نقد و بررسی

هواوی E5385: مودم همراه ۴.۵G ارزانی برای جدا نشدن از اینترنت موبایل

اگرچه طراحی و ظاهری مشابه مودم ایرانسل FD-M60 دارد ولی ضعیف‌تر و قدیمی‌تر است

مودم همراه هواوی E5383 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه، این روزها یک رقیب جدید برای مودم‌های جیبی ۴.۵G مانند ایرانسل FD-M60 شده است اما آیا واقعا کیفیت و کارایی بهترین مودم همراه بازار را دارد؟

شاید تازه وارد بازار ایران شده اما محصول جدیدی از هواوی نیست و تاریخ اولین عرضه آن به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد و بعد در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بیشترین فروش را داشته تا اینکه هواوی مودم‌های جدیدترین مانند E5577 و E5785 را عرضه می‌کند.

فعلا، قیمت پایین ۳ میلیون تومانی آن، بیش از هر ویژگی دیگری، برای کاربران جذاب است؛ بدون اینکه بخواهند مشخصات هواوی E5383 را با دقت بررسی کنند.

هواوی E5383: سرعت ۳۰۰ مگابیت؛ باندهای ۱ و ۳

مودم ۵۳۸۳ هواوی از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه است. این خبر خوبی برای خریداران مودم همراه است؛ چون این روزها همه دوست دارند یک مودم ۴.۵G داشته باشند.

مودم همراه E5383

درباره اینترنت مودم هواوی E5383 باید به یک نکته مهم اشاره کرد و آن، باندهای رادیویی است. مودم ایی ۵۳۸۳ فقط از باندهای ۱ و ۳ و ۱۹ و ۲۱ پشتیبانی می‌کند و باند ۷ را ندارد.

کاربران ایرانی چیزی از دست نمی‌دهند؛ چون تقریبا همه جای ایران باند ۳ در دسترس است و باند ۱ که خلوت‌تر و سریع‌تر است؛ نیز در اکثر شهرها و مناطق، قابل اتصال است.

بهترین مودم همراه

چیزی که کاربر ایرانی از دست می‌دهد؛ عدم پشتیبانی از باندهای TDLTE مانند ۴۲ و ۴۰ است تا با قاطعیت بگوییم مودمی فقط برای FDD و استفاده از اینترنت همراه است.

هواوی E5383: وای‌فای دو بانده و باتری بزرگ

وای‌فای این مودم نیز نسل اول ۸۰۲.۱۱ac است؛ دو بانده با حداکثر سرعت ۸۶۷ مگابیت روی باند ۵ گیگاهرتز و ۳۰۰ مگابیت روی باند ۲.۴ گیگابیت؛ در مجموع ۱۲۰۰ مگابیت با پشتیبانی از حداکثر ۱۶ کاربر یا دستگاه همزمان.

خرید مودم E5383

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مودم همراه، ظرفیت باتری و میزان شارژی است که می‌دهد. مودم E5383 دارای یک باتری ۳ هزار میلی آمپر ساعتی با حداکثر ۱۳ ساعت شارژ (اسمی) است.

در تست‌هایی که کاربران از این مودم داشتند؛ ۸ الی ۹ ساعت شارژ باتری می‌دهد؛ در صورتی که به شبکه ۴G LTE وصل شده باشید و فقط یک دستگاه به مودم وصل باشد و کارهای عادی خود در اینترنت را دنبال کنید.

هواوی E5383: طراحی مشابه E5785

این مودم از یک صفحه‌نمایش لمسی ۲.۴ اینچی نیز سود می‌برد که برای نمایش اطلاعات وضعیت شبکه‌ها و تغییر برخی تنظیمات مودم استفاده می‌شود. نکته دیگری درباره این مودم، پشتیبانی از ارسال و دریافت SMS و کدهای دستوری است.

مودم هواوی E5383

اندازه مودم هواوی چندان بزرگ نیست و کاملا متناسب با یک مودم جیبی و همراه است. وزن ۱۲۰ گرمی و اندازه ۵۸ در ۹۵ در ۱۶.۴ میلی متری این مودم به ما می‌گوید همیشه با خودتان بیرون از خانه ببرید و اصلا نگران حمل و اضافه وزن آن نباشید.

در بالای مودم یک کلید پاور و در بخش پایینی آن یک میکرو USB برای شارژ باتری در نظر گرفته شده است. درب پشتی مودم برداشته می‌شود و آن‌جا می‌توانید باتری مودم را تعویض کنید؛ شیار سیم‌کارت میکرو دستگاه را ببینید و از کلید ریست استفاده کنید.

طراحی مودم E5383 بسیار شبیه و نزدیک به مودم E5785 است ولی برخی ویژگی‌ها مانند کانکتورهای نصب آنتن خارجی را ندارد.

حرف آخر

به عنوان یک مودم ۴.۵G با قیمت ۳ میلیون تومان، برای کاربران عادی و مصارف روزانه، ارزش خرید دارد.

اما هیچ‌گاه نمی‌تواند رقیبی برای مودم ایرانسل FD-M60 یا E5785-330 شود. این مودم‌ها از فناوری‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر هواوی برخوردار بوده و قابلیت‌های بیشتری دارند که باعث می‌شوند کیفیت و کارایی بالاتری ارائه کنند.

هواوی E5383

شاید مودم هواوی E5383 را بتوان در رده مودم‌های یوکیو W06 یا آلکاتل EE70 و آلکاتل EE71 قرار داد؛ مودم‌های ۴.۵G ارزانی که می‌توانند همه‌جا شما را به اینترنت موبایل وصل کنند و دیگر نیازی به وای فای عمومی یا هات‌اسپات‌های غیر امن نداشته باشید.

قطعا از نظر سرعت، می‌تواند نیازهای عمومی و کاربری روزانه شما را برآورده کند و اگر یک یا دو دستگاه به وای فای مودم وصل شوند؛ سرعت وای‌فای خوبی خواهد داشت.

خرید مودم هواوی E5383


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا