نقد و بررسی

نگاهی به مودم همراه یوکیو W06: سریع اما ارزان و با کیفیت

یک مودم همراه دیگر از شرکت هواوی با مشخصاتی عجیب ولی جذاب

بازار مودم همراه در ایران بسیار جذاب است؛ چون همیشه می‌توانید در آن اکتشاف کنید!

هر از چند گاهی، یک مودم جدید و عجیب و غریب وارد این بازار می‌شود و فروشنده‌ها با کمترین اطلاعات آن را عرضه می‌کنند. بماند که جای سوال است چگونه فروشنده‌ها یا واردکنندگان دست‌شان به این مودم‌ها می‌رسد و بعد آن‌ها را وارد بازار ایران می‌کنند؛ معمولا اطلاعات کمی درباره آن‌ها یافت می‌شود.

معرفی مودم یوکیو W06

اخیرا به مودم یوکیو Speed Wifi Next W06 برخوردم که همین شرایط را دارد. گفته می‌شود یک مودم ۴.۵G است و از سرعت ۱۲۳۷ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و دارای وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac است.

برایم جالب شد چطور یک مودم همراه می‌تواند از رده ۴.۵G باشد ولی سرعتی ۱۲۳۷ مگابیت، یعنی برابر با مودم از رده LTE Cat 16 بدهد.

یوکیو W06

وقتی در اینترنت شروع به جست‌وجو برای مشخصات این مودم کردم؛ تعجبم بیشتر شد چون شاید جزو معدود مودم‌هایی باشد که از سرویس +Wimax 2 پشتیبانی می‌کند. یعنی هم روی شبکه‌های موبایل سلولار ۴G LTE قابلیت کار کردن دارد و هم روی شبکه‌های وای‌مکس پیشرفته!

اصلا در بیشتر سایت‌های ژاپنی این مودم با نام +WiMAX 2 شناخته می‌شود. بله این مودم برای اپراتور ژاپنی (UQ Mobile) توسط شرکت هواوی ساخته شده است؛ یک مودم عجیب و غریب دیگر از این برند غول چینی!

اپراتور یوکیو همان اپراتوری است که دو مودم HWS32 L01 و HWS33 L02 را هم به هواوی سفارش داده و این روزها در بازار ایران، حسابی پرفروش و محبوب هستند.

باندهای رادیویی مودم یوکیو W06

ما فعلا کاری به ویژگی و سرویس وای‌مکس این مودم نداریم؛ چون کلا در ایران این سرویس برچیده شده است و هیچ آنتن وای‌مکسی فعال نیست. پس با همان ویژگی ۴G LTE آن کار داریم.

به گفته واردکننده این مودم از باندهای رادیویی B1 , B3 , B5 , B7 , B17 , B18 , B41 پشتیبانی می‌کند و کاملا با شبکه و سیم‌کارت‌های اپراتورهای ایران سازگار و قابل اتصال است. قاعدتا هم باید همین‌طور باشد (بعدا مشخص شد فقط از باندهای ۱ و ۳ و ۸ پشتیبانی می‌کند و فاقد باند ۷ است. به همین دلیل هم برخی از کاربران در سال‌های گذشته موفق نشدند با آن به اینترنت وصل شوند ولی اینک باند ۳ و ۱ در همه نقاط هستند).

حالا سراغ سایر مشخصات این مودم جذاب می‌رویم.

مودم همراه یوکیو W06

مشخصات مودم W06

۱- باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت با شارژدهی بین ۸ تا ۱۲ ساعت (در عمل کاربران شارژ ۸ الی ۹ ساعت گرفتند)

۲- درگاه USB 3.0 Type C برای شارژ سریع باتری مودم (مدت زمان شارژ باتری ۱۴۰ دقیقه)

۳- فناوری MIMO 4×4

۴- صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی TFT لمسی با رزولوشن ۳۲۰ در ۲۴۰ پیکسل

۵- وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac با سرعت ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۶- حداکثر پشتیبانی از ۱۶ کاربر همزمان روی وای‌فای

۷- حداکثر سرعت روی درگاه USB برابر با ۱۲۳۷ مگابیت بر ثانیه

۸- عدم پشتیبانی از شبکه‌های ۳G

۹- دارای شیار سیم‌کارت و کلیدهای پاور و ریست (پشتیبانی از دو سیم‌کارت)

۱۰- پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های ویندوز (نسخه‌های مختلف) و مک او اس ۱۰.۶ به بالاتر

۱۱- پشتیبانی از اپلیکیشن Hilink

مودم همراه ۴.۵G سریع و با کیفیت

تست‌هایی که از این مودم در اینترنت دیدم؛ سرعت بسیار خوبی را نشان می‌دهد. از سرعت‌های ۱۱۰ و ۲۲۲۶ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بگیرید تا سرعت‌های ۵۶۰ و حتی بالاتر که نشان می‌دهد قدرت وای‌فای خوبی دارد و از یک مودم موبایل رده بالایی برخوردار است.

تست‌های کاربران ایرانی نیز نشان می‌دهد مودم یوکیو W06 از سرعت بالایی برخوردار است. یک نمونه تست خواننده سایت شبکه‌چی را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

تست مودم یوکیو W06

با این سرعت‌ها، باید یک تراشه مودم از رده LTE Cat 16 روی آن سوار شده باشد که بتواند واقعا سرعت‌هایی نظیر ۵۰۰ مگابیت عملی را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای پوشش دهد.

مودم W06

هواوی یک مودم E5788 دارد که در رده LTE Cat 16 با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه است و شکل و شمایلی مشابه با همین مودم روتر W06 دارد. یک احتمال این است که هواوی همین مودم را برای شرکت ژاپنی UQ Mobile سفارشی‌سازی کرده است.

ناشناخته ژاپنی

به هر حال، مودم W06 برخلاف نام کمتر شناخته شده‌اش؛ در ژاپن مودم کاملا شناخته شده و معروف و پرفروشی است. مشخص است که کیفیت ساخت خوبی دارد و از مشخصات سخت‌افزاری مناسبی هم بهره می‌برد.

قیمت مودم W06 در ایران روی سایت دیجی‌کالا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (اردیبهشت ۱۴۰۲: با قیمت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد) بوده که اکنون با تخفیف ویژه به قیمت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت چندان بدی برای این‌چنین مودمی نیست.

شما با همین قیمت باید یک مودم ۴g ساده با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت خریداری کنید. برخی از بهترین مودم‌های ۴.۵G همراه بازار، گران‌تر از مودم یوکیو W06 هستند.

خرید مودم یوکیو W06

به‌روزرسانی: چندین کاربر این مودم را خریداری کرده ولی مشاهده کردند که باندهای رادیویی محدودی را پشتیبانی می‌کند که سبب می‌شود سیم‌کارت‌های ایرانسل و همراه اول و رایتل را شناسایی نکنند؛ لذا مجبور شدند مودم را پس بدهند (مشکل از عدم پشتیبانی از باند ۷ روی FDD بود که این روزها دیگر باندهای ۱ و ۳ در دسترس هستند و مشکلی برای اتصال به هر شبکه با هر سیم کارت FDD نیست اما از اینترنت TDLTE پشتیبانی نمی‌کند.)

توجه: این مقاله اولین بار در شهریور ۱۴۰۰ نوشته شده و اکنون در اردیبهشت ۱۴۰۲ کاملا به‌روزرسانی شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام

    ممنون از مطالب مفید، تخصصی و حرفی ای که با ما در میان میگذارید.

    من یک گوشی هوآوی دارم که کت۱۲ است (Y9 2019) ولی سرعت اینترنتش پایینه و با وجود ۴G نشون دادن، قابل قیاس با گوشی پوکو اف۳ نیست. سیم کارت که عوض میکنم، سرعت بیش از ۵ برابر میشه با گوشی پوکو و من سرعتهای بالای ۷۰ مگابیت رو هم روی همراه اول تجربه کرده ام و حتی تا مرز ۱۰۰ مگابیت هم رسیده ام (سرعتهای لحظه ای بالای ۱۲ مگابایت در ثانیه)

    از اونجایی که پوکو اف۳ خیلی داغ میکنه و از طرفی کیفیتش واقعا خوبه، حیفم میاد بذارمش فقط برای اینترنت و هات اسپاتش کنم، در حالیکه واقعا هم سرعت نتش عالیه و هم سرعت هات اسپاتش خوبه و کاملا جوابگوی یک خانواده ۵-۶ نفره رو میده، چه برسه به ما که ۳ نفر بیشتر همزمان وصل نمیشیم.

    حالا سئوال اصلی اینه، آیا راهی هست که گوشی Y9 رو به سرعتهای پوکو برسونم؟ کت ۱۲ یعنی سرعتهای بالای ۱۰۰۰ مگابیت رو هم ساپورت میکنه و با اینکه حداقل باید سرعت کت ۴ یا همون ۱۵۰ مگابیت رو لا اقل ساپورت میکنه، چرا این گوشی به زور به سرعتهای ۴-۵ مگابیت و در بهترین حالت ۱۵ مگابیت میرسه روی همراه اول؟ آیا باند فرکانسیش دارای پهنای باند کمتری است؟ یا عدم سازگاری داره؟

    سئوال دوم آیا این مودم UQ سرعت دانلودش به پوکو میرسه؟ آیا سرعتش روی همراه اول تست شده که سرعت دانلود به چقدر میرسه؟ با همراه اول مچ هست؟

    بسیار سپاسگزارم از راهنمایی هاتون
    موفق باشید

  2. ***تذکر بسیار مهم***
    متاسفانه این مودم به هیچ عنوان ارزش خرید نداره. من این مودم رو تهیه کردم پس از بررسی فوراً مرجوع کردم
    علت مرجوعی:
    ۱- عدم شناسایی سیمکارت همراه اول و رایتل
    ۲- مودم w06 فقط از باندهای B1 , B18 , B41 پشتیبانی میکند
    ۳- فقط باند B1 در سیمکارت FDD ایرانسل آن هم در برخی شهر ها قابل استفاده است.
    ۴- وای‌فای تک بانده دارد. فقط فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ساپورت میشود (فرکانس ۵ گیگاهرتز غیرفعال هست)
    ۵- قابلیت تجمیع فرکانس (CA) ندارد
    ۶- عدم پشتیبانی از شبکه‌های ۳G
    ۷- شارژدهی بین ۱ تا ۳ ساعت

    نتیجه گیری :
    بدون ارزش خرید به علت شناسایی نکردن سیمکارت در حالت عمومی به علت نداشتن باند های B3,B7

    1. این مودم از سیمکارت های رایتل و همراه اول پشتیبانی میکنه و شما دارای دانش ‌کافی نیستید.
      Huawei Manager رو نصب کن تا بفهمی

  3. من این مودم و همچنین مودم w04 رو خریدم و هر دو رو مرجوع کردم.دلیلش هم این بودکه در هر دو مودم سرعت دانلود تحت هیچ شرایطی از ۲ مگابایت بر ثانیه بیشتر نمیرفت(ca که اصلا ندارن) در حالی که بعدا که در نهایت مودم ۵۷۸۵ رو خریدم باهاش تا ۱۵ مگابایت بر ثانیه در همون شرایط هم سرعت گرفتم تو خونه.
    خلاصه که گول این اعداد و ارقام عجیب سرعت رو کاغذش رو در کنار قیمت پایینش نخورید که بی دلیل نیست.

  4. برادر اینها مودمهای استوک ژاپنی هستن با باتری تعویض شده که بعیده عین باتری فابریک کار کنه دلیل ارزانی هم همینه که البته وارد کننده مهترم قطعا بالای یک میلیون سر هر دستگاه به این ارزانی سود نصیبش شده

  5. برادر عزیز
    این مودم ها استوک هستند و دسته دوم هستند چرا درست اطلاع رسانی نمی کنید. لطفا اعتبار سایت خودتون رو زیر سوال نبرید
    من خریدم اصلا استیبل نیستن
    با تشکر حسن حبیی

  6. ضمن سلام حدود یکهفته پیش یدونه مودم w06 خریداری کردم و بلافاصله با روشن کردنش اعلام میکنه نسخه جدید داره برای بروزرسانی حالا بنظر شما اگه بروزرسانی کنم مشکلی پیش نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا