نقد و بررسی

بررسی مودم رومیزی ۷۵۰ مگابیتی ای ای (هواوی) B625-261

به‌روزرسانی (۲۵ فروردین ۱۴۰۰)

برخی کاربران گزارش دادند که پس از خرید این مودم متوجه شدند جعبه آن باز شده است. یعنی مودم هواوی B625 به طور آکبند و نو و دست اول به آن‌ها تحویل داده نشده است.

همین‌طور، در زمانی که مودم را راه‌اندازی کردند؛ متوجه برخی تنظیمات باقی مانده از کاربر قبلی در پنل کاربری مودم شدند.

کاربر عزیز به طور اختصاصی به سایت شبکه‌چی گزارش داد که پس از خرید مودم هواوی B625 از سایت دیجی‌کالا، متوجه باز شدن جعبه شده است. همین‌طور، در پنل مدیریتی منوی routers به طور کامل قفل یا لاک شده بوده که در نتیجه اجازه دسترسی به بسیاری از تنظیمات مودم را نمی‌دهد:

« نه میشه vpn نصب کرد، نه میشه حتی یه دی ان اس ساده رو روش تغییر داد که مودمای خیلی قدیمی هم این قابلیت ساده رو دارن ، dhcp و حالت bridge mode کلا نداره، همه اینا رو این مودم غیر فعاله. دیگه اینکه apn دیفالت مودم رو نمیشه پاک کرد و به دلخواه تنظیم کرد! مثلا من نمیتونستم مودمو رو حالت ipv4 بذارم اجازه نمیداد ! کلا این مودم رو اپراتور ee حسابی دستکاری کرده و همه چیز رو روش غیرفعال کرده»

بنابراین، با قاطعیت می‌توان گفت مودم EE 4GEE Home Router 2 یا Huawei B625-261 به صورت استوک وارد ایران شده ولی به عنوان یک محصول اصل و آکبند و درجه اول به فروش می‌رود.

مقدمه

مودم رومیزی Huawei B625-261 یا EE 4GEE Home Router 2 به تازگی وارد بازار ایران شده است و چندین فروشگاه آنلاین آن را با گارانتی شرکتی عرضه می‌کنند.

مودم B625 توسط شرکت هواوی به طور اختصاصی برای اپراتور EE ساخته شده است و با نام‌های مختلفی از جمله B625-261 یا EE 4G Router 3s در بازار عرضه شده است. هواوی این مودم را به طور اختصاصی و با برند خودش وارد بازار نکرده است.

طراحی این مودم بسیار شبیه به مودم هواوی B535 است. البته پنل جلویی آن‌ها و برخی مشخصات فنی تفاوت‌هایی دارند.

با یک جست‌وجو در اینترنت می‌توان دریافت که مودم B625 توسط اپراتورهای مختلفی مانند وودافون به مشتریان تحویل داده شده است و یک مودم شناخته شده و خوشنام است. اپراتورهایی مانند EE یا وودافون ابدا یک مودم بد کیفیت را به مشتریان خود نمی‌دهند.

با ما همراه باشید تا خیلی کوتاه و خلاصه نگاهی به مشخصات مودم ای ای B625-261 داشته باشیم:

طراحی مودم B625

هواوی یا ای ای B625-261 یک مودم رومیزی است. وزن این مودم ۴۴۰ گرم و اندازه آن ۲۴۰ در ۱۵۵ در ۳۰ میلی‌متر است تا بدانیم این مودم اصلا برای جابه‌جایی مناسب نیست.

مودم‌های هواوی عرضه شده در سال‌های ۲۰۱۹ به بعد، طراحی فلت و تختی دارند و دیگر مانند مودم‌های نسل‌های نخستین این شرکت دارای منحنی یا چند ضلعی نیستند. بدنه اصلی این مودم‌ها یک مستطیل کاملا تخت و باریک و صاف است که در زیر آن یک پایه برای قرار دادن روی میزکار و سطوح مسطح قرار دارد. در لبه‌های این مود منحنی ظریف و بسیار نرمی دیده می‌شود که زیبایی کار را دو چندان می‌کند.

مودم هواوی B625 نیز چنین طراحی دارد. پنل جلویی آن سفید رنگ کاملا تخت است و دور آن یک خط باریک مشکلی دیده می‌شود. آرم EE را بالا وسط بدنه جلویی قرار گرفته و در زیر آن چند چراغ LED بسیار کوچک و زیبایی به صورت افقی در کنار هم قرار گرفتند. این چراغ‌ها شامل چراغ پاور، اینترنت، وای‌فای و آنتن‌دهی ۴G است.

در پنل پشتی مودم درگاه‌های ارتباطی به شکل قشنگی چینش شدند. در بخش بالایی و با برداشتن درپوش، می‌توان دو کانکتور SMA نصب آنتن خارجی را مشاهده کرد. در ردیف پایین هم کلید ریست به همراه چهار درگاه LAN هزار مگابیتی و سوکت آداپتور دیده می‌شود. احتمالا، یکی از درگاه‌های LAN قابلیت WAN هم دارد.

در کناره بالایی مود می‌توان کلیدهای پاور و WPS را در بخش مشکلی رنگ مشاهده کرد.

مشخصات فنی مودم B625

این مودم یکی از جدیدترین محصولات هواوی برای سال ۲۰۲۰ است. یک مودم با مشخصات رده بالا برای دسترسی به اینترنت موبایل پرسرعت و بهترین آنتن‌دهی.

این مودم از رده LTE Cat 12 با سرعت دانلود ۷۲۰ مگابیت و آپلود ۱۵۰ مگابیت روی شبکه‌های ۴G LTE است. در شبکه‌های ۳G سرعت دانلود این مودم حداکثر ۴۲ مگابیت و آپلود به مرز ۶ مگابیت می‌رسد.

از نظر پشتیبانی باندهای رادیویی باید گفت روی ۴G FDD باندهای ۲۶۰۰/۲۱۰۰/۱۸۰۰/۹۰۰/۸۰۰ مگاهرتز و روی ۳G باندهای HSUPA/HSDPA/UMTS/DC-HSPA+ 900/2100 پشتیبانی می‌شوند. یعنی شما با خیال راحت می‌توانید از این مودم برای سیم‌کارت‌ها و اپراتورهای موبایل ایران استفاده کنید.

یک نکته ضروری گفتنی این است که دسترسی به سرعت ۷۲۰ مگابیت روی دانلود در شرایط خاص است. یعنی در واقع باید از تجمیع فرکانس ۳ باند یا ۳CA به همراه MIMO 4×4 استفاده کنید تا به چنین سرعت‌هایی برسید. در حالت عادی، سرعت این مودم با یک مودم ۴.۵G و رده LTE Cat 6 برابر است.

سراغ مشخصات شبکه وای‌فای این مودم برویم. وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت و قابلیت اتصال ۶۴ کاربر به طور همزمان دو نکته مهم در این بخش هستند.

سرعت باند رادیویی ۵ گیگاهرتز ۸۶۷ مگابیت و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابیت است. آنتن‌های وای‌فای این مودم داخلی هستند و به نظر می‌رسد سرعت و قدرت سیگنال‌دهی وای‌فای به اندازه کافی برای مصارف اینترنت رومیزی مناسب باشد.

حرف آخر

۴GEE Home Router 2 یکی از مودم‌های به‌روز و نسل جدید ۴G LTE بازار است. اگر دنبال یک مودم رومیزی با کیفیت و پرسرعت برای استفاده از اینترنت موبایل به صورت رومیزی هستید؛ این مودم از نظر طراحی و مشخصات امتیاز خوبی می‌گیرد.

قیمت این مودم در بازار ایران ۵.۵ میلیون تومان است و البته فعلا روی سایت دیجی‌کالا با تخفیف ۲۰ درصدی به قیمت ۴.۴ میلیون تومان عرضه می‌شود. در مقایسه قیمت مودم B625 با مودمی مانند B612 باید گفت قیمت چندان بدی ندارد؛ چون مودم B612 با سرعت ۳۰۰ مگابیت و وای‌فای تک بانده و مشخصات ضعیف، نزدیک به ۴ میلیون تومان قیمت دارد و فقط مزیت‌اش پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی TD-LTE است.

احتمالا ماه‌های بعد قیمت این مودم کاهش پیدا کند و بتوانید در بازار با قیمت‌هایی زیر ۴ میلیون تومان آن را تهیه کنید.

خرید مودم ای ای B625-261 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

    1. سلام تی‌پی‌لینک MR600 کیفیت بهتری دارد. از نظر مشخصات هر دو مودم مشابه هم هستند ولی MR600 امکانات و قابلیت‌های بهتری دارد

  1. سلام مجدد ممنون از پاسختون
    اولویت من فقط سیگنال قوی ۴.۵g هست در کنار قیمت مناسب و سایر امکانات مودم برام زیاد مهم نیست!
    AC۸۰۰S که تو سایتتون بررسی کردید مشخصات خوبی داره در کنار قیمت مناسب !
    آیا باز هم mr600 حرف اول میزن؟
    سپاس

    1. سلام
      مودم mr600 یک مودم رومیزی با آنتن خارجی است. احتمالا نسبت به AC۸۰۰S آنتن‌دهی بهتری دارد و کارایی بالاتری
      شاید سرعت اینترنت پایین‌تر باشد ولی از نظر مشخصات بهتر است

  2. به نظرتون این مدل بهتره یا b535
    این مودم از نظر اپدیت شدن بعدا با مشکل مواجه نمیشه؟ چون با برند خود هواوی وارد بازار نشده

  3. سلام وقتتون بخیر لطفا میفرمایید بجای این مودم چه مودم هایی با قدرت انتن دهی مشابه میشه خرید؟ و این که قدرت انتن دهی مودم همراه m60 ایرانسل خیلی از این مودم کمتره؟ و اگه کمتره با نصب انتن جبران میشه؟ و یه سوال دیگه مودم archer mr400 یا mr600 بدون بستن انتن های خارجی هم کارمیکنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا