نقد و بررسی

تفاوت مودم‌های TK2510 و TK2510 Plus چیست و کدام‌یک بهتر است؟

کاربران زیادی درباره تفاوت‌های دو مودم تی‌دی‌ال‌تی TK2510 و TK2510 Plus سوال می‌کنند. اینکه کدام‌یک بهتر و قوی‌تر است و کدام‌یک را بخرند آنتن‌دهی بهتری دارد و مزایا یا معایب هریک چیست؟

اگرچه در مطلب «نگاهی به مودم TD-LTE جدید TK-۲۵۱۰ Plus ایرانسل» درباره تفاوت‌های این دو مودم کمی صحبت کردم ولی باز هم اینجا سعی می‌کنم به موارد بیشتری اشاره کنم.

هر دو مودم TK2510 و TK2510 Plus برای سرویس اینترنت TD-LTE ایرانسل هستند و فقط از سیم‌کارت‌های این شرکت پشتیبانی می‌کنند.

برای سال‌های طولانی، مودم TK2510 یکی از ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین مودم‌های TD-LTE ایرانسل بود و فروش زیادی داشته است. سال پیش، ایرانسل از مودم جدید TK2510 Plus هم رونمایی و آن را به سبد محصولات خود افزود.

مودم TK2510 Plus یک مدل ارتقا یافته TK2510 است. از نظر ظاهری با هم تفاوت‌هایی دارند. مودم TK2510 کشیده‌تر و باریک‌تر ولی TK2510 Plus پهن‌تر و بزرگ‌تر است.

از نظر وزن هر دو مودم در حدود ۴۰۰ گرم هستند و برای مصارف رومیزی مناسب خواهند بود. یعنی مودمی نیستند که بخواهید با خود به هر کجا ببرید و از اینترنت TD-LTE روی گوشی و لپ‌تاپ خود استفاده کنید.

سرعت دانلود هر دو مودم با هم برابر است. هر دو مودم حداکثر سرعت دانلود ۱۲۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۳۰ مگابیت بر ثانیه دارند. یعنی در رده ۴G-LTE هستند و ۴.۵G نیستند.

هر دو مودم با برق شهری کار می‌کنند و از باتری خبری نیست.

بزرگ‌ترین تفاوت مودم‌ها

تفاوت بزرگ و اصلی دو مودم در تعداد درگاه‌های شبکه اترنت است. مودم TK2510 دو درگاه صد مگابیتی شبکه دارد ولی مودم TK2510 Plus از چهار درگاه شبکه اترنت صد مگابیتی سود می‌برد.

در هر دو مودم شیار سیم‌کارت در لبه کناری قرار گرفته است. کلیدهای روشن/خاموش یا وای‌فای ندارند. از صفحه‌نمایش خبری نیست و فقط چراغ‌های LED دارند.

وای‌فای هر دو مودم تک بانده و ۲.۴ گیگاهرتز است. به هر دو حداکثر ۳۰ کاربر یا دستگاه به طور همزمان وصل می‌شوند ولی این عدد کاملا اسمی و روی کاغذ است. در عمل اگر دو الی سه کاربر به این مودم‌ها وصل شود؛ شاهد افت محسوس سرعت وای‌فای هستیم.

از نظر آنتن‌دهی به طور اسمی باهم تفاوتی ندارند و شاید مودم TK2510 Plus کمی بهتر عمل کند.

ایرانسل تمایل دارد کاربران مودم TK2510 Plus را خریداری کنند که جدیدتر و با امکانات بیشتری است و احتمالا فریم‌ویر به‌روزتری دارد ولی واقعا کدام‌یک از این مودم‌ها را باید بخریم؟

قیمت این دو مودم در بازار زیاد تفاوتی ندارد. روی سایت دیجی‌کالا، مودم TK2510 با قیمت ۸۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی‌که مودم TK2510 Plus قیمتی ۸۸۰ هزار تومانی دارد.

بنابراین، قیمت این مودم‌ها فاکتور مهمی برای انتخاب نیست. به نظرم کاربران خانگی می‌توانند مودم TK2510 را بخرند و برایشان کافی است جز اینکه تعداد دستگاه‌های زیادی برای اتصال به مودم داشته باشند.

کسب‌وکارها، شرکت‌ها، افرادی که می‌خواهند چند نفره از مودم استفاده کنند؛ بهتر است مدل TK2510 Plus را خریداری کنند که تعداد درگاه‌های شبکه بیشتری دارد.

ولی باز هم تاکید می‌کنم تفاوت زیادی میان این دو مودم نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا