به مودم VR300 است. مودم تی‌پی‌لینک وی‌آر ۴۰۰ یکی از بهترین مودم‌های ساخت شرکت تی‌پی‌لینک محسوب شده و در بسیاری از نسخه‌ها از پردازنده پرقدرت برودکام سود می‌برد.

درگاه WAN مودم VR400 سرعت ۱ گیگابیت را پشتیبانی می‌کند و شاهد یک درگاه USB 2.0 روی آن هستیم. کلید روشن/خاموش وای‌فای نیز روی این مودم مشاهده می‌شود.

حتی در مودم VR400 V3 شاهد هستیم که تمام درگاه‌های LAN نیز ۱ گیگابیت هستند و از نظر طراحی پیشرفت‌های بزرگی دارد.

چه افرادی مودم تی‌پی‌لینک VR300 را خریداری کنند؟

اگر کاربر عادی هستید که دنبال یک مودم ADSL/VDSL ارزانی در محدوده ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان می‌گردید و انتظارات بالایی از مودم روتر خود ندارید؛ خرید مودم Archer VR300 را پیشنهاد می‌کنیم.

با خرید این مودم شما می‌توانید به اینترنت VDSL وصل شوید؛ اینترنت دو بانده را تجربه خواهید کرد و نسبت به مودم‌های قدیمی سری N از پنل کاربری مدیریت بهتر و مجهزتری سود می‌برید. مهم است که فریم‌ویر یک مودم روتر نسبتا به‌روز باشد تا مشکلات امنیتی و باگ‌های زیادی نداشته باشد و امنیت اینترنت و وای‌فای شما به خطر نیفتد.

اگر اهل بازی، دانلودهای زیاد، استریم ویدئو و مشاهده آنلابن فیلم یا هجوم به اینترنت با چندین دستگاه پرمصرف هستید؛ ابدا سراغ خرید این مودم نروید و بهتر است مدل VR400 یا VR600 و VR900 را خریداری کنید.

قیمت مودم VR300 در بازار از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

مزایا:

۱- وای‌فای دو بانده AC1200

۲- اینترنت VDSL2

۳- پنل کاربری به‌روز و نسبتا مجهز

معایب:

۱- درگاه‌های LAN/WAN صد مگابیتی

۲- نداشتن درگاه USB

۳- نداشتن کلید روشن/خاموش وای‌فای

خرید مودم تی‌پی‌لینک VR300


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا