نقد و بررسی

بررسی مودم ۴.۵G هواوی E5186

مودم رومیزی قدیمی با ضعف‌های بزرگ که دوباره وارد ایران شده است

امروز می‌خواهیم کمی درباره مودم رومیزی از هواوی صحبت کنیم که در بازار ایران هم کمتر شناخته شده است و هم کم خریدار و خاطرخواه است و نتوانسته محبوبیت برخی از مودم‌های دیگر هواوی را به دست بیاورد.

اولین بار نیست که مودم هواوی E5186 وارد بازار ایران می‌شود. این مودم تقریبا از سال ۹۷ به تناوب توسط شرکت‌های مختلفی عرضه شده است. برخی مدل‌های این مودم با لوگوی اپراتور استرالیایی اپتوس (Optus) و آنلاک عرضه شدند و برخی مدل‌های دیگر با خود لوگوی هواوی به فروش می‌رسند.

مودم 4.5G هواوی
SONY DSC

هواوی E5186 یک مودم رومیزی ۴.۵G با وای‌فای دو بانده و مشخصات نسبتا خوب است اما به چه دلیل در بازار ایران، فروش خوبی نداشته؛ چیزی است که می‌خواهیم در این مقاله، برملا کنیم.

معرفی مودم هواوی E5186

غول چینی سازنده مودم‌های سیم‌کارتی، دو مدل از مودم رومیزی ۵۱۸۶ خود روانه بازار کرده است:

E5186s-22a که از باندهای رادیویی ال تی ایی ۱/۳/۷/۸/۲۰/۳۸ پشتیبانی می‌کند.

E5186s-61a که دارای باندهای رادیویی ال تی ایی ۳/۷/۲۸/۴۰ است.

بررسی هواوی e5186
SONY DSC

واضح است که برای ایران مدل E5186s-22a بهتر است و عمده فروشگاه‌ها نیز این مدل را وارد و عرضه کردند. چون، مدل ۲۲A از باندهای رادیویی بیشتری مانند باند ۱ و ۲۰ پشتیبانی می‌کند که در ایران پر استفاده هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین مودم های TD LTE جیبی و قابل حمل بازار ایران

کلا مودم ۵۱۸۶ هواوی مدل جدیدی نیست و در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار عرضه شده است. جزو اولین روترهای LTE CPE هواوی محسوب می‌شود که از وای فای ۸۰۲.۱۱ac سود می‌برد. حتی گفته می‌شود طراحی و اولین نسخه آن در سال ۲۰۱۳ عرضه شده است.

بنابراین، اولین نقطه ضعف این مودم را باید اتمام پشتیبانی و جمع شدن خط تولید آن بدانیم.

فقط اینترنت ۴.۵G نه اینترنت TDLTE

برای کاربرانی که این روزها دنبال مودم ۴.۵G/TDLTE آنلاک هستند؛ هواوی ۵۱۸۶ خبرهای خوبی ندارد. چون فقط از سیم‌کارت و اینترنت و باندهای رادیویی FDD در ایران پشتیبانی می‌کند و خبری از باند ۴۲ معروف برای اینترنت TDLTE نیست.

در بالا به باندهای رادیویی قابل پشتیبانی این مودم اشاره کردیم. در مدل E5186s-22a که حتی خبری از باند ۴۰ هم نیست و صرفا باندهای FDD مشاهده می‌شود.

کلیدهای مودم هواوی e5186
SONY DSC

در مدل E5186s-61a باند رادیویی ۴۰ برای TDD پشتیبانی می‌شود که اگرچه این روزها اپراتورها در حال نصب و راه‌اندازی تجهیزات‌شان روی دکل‌های موبایل برای استفاده از آن هستند ولی هنوز اینترنت TDLTE به روی آن برده نشده است.

از بحث باندهای رادیویی LTE بگذریم؛ این مودم از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است؛ سرعت‌هایی که در صورت تجمیع فرکانس (Carrier Aggregation) به دست می‌آیند.

اولین نسل از وای‌فای دو بانده

ضعف بزرگ بعدی مودم E5186 به وای فای آن برمی‌گردد. شاید تعجب کنید که مگر وای فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac چه مشکلی دارد.

در این مودم از تراشه وای فای استفاده شده که حداکثر سرعت باند ۲.۴ گیگاهرتز را به ۳۰۰ مگابیت و باند ۵ گیگاهرتز را ۴۳۳ مگابیت می‌رساند. بنابراین، مجموع سرعت وای فای مودم به ۷۳۳ مگابیت می‌رسد.

طراحی e5186
SONY DSC

در واقع، فرکانس ۵ گیگاهرتز کمی از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سریع‌تر است در حالی که برای مودم‌های دو بانده جدیدتر، سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به تنهایی به ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

اینکه مودم دو بانده است؛ مزیت بزرگی است و از بسیاری مودم‌های رومیزی تک بانده مانند هواوی B311 یا هواوی b612 پیشی می‌گیرد ولی وای فای آن به قدری قوی و سریع نیست که شما را از خرید یک روتر دو بانده، بی‌نیاز کند یا اینکه بتوانید با آن یک خانه ۱۰۰ متری را وای فای خوب بدهید.

حداکثر ۶۴ دستگاه می‌توانند به طور همزمان به وای فای این مودم روتر هواوی متصل شوند.

قطاری از درگاه‌های ارتباطی

عوض وای‌فای و اینترنت، درگاه‌های ارتباطی این مودم کامل و بی‌عیب و نقص هستند.

در پنل پشتی مودم E5186، اگر از بالا شروع کنیم؛ یک درپوش دیده می‌شود که با برداشتن‌اش، به دو کانکتور اتصال آنتن خارجی خواهیم رسید.

درگاه های مودم هواوی e5186

در پایین، از سمت چپ به راست، ابتدا کلید روشن/خاموش مودم، سوکت آداپتور برق، درگاه USB 2.0، دو درگاه تلفن ثابت RJ11 و ۴ درگاه شبکه اترنت LAN هزار مگابیتی دیده می‌شود.

البته درگاه شماره ۴ یک LAN/WAN محسوب شده و می‌توانید مودم دیگری به آن وصل کنید.

کلید ریست، کلید وای‌فای، کلید WPS و اسلات سیم کارت در کنار مودم چینش شدند و چراغ‌های نشانگر LED نیز در یک نوار روی بخش رویی و بالای مودم دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم هواوی برای اینترنت ۵G و ۴G و TD-LTE

با این درگاه‌های ارتباطی، هم می‌توانید تعداد زیادی دستگاه با کابل شبکه به مودم وصل کنید؛ هم می‌توانید تلفن اینترنت و سیستم VoIP راه‌اندازی کنید و حتی هارددیسک اکسترنال یا فلش مموری خود را به مودم بزنید.

این همه درگاه ارتباطی، استفاده مودم برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها را نیز میسر می‌کند و آن‌ها از یک سوئیچ ۴ پورت هم بی‌نیاز می‌شوند.

تست و ارزیابی: سرعت متوسط

در تست‌هایی که از این مودم روی اینترنت یافت می‌شود؛ تقریبا هیچ‌کدام اشاره به یک سرعت بالا ندارند.

سایت معروف ۴gltemall می‌گوید سرعت دانلود به طور میانگین ۳۷ مگابیت و سرعت آپلود ۱۶.۲ مگابیت و پینگ نیز ۲۰ میلی‌ثانیه به دست آمده است.

چراغ‌های مودم هواوی e5186

سایت‌های دیگر هم سرعت اینترنت این مودم هواوی را حدود ۴۰ تا ۵۰ مگابیت عنوان کردند و عقیده داشتند نمی‌توان آن را برای استفاده چندین کاربر، پیشنهاد داد.

گران قیمت با مشخصاتی نچسب

بسیاری از سایت‌های خارجی بررسی مودم، هواوی E5186 را با هواوی B618 مقایسه کردند؛ در حالی‌که به نظر ما اصلا این دو مدل مودم با هم قابل مقایسه نیستند و هواوی B618 ویژگی‌های بسیار بهتری داشت.

حتی در مقطعی، کاربران ایرانی مرتبا سراغ مقایسه مودم رومیزی هواوی B612 با E5186 می‌رفتند. به دلایل متعدد، مودم B612 از E5186 بهتر است؛ اگرچه هر دو مودم دیگر از رده خارج شده‌اند.

در عوض، می‌توان به کاربران پیشنهاد خرید مودمی مانند هواوی B622 را داد که هم از نظر مشخصات روی کاغذ و هم از نظر سرعت و کارایی، بسیار بهتر از هر دو قبلی است و قیمت آن نیز نصف مودم E5186 می‌شود یا اینکه مودمی مانند هواوی HWS32 را خرید.

یک فروشگاه، مودم E5186 را با قیمت حدود ۹ میلیون تومان عرضه کرده که بسیار گران و غیرمنطقی است؛ حتی اگر قیمت دلار را ۴۴ هزار تومان در نظر بگیریم.

در بازار، مودم‌های رومیزی با قیمت بسیار بهتری نسبت به E5186 می‌توان یافت یا اینکه سراغ خرید مودم‌های استوک ۵G مانند هواوی N5368X رفت که یک مودم بیرونی فوق‌العاده برای هر اینترنت و سیم کارتی است.

مزایا:

۱- درگاه‌های ارتباطی زیاد

۲- نصب آنتن خارجی

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از اینترنت TDLTE

۲- ساخت سال ۲۰۱۵ و اتمام پشتیبانی هواوی از آن

۳- وای فای دو بانده ضعیف

۴- قیمت بسیار گران

خرید مودم هواوی E5186 از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
maxwireless4gltemall

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا