نقد و بررسی

۵ دلیل برای نخریدن مودم ایرانسل TD-i40 A1 – به جای آن چه مودمی بخریم؟

چرا نباید گول یکی دو ویژگی خوب این مودم TD ایرانسل را بخوریم و به جای آن کدام مودم را بخریم؟

یک زمانی مودم TD ایرانسل TD-i40 A1 رقیب TF-i60 H1 بود و هرکس می‌خواست سراغ اینترنت TDLTE ایرانسل برود؛ مردد می‌شد کدام‌یک از این مودم‌ها را بخرد.

ما همان زمان یک مقایسه میان این دو مدل مودم ایرانسل برگزار کردیم و در مقاله «تفاوت مودم‌های ایرانسل TF-i60 و TD-i40 چیست و کدام‌یک بهتر است؟» به مزایا و معایب هریک پرداختیم.

اما این روزها دیگر نه تنها خرید مودم TD-i40 A1 منطقی نیست بلکه حتی فکر کردن به آن یا خرید مدل دست دوم آن به هر قیمتی، به صرفه نیست و مودم‌های TDLTE بسیار بهتری هم در ایرانسل و هم در بازار یافت می‌شود.

خرید مودم TD ایرانسل

مودم TD-i40 در زمان خودش (سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸)، چند ویژگی جذاب و جالب داشت که اینک دیگر این قدر برای کاربران هیجان‌انگیز نیستند. مثلا، وای‌فای دو بانده داشت؛ در حالی‌که مودم ایرانسل TF-i60 H1 وای فای تک بانده داشت.

یا اینکه از دو درگاه شبکه اترنت سود می‌برد و مجهز به کلیدهای روشن/خاموش دستگاه یا کلید WPS بود. این روزها دیگر این ویژگی‌ها برای کاربران جذاب نیستند و در عوض دوست دارند مودمی بخرند که آنلاک باشد و از هر سیم‌کارتی پشتیبانی کند؛ بالاترین سرعت را بدهد و مثلا ۴.۵G باشد؛ آنتن خارجی بخورد و بشود روی آن وی پی ان ست کرد.

بیشتر بخوانید: کدام مودم ارزان‌قیمت ایرانسل را بخریم؟

قیمت مودم ایرانسل TD-i40 در بازار از حدود ۲.۷ میلیون تومان تا ۳.۵ میلیون تومان است که اصلا قیمت پایینی نیست و شما با همین قیمت می‌توانید مودمی مانند هواوی B622 را خریداری کنید که کاملا به‌روزتر بوده؛ آنلاک است و از هر سیم‌کارتی پشتیبانی می‌کند؛ بسیار سریع‌تر است و وای‌فای ۶ دارد؛ از اینترنت TDLTE و ۴G LTE پشتیبانی می‌کند و درگاه‌های شبکه اترنت بیشتری دارد.

مودم Irancell TD-LTE TD-i40 A1

حتی خرید مودمی مانند TK-2510 Plus یا GP2101 که به‌روزتر هستند را نسبت به خرید TD-i40 پیشنهاد می‌کنیم.

۵ دلیل برای نخریدن مودم TD-i40

در کل، به ۵ دلیل زیر، نباید دنبال خرید مودم TDLTE ایرانسل TD-i40 A1 باشید:

۱- مودم قدیمی است و بیش از ۶ سال از عرضه آن به بازار می‌گذرد. TD-i40 جزو اولین مودم‌های TD ایرانسل بود که دیگر اکنون در سبد مودم‌های پیشنهادی به مشتریان نیست و سال‌ها است برای آن هیچ آپدیت فریم‌ویری ارائه نشده است.

جایگزین مودم TF-i40

۲- مودم TD-i40 آنلاک نیست و از هر سیم‌کارتی برای اینترنت TDLTE یا ۴G پشتیبانی نمی‌کند.

۳- سرعت و آنتن‌دهی این مودم بسیار ضعیف است؛ به‌ویژه الان که دیگر اینترنت چند مگ، اصلا کاربران را راضی نمی‌کند و دوست دارند اینترنتی با سرعت‌های بالای ۵۰ مگابیت داشته باشند. سوکت نصب آنتن خارجی ندارد و فقط از دو آنتن داخلی LTE سود می‌برد.

ایرانسل TF-i40 A1

۴- قیمت این مودم نسبت به مودم‌های آنلاک ۴.۵G/TDLTE بسیار بالا است. اشاره کردیم با قیمت ۳.۵ میلیون تومان می‌توانید مودم هواوی B622 را بخرید که از هر نظر مودم سیمکارتی بهتری است.

۵- امکانات پنل کاربری این مودم بسیار ابتدایی و ضعیف است. شما نمی‌توانید روی آن VPN ست کنید؛ از تجمیع فرکانس و MIMO 4×4 خبری نیست؛ از ابزارهای مدیریت شبکه و پهنای‌باند و کنترل ترافیک خبری نیست و امکان تنظیم دستی باند رادیویی، انتخاب دکل BTS و اپدیت فریم‌ویر را ندارید؛ حتی اگر بتوانید این مودم را آنلاک کنید.

به جای ایرانسل TD-i40 چه مودمی بخریم؟

پیشنهاد نخست ما خرید مودم هواوی B622 است که یک نسخه به‌روز شده از مودم هواوی B612 محسوب می‌شود و قیمتی در حدود ۳.۸ میلیون تومان دارد:

خرید مودم هواوی B622

اگر می‌خواهید پول بیشتری برای یک مودم ۴.۵G/TDLTE بدهید؛ مودم هواوی HWS32 را بخرید که این روزها خوب پرفروش شده و از سوی غالب اپراتورهای اینترنت تی دی عرضه می‌شود و آنلاک آن نیز در بازار هست:

خرید مودم هواوی HWS32

اگر فقط قصد خرید یک مودم TD ساده برای مصارف خانگی یا اتصال دستگاه کارتخوان را دارید؛ مودم‌های ایرانسل TK-2510 Plus یا GP2101 مناسب هستند:

خرید مودم ایرانسل GP-2101 plus

خرید مودم ایرانسل TK-2510 plus

اگر دنبال خرید مودم همراهی هستید که به هر دو اینترنت ۴.۵G و TD وصل شود؛ مودم ایرانسل FD-M60 و آنلاک آن هواوی E5785-330 را بخرید:

خرید مودم هواوی E5785-330

و در نهایت اگر دنبال یک مودم لاک شده ایرانسل اما ۴.۵G/TDLTE و ارزان قیمت هستید؛ بهترین انتخاب شما می‌تواند مودم TF-i60 G1 باشد:

خرید مودم ایرانسل TF-i60 G1

ضمن اینکه خرید مودم هواوی B612 (ایرانسل TF-i60 H1) نیز هنوز یک انتخاب بهتری نسبت به TD-i40 است:

خرید مودم ایرانسل TF-i60 H1


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا