نقد و بررسی

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

روتر رده پایینی برای کاربران خانگی که نمی‌خواهند برای خرید روتر وای فای ۶ زیاد هزینه کنند

دی لینک DIR-X1560 به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین روترهای وای فای ۶ بازار شناخته شده و از طرف دیگر کارایی و کیفیت رضایت‌بخش و نسبتا خوبی ارائه داده است.

در بسیاری از بررسی‌هایی که روی این روتر صورت گرفته، موفق شده امتیاز ۴ از ۵ یا ۹ از ۱۰ را بگیرد و در فهرست بهترین روترهای وای‌فای ۶ در سال ۲۰۲۱ باشد.

روتر دی لینک X1560 هم تراز و رقیب روتر معروف تی پی لینک Archer AX10 محسوب شده و عموما با آن مقایسه می‌شود. قیمت این روتر در بازار حدود ۱۰۰ دلار است و با توجه به پشتیبانی از فناوری مش وای فای دی لینک، یک روتر ارزشمند وای فای ۶ محسوب می‌شود.

طراحی روتر دی لینک DIR-X1560

از نظر ظاهری، دی لینک در این روتر تغییراتی را وارد کرده است تا از طراحی‌های بسیار ساده روترهای قدیمی این شرکت خارج شود اما باز هم قواعد طراحی روترهای سنتی را در X1560 مشاهده می‌کنیم.

در چهار طرف آن، آنتن‌های خارجی قرار گرفتند؛ درگاه‌های ارتباطی و کلیدها در پنل پشتی هستند و چراغ‌های LED به همراه آرم D-Link در پیشانی و بخش جلویی مودم خودنمایی می‌کنند. این چراغ‌ها شامل چراغ روشن/خاموش، چراغ اینترنت و دو چراغ وای فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز می‌شوند.

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

هم در بخش رویی روتر و هم در بخش زیرین و کناره‌ها، شیارها و شکاف‌هایی برای تهویه هوا وجود دارد. رنگ روتر سیاه کامل و جنس آن پلاستیک است. چهار پایه کوچک در زیر روتر قرار داده شده است تا بدنه از سطح صاف فاصله پیدا کرده و بتواند به خنک‌کنندگی بیشتر دستگاه کمک کند.

در پنل پشتی روتر X1560، ۵ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی مشاهده می‌شود که یک درگاه برای WAN و چهار درگاه برای LAN است. درگاه WAN با رنگ زرد مشخص شده است. این روتر هیچ درگاه USB ندارد تا نتوانید هیچ‌گونه هارددیسک اکسترنال یا پرینتری به روتر وصل کنید. دستگاه‌های NAS را می‌توانید از طریق کابل شبکه به درگاه LAN وصل کنید. تعداد درگاه‌های ارتباطی این روتر برای مصارف خانگی کافی هستند و خوش‌بختانه، دی‌لینک برای کاهش هزینه‌ها، از تعداد درگاه‌ها کم نکرده است.

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

در کنار درگاه‌های ارتباطی، همانند دیگر روترهای مرسوم امروزی، شاهد کلید ریست، کلید WPS، کلید روشن/خاموش و سوکت آداپتور برق هستیم. اندازه و جثه این روتر نسبتا کوچک و جمع و جور است. وزن روتر دی لینک X1560 حدود ۴۱۰ گرم و اندازه آن ۲۵۱ در ۱۶۶ در ۱۹۴ میلی‌متر است تا به راحتی بتوانید آن را روی میز کار و هر جای دیگری قرار دهید.

مشخصات روتر دی‌لینک DIR-X1560

روترهای وای فای ۶ مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات دارند که همگی در روترهای ارزان قیمت ظاهر نمی‌شوند. روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560 ضمن اینکه از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و استانداردهای پیشین وای فای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کند؛ از رده AX1500 است تا روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۲۰۰ مگابیت را بدهد.

معمولا رده AX1500 برای کاربران خانگی مناسب و پر طرفدار محسوب می‌شود اما کاربران حرفه‌ای و کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند روتری با سرعت بالاتر داشته باشند. یک دلیل انتخاب روتر دی لینک X1560 برای کاربران خانگی نیز همین رده سرعتی AX1500 است.

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

از جمله فناوری‌هایی که توسط این روتر پشتیبانی می‌شود؛ فناوری OFDMA و MU-MIMO است که دومی روی یک روتر ارزان قیمت و رده پایین بازار، غنیمت بزرگی است. برای مقایسه، بهتر است بدانید که روتر تی پی لینک AX10 نه از فناوری MU-MIMO سود می‌برد و نه پروتکل WPA3 را دارد.

پشتیبانی از WPA3 برای رمزنگاری اطلاعات روی ارتباطات بی‌سیم و فناوری Target Wake Time یا TWT برای کاهش مصرف باتری دستگاه‌های کاربران، از دیگر مشخصات این روتر محسوب می‌شوند. دی‌لینک می‌گوید این روتر با دستورات کنترلی صوتی نیز قابل مدیریت و کنترل است.

مانند غالب روترهای وای فای ۶ پایین رده بازار، این روتر دی‌لینک هم از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز نهایتا پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز خواهیم داشت.

نصب و پنل کاربری روتر دی لینک DIR-X1560

این روزها نصب و راه‌اندازی روترها بسیار آسان‌تر از گذشته شده است و کاربران دیگر نباید دغدغه‌ای برای نصب و پیکربندی یک روتر داشته باشند. پنل‌های کاربری تحت وب روترهای امروزی قوی‌تر شده و اپلیکیشن‌های موبایل روترها هم در دسترس هستند.

برای روتر دی لینک DIR-X1560 هم اپلیکیشن D-Link Wi-Fi برای اندروید و iOS عرضه شده است. واقعا نصب و راه‌اندازی و تنظیمات روتر با این برنامه آسان است و کافی است مراحل خواسته شده در برنامه را دنبال کنید.

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

شاید کمی طول بکشد تا با چیدمان ابزارها و تنظیمات اپلیکیشن دی لینک عادت کنید ولی پس از آن دیگر، مدیریت و کنترل روتر برایتان کاملا ساده خواهد شد. با این اپ می‌توانید به راحتی تنظیمات فرکانس‌های وای‌فای و انتخاب رمزعبور یا خاموش و روشن کردن هر دو فرکانس را انجام دهید؛ شبکه میهمان تعریف کنید؛ تنظیمات کنترل والدین را پیش ببرید و رمزعبور روتر را عوض کنید.

اگر به ابزار و تنظیمی نیاز داشتید که در اپلیکیشن موبایل دی لینک یافت نشد؛ به ناچار باید سراغ پنل کاربری تحت وب دستگاه بروید و عملکردهای اساسی روتر DIR-X1560 را آنجا دنبال کنید. مثلا، با ابزار QoS می‌توانید دستگاه‌ها را اولویت‌بندی کنید یا برای بررسی دانلودهای کنسول بازی نینتندو سوئیچ خود روی گزینه Nintendo Switch بزنید.

تست شبکه و تقسیم پهنای‌باند، تنظیمات دوربین‌های امنیتی Mydlink، مانیتورینگ شبکه به صورت لحظه‌ای، شناسایی دستگاه‌ها و منابع شبکه درگیر شده روی هر فرکانس وای فای، ابزارهای فیلترینگ وب و بلوکه کردن آدرس‌های URL تا ۲۴ لینک از دیگر ابزارهای پنل مدیریتی روتر وای فای ۶ دی لینک هستند.

تست و ارزیابی روتر دی لینک DIR-X1560

حرف آخر را در همین ابتدا بگوییم. روتر دی لینک X1560 یک راه‌کار برای کل خانه نیست. وقتی شما در همان اتاقی باشید که روتر قرار دارد؛ یک اتصال سریع و مطمئن دریافت خواهید کرد ولی وقتی به اندازه دو سه اتاق از روتر دور می‌شوید؛ همه‌چیز تغییر می‌کند و از این روتر متنفر خواهید شد.

با گوشی‌های هواوی میت ۱۰ پرو و ریلمی ایکس ۵۰ پرو، تست‌های سرعت وای‌فای این روتر را انجام دادیم. در فاصله ۱ متری روتر، سرعت ۸۶۴ مگابیت بر ثانیه روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به دست آمده است. در فاصله ۵ متری با یک دیوار فاصله، سرعت به ۲۲۹ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و در فاصله ۱۵ متری روتر سرعت وای فای ۱۲۹ مگابیت می‌شود. همان‌طور که اعداد نشان می دهند؛ سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به شرط اینکه نزدیک روتر باشید؛ رضایت‌بخش است.

در فرکانس ۲.۴ مگاهرتز، در همان اتاق روتر و فاصله نزدیک سرعت وای فای ۸۰ مگابیت است و در فاصله ۱۰ متری سرعت به ۳۸ مگابیت می‌رسد. شاید از یک روتر وای فای ۶، انتظار سرعت بیشتری حتی در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز داشته باشیم.

آیا روتر دی لینک DIR-X1560 ارزش خرید دارد؟

اینکه آیا روتر دی لینک X1560 ارزش خرید دارد یا خیر؛ به خودتان بستگی دارد. اگر یک روتر قدیمی دارید و می‌خواهید اکنون با یک روتر خانگی نسل جدید عوض کنید و خانه شما چندان بزرگ نیست و مثلا آپارتمانی ۷۰ الی ۸۰ متری یا نهایتا ۱۰۰ متری است؛ و نمی‌خواهید زیاد هم هزینه کنید؛ روتر دی لینک X1560 می‌توانید یک گزینه خرید مناسب باشد.

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

اما اگر یک گیمر، تولیدکننده محتوای مالتی‌مدیا، مدیر شبکه‌های اجتماعی، طراح و استریمر هستید یا اینکه روتر دو بانده‌ای دارید اما اکنون می‌خواهید روتر سریع‌تر و قوی‌تری دریافت کنید؛ پیشنهاد نمی‌کنیم روتر دی لینک X1560 را بخرید و بهتر است دنبال روترهای وای فای ۶ بهتر و قوی‌تری باشید.

روتر دی لینک X1560 جزو ارزان‌ترین و رده پایین‌ترین روترهای وای فای ۶ بازارهای جهانی است. حتی روترهای وای فای ۶ شیائومی و هواوی در برخی موارد، عملکرد بهتری نسبت به X1560 دارند؛ اگرچه ارزان‌تر هستند.

مزایا:

۱- پشتیبانی از WPA3

۲- برخورداری از فناوری MU-MIMO

۳- سرعت وای فای خوب روی فرکانس ۵ گیگاهرتز

۴- پشتیبانی از فناوری مش وای فای دی‌لینک

۵- پشتیبانی از دستورات صوتی

معایب:

۱- نداشتن درگاه USB

۲- سرعت نه چندان خوب روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۳- عدم پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز

۴- عدم پشتیبانی از نصب وی پی ان


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
techadvisor

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا